Page 82 - Forsvarets Forum nr. 4 2020
P. 82

  Lærlingrekruttene
101 av de nye rekruttene på Kjevik er lærlinger som skal avtjene læretiden sin i Luftforsvaret.
Læretid i Forsvaret gir gode muligheter for kompetanseutvikling for begge parter. Men det å være lærling i Forsvaret er ikke for alle. Søkerne til de 600 lærlingplassene blir valgt
ut fra motivasjon, fagligkompetanse og fysisk form. På tjenestestedene er det fokus på et godt arbeidsmiljø, utvikling og nulltoleranse for mobbing og trakassering.
– Lærlinger er veldig viktige, og enda vikti- gere er de for Forsvarets styrkestruktur. De må være motiverte og ha et sterkt ønske om å bidra i Forsvaret, sier sjefssersjant Christian Aage Olsen.
Arbeidskraft. Forsvaret er en stor bedrift som trenger arbeidskraft. Skolesjefen ved Luft- forsvarets spesialistskole, oberstløytnant Per Kristian Kirkbakk, forteller at lærlingene kom- mer inn med kompetanse som de vil utvikle videre og være med og løse viktige oppdrag for Luftforsvaret.
LUFTFORSVIAnnRhoEldTfra ForsvInarnehtold fra Forsvaret 82 AUGUST 2020
– Det er også viktig for sivilsamfunnet at lærlingene får gjennomført læretida si. Dette gjør at vi får en god synergieffekt, sier oberstløy- tnant Kirkbakk.
Karriere. Maila Pettersen Mathisen er en av rekruttene som søkte seg inn i Forsvaret som lærling. Hun hadde lenge ønsket seg inn i For- svaret og så på dette som en svært god mulighet til å gjennomføre førstegangstjenesten samtidig som hun tar fagbrev. Mange av de tekniske lærlingene forteller at de ser for seg en karriere i Forsvaret.
– For meg føltes det trygt å velge Forsvaret som lærested. Det er mye fordi samarbeidet mel- lom Forsvaret og skolen jeg gikk på, i Bardufoss, var veldig bra, sier Maila Pettersen Mathisen, som er avionikerlærling.
Skal tenke «oss». Selv om lærlingene skal tje- nestegjøre på Bell 412, Hercules C-130J og F-35,
som tekniske lærlinger, må de først gjennom grunnleggende soldatutdanning (GSU). Rekrut- tene skal gå fra å være enkeltpersoner til å måtte tenke «oss». Dette er en del av den felles- skapsfølelsen som utgjør et godt soldatmiljø.
– Vi er alle forskjellige, men det er viktig å se hverandre og spille hverandre gode slik at vi får et godt resultat sammen, sier Magnus Sangro, som er flyfaglærling.
Martin Eggen (flyfaglærling) og Ingrid Mari- elle Høiseth (flyfaglærling) snakker om unikt samarbeid på rekruttskolen.
– Første gang vi tok på uniform, følte vi oss som en ordentlig gruppe. Nå var vi ikke lenger her på besøk, men vi var her på ekte, sier de.
Inngangsportalen. Rekruttskolen er ofte star- ten på en karriere i Forsvaret. Den skaper også et nettverk rundt om i landet på de forskjellige basene. Rekruttskolen er derfor en møteplass og en felles inngangsport til Luftforsvaret, forkla- rer skolesjef Kirkbakk.
UNDERVISER: Troppssjef og vingsersjant Kristian Hansen gir lærlingrekruttene en våpenleksjon. FOTO: INGEBORG GLOPPEN JOHNSEN/FORSVARET
 

















































































   80   81   82   83   84