Page 25 - Forsvarets forum 5-2016
P. 25

Helibegrunnelsen
                                                PÅ TOKT: Bell-pilotene flyr og tre-
                                                ner med patruljer som overvåker
                                                russergrensa.
                                                                                         I forslaget til langtidsplan for Forsvaret
                                                                                         heter det om flyttingen av Bell-helikopterne
                                                                                         fra Bardufoss til Rygge at:
                                                                                           «....vil bety dedikert helikopterkapasitet
                                                                                         til støtte for spesialstyrkene. Dette er en
                                                                                         prioritering for å øke den operative evnen
                                                                                         til spesialstyrkene. Flyttingen av Bell 412
                                                                                         til Rygge skal også styrke evnen til å bistå
                                                                                         politiet på Østlandet, beredskapstroppen og
                                                                                         spesialstyrkene i kontraterroroperasjoner.
                                                                                         Flyttingen gjennomføres når tilstrekkelig
                                                  «Dagens fordeling av                   annen helikopterkapasitet er etablert i
                                                                                         Nord-Norge, ved innfasing av NH90 og nye
                                                   helikopterne gir ikke                 AW101 redningshelikoptre, etter planen
                                                                                         innen 2019.»
                                                    fullverdig støtte til
                                                          Hæren»                         Ifølge eksperter F har snakket med, er utfor-
                                                                                         dringen at verken Kystvaktens NH90 eller
                                                      VEGARD FINBERG                     redninghelikoptrene kan gjøre jobben Bell har
                                                                                         gjort.
                                                                                           NH90 kan kan bare lande på fast grunn
                                                                                         fordi den har hjul og en radar under buken
                                                                                         som ikke tåler belastning, den kan heller ikke
                                                                                         lande i særlig skrått terreng.
                                                                                           Bruk av NH90 eller redningshelikoptrene
                                                                                         for Hæren vil trolig være veldig begrenset på
                                                                                         grunn av tilgjengelighet.

                                                                                         Det er FOH som «eier» beredskapshelikop-
                                                                                         trene og innvilger støtte til politiet. De luft-
                                                                                         fartsfaglige vurderingene gjennomføres av
                                                                                         Norwegian Air Operation Center (NAOC), og
                                                                                         det er disse som avgir helikopterstøtte til styr-
                                                                                         keprodusentene, altså militære avdelinger. De
                                                                                         fleste anmodninger får grønt lys. Det er bare
                                                                                         egentrening som bestemmes av skvadronssje-
                                                                                         fen, men han kan drive egen styrkeproduksjon
                                                                                         også ved støtte fra andre avdelinger.






          Stor forskjell. Samtidig viser det seg at aktivite-  skvadronsjef Erik Stueland   Nord og det nasjonale luftoperasjonssenteret
          ten til nå har vært langt høyere i nord enn i sør.  (bildet) i 339-skvadronen.    NAOC. Han eller hun skal sørge for at helikopter-
            Fra den sivile helikopterberedskapen ble   Et oppdrag kan være på noen     faglige behov blir ivaretatt, koordinere og plan-
          opprettet i april 2013 og til 21. august i år, har   timer, eller som i Kirkenes,   legge operasjoner.
          Bell-helikoptrene på Bardufoss vært utkalt    av én ukes varighet. Hæren er    – Vi bruker helikopter til hurtig innsetting og
          14 ganger til støtte for politiet og 15 ganger på   hovedkunde i nord, mens    uthenting av patruljer og ildledere og vi bruker
          Rygge. Når man regner med ambulanseoppdrag,   Forsvarets spesialstyrker er   helikopter til evakuering, sier stabssjef i Brigade
          søk og redning og militær transport beordret av   hovedkunde i sør.          Nord,  oberst Fred A. Jacobsen.
          FOH, er tallene hele 182 oppdrag fra Bardufoss,
          mens de på Rygge fortsatt er 15 flyvninger.   Fullt i kabinen. Ved russergrensa gjør Bell-mas-  Alternativ til patrulje. Grensen mot Russland er
            Dette går fram av forsvarsminister Ine Erik-  kinen en landing etter ønske fra patruljen.   også yttergrense for Schengen og derfor omfattet
          sen Søreides svar på spørsmål fra stortingsrepre-  Patruljeføreren er litt hemmelighetsfull med   av ekstra nøye kontroll. To kompanier er forlagt
          sentant Martin Henriksen (Ap, Troms). Søreide   hva de egentlig undersøker. Det de observerer   på hver sine nybygde grensestasjoner og har som
          presiserer at helikoptrene på Rygge skal kunne   rapporteres først og fremst til ops-en (opera-  hovedjobb å ha oppsyn med grenselinja.
          fly etter såkalt håndhevelsesbistand fra politiet,   sjonssentralen). Der lages det et større bilde. Alle   De bruker også patruljehytter og observasjons-
          mens det på Bardufoss står transportberedskap   grensejegerne får sikkerhetsbrif på helikopter og   poster og kan kjøre sekshjuling, snøscooter eller
          for Forsvaret og kan støtte politiet etter anmod-  drill på inn- og utlasting. De skal kunne ta ned   traske til fots i M77 feltstøvler.
          ning om alminnelig bistand. Terskelen for å   helikopter med tegn og kjenne farlige områder   På russisk side er det et bredt belte langs
          scramble synes dermed noe høyere på Rygge.  og betydning av vindretning. På patruljene kan   grensen hvor det er skjerpet kontroll med all
            Statsråden skriver i sitt svar at transport beor-  maskinen bli satt ned for å sjekke observasjoner.   ferdsel. Men russerne bruker ikke helikopter
          dret av FOH inkluderer Grensevakten, søk- og   Soldatene er fullt utrustet, og noen ganger er   inn mot norsk side, og de bemanner nesten aldri
          redning samt ambulanseflygninger. Denne type   også patruljehund med fører med i helikopteret.   de velkjente vakttårnene. Til gjengjeld har også
          oppdrag er bare utført fra 339 på Bardufoss.  Da er det relativt fullt bak i kabinen.  russerne tatt i bruk mange sensorer i tillegg til et
            – Totalt flys det omtrent like mye i nord som   Siden 90-tallet har det sittet en helikopterliai-  effektivt grensegjerde.
                                                                                         Denne dagen er været grått,
          i sør, men i nord flyr vi nok flere oppdrag for   sonoffiser i brigadestaben. Vedkommende skal   men oppdraget er relativt  » » »
          kunde, mens vi i sør flyr mer egentrening, sier   være kontakt mellom 339-skvadronen – Brigade

                                                                                                                  OKTOBER 2016   25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30