Page 82 - Forsvarets forum 3-2019
P. 82
MINUSMA
n MINUSMA er FN-operasjonen som pågår
i Mali for å bedre situasjonen i landet.
n Norges bidrag til MINUSMA er Norwe-
gian TacticalAirlift DetachmentII (NORTAD II).
n Detasjementet er i Mali fra mai til novem-
ber med et Hercules C-130J transportfly.
n Norge har fire transportfly av typen Her-
cules C-130J som til daglig opererer fra Luft-
forsvarets base Gardermoen. Et av flyene er
nå stasjonert i Bamako, Mali.
Flyet FN er avhengig av
Skal FN frakte livsviktige varer i Mali på baken,
kan det ta mange uker. Med fly: et par timer.
– Vi er godt i gang med å fly last og per- Oppdragsporteføljen. Forsvarets oppdrag er å norske detasjementet med bakkepersonell på
sonell i Mali, som en del av FN-operasjonen levere lufttransportkapasitet med transportflyet Bamako flyplass. Sammen laster de på pallene
MINUSMA, forteller detasjementsjef oberstløyt- Hercules C-130J for FN. Det første oppdraget, som skal lastes av andre steder i det urolige
nant Gaute Log Størdal. 15. mai, gikk ut på å fly last fra Bamako til landet.
Siden midten av mai har Forsvaret fløyet last Timbuktu, Tessalit og Gao. Senere har detasje-
og personell for å bidra til politisk stabilisering i mentet også fått oppdrag om å fly personell Teknisk lag. Teknikerne spiller også en viktig
landet. På grunn av dårlige veier og kjøreforhold i kombinasjon med last. Lasten består blant rolle i å få flymaskinen opp i lufta. Før hver
er transportflyet Norge stiller med, en betydelig annet av forsyninger til FN. Det er proviant, avgang og etter hver landing er et teknisk lag
ressurs for FN. Turen gjennom landet som kan medisiner og annet utstyr som FN er avhen- til stede for å passe på at alt er som det skal være
ta to–fire uker med veitransport, tar kun et par gig av å få levert via lufttransport. Før avgang med transportflyet.
timer i lufta. samarbeider teknikere og lastemestere fra det – Vi har ikke hatt noen store problemer. Kun
LUFTFORSVARET
82 JUNI 2019