Page 80 - Forsvarets forum 4-2019
        P. 80
     P-3 og P-8                                                 NORSKE 8-ERE: Fra venstre: Johan Erling
                                                                    Hætta, Ole Morten Roa, Terje Nordheim,
         n Begge er langtrekkende maritime patrulje-                Reidar Nordheim, Jørn Smith-Solstad, Håkon
         fly med samme oppdragsportefølje.                          Haukeland, Torgeir Føinum, Geir Gravdahl,
         n De fleste sensorene er like.                             Stein-Erik Marhaug, Per Jørgen Tiller, Håvard
         n Den største forskjellen er hvordan senso-                Svenning og Ronny Aanonli.
         rene er integrert, hvordan informasjonen pre-              FOTO: FORSVARET
         senteres for besetningen, og hvordan dette
         kan deles fra luften med samarbeidspartnere
         og oppdragsgivere.
         n P-8 har ikke MAD (Magnetic Anomaly
         Detector) for å finne den magnetiske for-
         styrrelsen fra en ubåt nært overflaten, men
         har til gjengjeld multistatiske bøyer og
         prosessering. Dette er neste generasjons
         antiubåt-kapasitet.
       Først ut
        Et dusin norske militære offiserer og spesialister
        er allerede ferdig utdannet på P-8 Poseidon.
        P-8 er et nytt overvåkningsfly som skal   God erfaring. Han forteller at etter endt   De første 12 nordmennene er på et konverte-
        ta over rollen til Forsvarets gamle P-3 Orion og   utdanning skal seks av dem bli igjen på sko-  ringskurs til P-8 for personell med P-3 erfaring.
        DA-20 Jet Falcon.                     leavdelingen i Jacksonville som instruktører,   Utdanningen er både typekurs på flytypen og
          – Vi er tolv som startet P-8 utdanning tid-  mens de resterende seks skal til Pateuxent   taktisk utsjekk. Utdanningen tar cirka seks
        ligere i år ved Jacksonville i USA. Vi er en del   River og være en del av skvadronen der, som   måneder.
        av en enveis utvekslingsordning for å skaffe   driver med operasjonell testing og evaluering
        erfaring på flytypen før vi innfører denne i Luft-  (OT&E-skvadronen).       Støtte. US Navy har vært imøtekommende.
        forsvaret, forteller Per Jørgen Tiller, er senior   – Slik får vi erfaring både med flytypen, US   – De ønsker at både tjenestemenn og familier
        nasjonal representant (SNR) for de norske. Jack-  Navy styrkeproduksjon og OT&E, forteller   skal trives i området. Vi har opplevd god støtte,
        sonville  ligger i den nordøstre delen av Florida.  Tiller.                  og ledelsen ved skoleavdelingen har jobbet
        LUFTFORSVARET
     80  AUGUST 2019
     	
