Page 82 - Forsvarets forum 4-2019
P. 82
Syv nasjoner Første luftvingsjef Evenes og med Andøya under-
lagt som en stasjonsgruppe.
– Jeg er både glad og stolt
på ubåtøvelse på Evenes over å ha fått tilliten til å
lede oppbyggingen av Evenes
Oberst Eirik Guldvog startet i jobben som flystasjon. Dette skal i løpet av
Det var høy aktivitet fra sjef 133 luftving på Evenes 1. august i år. 1. januar få år bli en meget spennende
Andøya flystasjon under Natos neste år blir 133 luftving på Andøya nedlagt, og avdeling med nye kapasiteter som P-8 Poseidon
viktigste antiubåtøvelse for det opprettes en felles luftving med hovedsete på overvåkingsfly, luftvern og et godt utrustet
2019.
Antiubåtøvelsen Dynamic
Mongoose i juli samlet syv nasjoner,
300 personer og ti fly og helikoptre for
samtrening av den maritime kapasiteten
på Andenes. Hensikten med øvelsen var
å trene på planlegging og gjennomføring
av taktiske operasjoner innenfor en felles-
operativ ramme. Øvelsen foregikk i far-
vannet vest av Nordland og Troms.
Finne ubåter. Til sammen var over 2000
personer involvert i øvelsen, og ni nasjo-
ner stilte med alt fra overflatefartøy, ubå-
ter og maritime patruljefly og helikoptre.
På Andøya satt også øvingsledelsen.
– Vi øvet Natos evne til
å finne og uskadeliggjøre
fiendtlige ubåter i allian-
sens nærområder, fortalte
sjef for øvelsen, komman-
dør Dan Knight (bildet),
fra Storbritannia.
Vertsnasjon – Norge påtok seg å være
vertsnasjon fordi øvelsen gir muligheter
for at allierte kan bli fortrolige med å
operere i våre kyst- og havområder. Det er
også en unik mulighet for at Natos styrker
kan øve på situasjoner som er aktuelle
for våre nærområder, sa generalløytnant
Rune Jakobsen, som er sjef for Forsvarets Konverteringen
operative hovedkvarter.
Det å kunne opprettholde kompetanse
og ferdighetsnivå er en av årsakene til at
Nato øver sammen i krevende øvelser, slik
som Dynamic Mongoose.
Talsperson Det krever nøye planlegging når rednings-
STIAN ROEN
basene skal konvertere til det nye rednings-
helikopteret AW101.
– Samtidig som vi skal opprettholde 100 alle basene er ferdig konvertert over til AW101.
prosent beredskap på alle redningsbasene, skal – Dette er et stort sprang innen teknologi.
personellet utdannes til å jobbe AW101 er et unikt redningshelikopter og vil
på det nye redningshelikop- være et løft for redningshelikoptertjenesten, sier
teret. Det krever millimeter- Frøisland.
planlegging, forteller sjef for
Redningshelikoptertjenesten, Vemodig avskjed. Sjef for 330 skvadron, Svein
Nils Frøisland (bildet). Tore Pettersen, forteller om den trofaste Sea
Utdanningen går over King-maskinen som redningshelikoptertjenesten
omtrent seks måneder. En og en har lagt all sin lit til de siste 46 årene.
INTERNASJONALT: En norsk P-3 Orion base utdannes, mens de resterende basene rul- – Sea King-en er en arbeidshest. Vi kjenner den
(t.h.), amerikansk P-8 og en portugisisk lerer på å holde alle basene operative. Beredska- så godt, og det er vemodig å ta farvel med vår tro-
P-3 i bakgrunnen. FOTO: STIAN ROEN pen skal opprettholdes på samme måte inntil faste venn. Likevel vet vi at den nye maskinen vil
LUFTFORSVARET
82 AUGUST 2019