Page 81 - Forsvarets forum 3-2019
P. 81
ØVELSE: KNM Utsira og tyske Lean Manning er et
U-36 øvde sammen på den
tysk-norske ubåtøvelsen Grüner prinsipp til bekymring.
Aal. FOTO: HEDVIG HALGUNSET
KV må styrkes
Kystvakten er en stående styrke, dimensjonert for
fredstidsoperasjoner. Kystvakten ivaretar et bredt spekter
av oppgaver på vegne av andre offentlige myndigheter,
og de øker stadig. Siden Kystvakten ble etablert, er ram-
mebetingelsene for ivaretagelsen av oppdraget betydelig
endret. Dette gjelder også personellstrukturen som er
særdeles slank både på sjøen og i støttestrukturen på
land. Lean manning-prinsippet, uten mulighet til å etter-
fylle personell i stillinger ved funksjonelt fravær (kurs,
rettighetspermisjoner, sykdom etc), har i større og større
grad rammet Kystvaktens daglige produksjonsevne.
For fartøyene betyr Lean Manning
«LØSNINGEN at hele besetningen må være om
bord for at fartøyene skal være
ER EN STYRKET fullt operative. I tillegg bygger
årsverksrammene på virkelighe-
ÅRSVERKS- ten fra 90-tallet, før innføringen
av Lov om Kystvakten. Loven og
RAMME» utviklingen i oppgavene etter det,
har i seg selv generert vesentlig
økte krav til formalkompetanse.
Det knappe antallet befal og offiserer innebærer også at
den enkelte, i tillegg til hovedoppgaven i stilling, må iva-
reta en eller flere tilleggsfunksjoner. Begge disse forhold
medfører behov for utdanning, kurs og opplæring som
genererer fravær. Fartøyene seiler normalt med én eller
flere vakanser og kun unntaksvis med full bemanning.
Staben på land utgjør i svært liten grad kvalifisert reser-
vepersonell, noe som betyr at vakanser bare kan dekkes
ved at personell som skulle vært hjemme og avspasert,
seiler ekstra. En slik belastning/rovdrift på personellet
er ikke ønskelig over tid, og det er også svært utfor-
drende å administrere uten personellmedarbeidere i
egen stab. Periodevis patruljering med minimumsbeset-
ning og svært liten evne til ytre produksjon, er svært lite
kosteffektivt. Det samme gjelder når fartøyene seiler til
og fra kai flere ganger i løpet av en tre ukers patrulje for
«Skyt mål null seks, klassifisert Nan- er også særdeles viktig for å bygge en å sende personell på kurs eller hente dem etter kurs.
sen-klasse om 3-2-1. Skyt.» tettere relasjon mellom besetningene
Etter flere minutters stillhet passerer og for at den norske besetningen skal Løsningen er en styrket årsverksramme som tar høyde
torpedoen under fregatten. Heldigvis kunne operere og bli kjent med den for normalt funksjonelt fravær og dermed sikrer at far-
var dette en øvelse. Hvis ikke ville fre- tyske 212-klassen. tøyene har nødvendig kapasitet og kompetanse til å løse
gatten blitt løftet opp i luften av spreng- Det nye ubåtprogrammet omhandler oppdragene. Fartøyene leverer et meget godt produkt, og
ningen og brukket i to. også mye mer enn bare ubåtene. Det besetningene yter en meget god innsats. Men, belastnin-
Øvelsen er bare en liten del av det innebærer anskaffelse av et nytt felles gen på personellet er for stor. Neste langtidsplan er en
bilaterale samarbeidet mellom Norge og våpensystem, avtaler om langsiktig ved- mulighet til å rette opp i dette, det er personellet og deres
Tyskland. Ettersom Norge har besluttet likehold, felles utdanning av personell, kompetanse som utgjør grunnlaget for leveranser fra de
anskaffelsen av nye ubåter fra Tyskland, levetidsunderstøttelse og en plan for operative plattformene. Samfunnet forventer at Kystvak-
identiske til den tyske U-36, medfører at ubåtenes bruk. ten ikke bare skal evne og være til stede, men også være
det vil bli tettere samarbeid mellom de – Norge er spesialister på å ope- i stand til å løse pålagte oppgaver, både i forhold til kon-
to nasjonene. rere i kystsonen og i svært krevende troll- og myndighetsutøvelse og beredskap for assistanse
Om bord på U-36 er også skipssjef innaskjærs farvann, en egenskap få og søk og redning.
Rudat svært positiv til øvelsen. Fartøyet andre nasjoner har. Tyskland er spe-
kom til Bergen ved Haakonsvern orlogs- sialister på å operere og dykke i grunt
stasjon i slutten av januar og skal ope- vann, en umulighet for de fleste. Her
rere derfra frem til juni. er utveksling av erfaring og kunnskap
– Samarbeidet om ubåter mellom uvurderlig. her&nå
Norge og Tyskland går flere tiår tilbake.
Vi samarbeider utrolig godt, noe vi Presse- og informasjonskonstabel Flaggkommandør
har gjort i lang tid. Øvelsen Grüner Al HEDVIG HELGURSET OTTAR HAUGEN
Sjef Kystvakten
JUNI 2019 81