Page 30 - Forsvarets Forum nr. 4 2020
P. 30

dokument » Nestenulykke med Hercules
 ØVELSE: Et Hercules-fly under øvelse i Nordland. FOTO: TORBJØRN KJOSVOLD/FORSVARET
» som fartøysjef, fløy med flere andre fly, også kampfly, fløy lavt, i dårlig vær, med nattoptikk, på en måte som en av pilotene ikke hadde gjort på så lenge at vedkommende ikke lenger var regnet som «current» i disiplinen. «Current» som beskriver hvorvidt et besetningsmed-
lem har opprettholdt sin kompetanse på en flydisiplin.
– Det er noe av den mest komplekse opp- dragssammensetningen du vil ha for C-130J. Og da må vi gå grundig inn og se om vi har ressurs- grunnlag og forutsetninger for å trene på det effektivt og trygt nok, sier luftforsvarssjefen og legger til:
– Som denne hendelsen tyder på at vi i dette tilfellet ikke hadde.
Fartøyssjefens ansvar. Norske militære luftfar- tøy skal ikke flys lavere enn 500 fot over bak- ken, vannet eller høyeste hindring når de har fått godkjent lavtflyging, ifølge bestemmelser for militær luftfart. Når det gjelder høyere flyg- ninger, slik som transportetappen der Kebnekai- se-ulykken inntraff, skal luftfartøyet holde en marsjhøyde som sikrer minst 2000 fots klaring over det høyeste hinderet i 10 nautiske mils avstand fra ruten.
Derfor må fartøysjefen, den personen med høyest myndighet om bord, sørge for at laveste sikre marsjhøyde er beregnet for hele området eller segmenter av ruten. Da kan man klatre høyere dersom man ikke lenger ser godt nok ved visuell flyging eller har gode nok systemer under instrumentflyging til å oppdage hind- ringer underveis.
– Man skal alltid identifisere den høyeste hindringen og så legge på en sikkerhetsmargin i henhold til regelverket. Temperatur og vind er også faktorer, så det er helt essensielt at dette planlegges godt på forhånd, sier Morten Åsli.
Ikke-planlagt rute. Det som skjedde underveis på turen 11. mars, og som gjør punktet om lavtflyging aktuelt, var at besetningen valgte
å ta en ikke-planlagt rute etter at de var ferdig med samtrening med kampfly. Problemet var at de ikke steg til en sikker høyde da de tok den ikke-planlagte ruten. Dette beskrives i rappor- ten som en medvirkende årsak til at den alvor- lige hendelsen inntraff.
Luftforsvaret ønsker ikke å gå nærmere inn på hendelsesforløpet før rapporten fra Havari- kommisjonen er klar. Derfor er det uklart for
30 AUGUST 2020 forsvaretsforum.no






















































































   28   29   30   31   32