Page 83 - Forsvarets forum 3-2019
P. 83
FRAKTER LAST: Crew-sjefen
på Hercules C-130J transport-
flyet sitter på rampen og
venter på ny last.
FOTO: MARIUS BRUSTAD
Flyet FN er avhengig av
litt smårusk slik som forventet, forteller teknisk tryggere frakt av personell og last. Med luft- Godt fornøyd sjef. – Jeg er utrolig fornøyd med
sjef Dag. transport unngås en lang transportrute på vei innsatsen alle har lagt ned så langt. Alt fra
Personellet som transporteres rundt som innebærer en risiko og fare for blant annet vaktsoldatene som døgnet rundt sikrer campen,
med Herculesen, har forskjellige roller og funk- veibomber. og flyteknikerne som skrur på
sjoner i MINUSMA. Det er leger, fagarbeidere, I tillegg til å være operasjonssjef i detasje- flyet, til kjøkkenpersonalet som
soldater og offiserer. Hvem og hva som skal mentet, er Harald også pilot på Hercules C-130J. disker opp på kjøkkenet. Det
transporteres, er det FN som bestemmer før opp- er flott å være detasjementsjef
draget blir gitt til NORTAD II. Sikkerhet i fokus. For å sikre campen nord- for en så god gjeng, sier deta-
mennene bor på, består en større andel av deta- sjementsjef Gaute Log Størdal
Godt samarbeid. – Flyoppdragene så langt har sjementet av vaktstyrker. Soldatene bemanner (bildet).
gått smertefritt. Vi har et godt samarbeid med hovedporten til leiren, området flyet står på og
andre nasjoner dit vi flyr når det kommer til er med på å tilrettelegge for sikker transport
lasting av og på flyet, forteller operasjonssjef til og fra ulike arenaer som FNs hovedkvarter
Harald. eller den norskeambassaden, som ligger i byen.
Han forteller at i tillegg til den effektive De har også kapasitet til å bistå FN med ulike Foto- og videospesialist
transportkapasiteten bidrar Herculesen til sikkerhetsoppdrag. MARIUS BRUSTAD
JUNI 2019 83