Page 81 - Forsvarets forum 3-2019
P. 81

ØVELSE: KNM Utsira og tyske        Lean Manning er et
                                                  U-36 øvde sammen på den
                                              tysk-norske ubåtøvelsen Grüner      prinsipp til bekymring.
                                                   Aal. FOTO: HEDVIG HALGUNSET
                                                                                  KV må styrkes


                                                                                  Kystvakten er en stående styrke, dimensjonert for
                                                                                  fredstidsoperasjoner. Kystvakten ivaretar et bredt spekter
                                                                                  av oppgaver på vegne av andre offentlige myndigheter,
                                                                                  og de øker stadig. Siden Kystvakten ble etablert, er ram-
                                                                                  mebetingelsene for ivaretagelsen av oppdraget betydelig
                                                                                  endret. Dette gjelder også personellstrukturen som er
                                                                                  særdeles slank både på sjøen og i støttestrukturen på
                                                                                  land. Lean manning-prinsippet, uten mulighet til å etter-
                                                                                  fylle personell i stillinger ved funksjonelt fravær (kurs,
                                                                                  rettighetspermisjoner, sykdom etc), har i større og større
                                                                                  grad rammet Kystvaktens daglige produksjonsevne.

                                                                                                   For fartøyene betyr Lean Manning
                                                                                  «LØSNINGEN       at hele besetningen må være om
                                                                                                   bord for at fartøyene skal være
                                                                                  ER EN STYRKET    fullt operative. I tillegg bygger
                                                                                                   årsverksrammene på virkelighe-
                                                                                  ÅRSVERKS-        ten fra 90-tallet, før innføringen
                                                                                                   av Lov om Kystvakten. Loven og
                                                                                  RAMME»           utviklingen i oppgavene etter det,
                                                                                                   har i seg selv generert vesentlig
                                                                                                   økte krav til formalkompetanse.
                                                                                  Det knappe antallet befal og offiserer innebærer også at
                                                                                  den enkelte, i tillegg til hovedoppgaven i stilling, må iva-
                                                                                  reta en eller flere tilleggsfunksjoner. Begge disse forhold
                                                                                  medfører behov for utdanning, kurs og opplæring som
                                                                                  genererer fravær.  Fartøyene seiler normalt med én eller
                                                                                  flere vakanser og kun unntaksvis med full bemanning.
                                                                                  Staben på land utgjør i svært liten grad kvalifisert reser-
                                                                                  vepersonell, noe som betyr at vakanser bare kan dekkes
                                                                                  ved at personell som skulle vært hjemme og avspasert,
                                                                                  seiler ekstra. En slik belastning/rovdrift på personellet
                                                                                  er ikke ønskelig over tid, og det er også svært utfor-
                                                                                  drende å administrere uten personellmedarbeidere i
                                                                                  egen stab. Periodevis patruljering med minimumsbeset-
                                                                                  ning og svært liten evne til ytre produksjon, er svært lite
                                                                                  kosteffektivt. Det samme gjelder når fartøyene seiler til
                                                                                  og fra kai flere ganger i løpet av en tre ukers patrulje for
            «Skyt mål null seks, klassifisert Nan-  er også særdeles viktig for å bygge en   å sende personell på kurs eller hente dem etter kurs.
          sen-klasse om 3-2-1. Skyt.»      tettere relasjon mellom besetningene
            Etter flere minutters stillhet passerer   og for at den norske besetningen skal   Løsningen er en styrket årsverksramme som tar høyde
          torpedoen under fregatten. Heldigvis   kunne operere og bli kjent med den   for normalt funksjonelt fravær og dermed sikrer at far-
          var dette en øvelse. Hvis ikke ville fre-  tyske 212-klassen.           tøyene har nødvendig kapasitet og kompetanse til å løse
          gatten blitt løftet opp i luften av spreng-  Det nye ubåtprogrammet omhandler   oppdragene. Fartøyene leverer et meget godt produkt, og
          ningen og brukket i to.          også mye mer enn bare ubåtene. Det     besetningene yter en meget god innsats. Men, belastnin-
            Øvelsen er bare en liten del av det   innebærer anskaffelse av et nytt felles   gen på personellet er for stor. Neste langtidsplan er en
          bilaterale samarbeidet mellom Norge og   våpensystem, avtaler om langsiktig ved-  mulighet til å rette opp i dette, det er personellet og deres
          Tyskland. Ettersom Norge har besluttet   likehold, felles utdanning av personell,   kompetanse som utgjør grunnlaget for leveranser fra de
          anskaffelsen av nye ubåter fra Tyskland,   levetidsunderstøttelse og en plan for   operative plattformene. Samfunnet forventer at Kystvak-
          identiske til den tyske U-36, medfører at   ubåtenes bruk.              ten ikke bare skal evne og være til stede, men også være
          det vil bli tettere samarbeid mellom de   – Norge er spesialister på å ope-  i stand til å løse pålagte oppgaver, både i forhold til kon-
          to nasjonene.                    rere i kystsonen og i svært krevende   troll- og myndighetsutøvelse og beredskap for assistanse
            Om bord på U-36 er også skipssjef   innaskjærs farvann, en egenskap få   og søk og redning.
          Rudat svært positiv til øvelsen. Fartøyet   andre nasjoner har. Tyskland er spe-
          kom til Bergen ved Haakonsvern orlogs-  sialister på å operere og dykke i grunt
          stasjon i slutten av januar og skal ope-  vann, en umulighet for de fleste. Her
          rere derfra frem til juni.       er utveksling av erfaring og kunnskap
            – Samarbeidet om ubåter mellom   uvurderlig.                          her&nå
          Norge og Tyskland går flere tiår tilbake.
          Vi samarbeider utrolig godt, noe vi   Presse- og informasjonskonstabel  Flaggkommandør
          har gjort i lang tid.  Øvelsen Grüner Al   HEDVIG HELGURSET             OTTAR HAUGEN
                                                                                  Sjef Kystvakten



                                                                                                                     JUNI 2019   81
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86