Page 25 - Forsvarets forum 5-2016
P. 25
Helibegrunnelsen
PÅ TOKT: Bell-pilotene flyr og tre-
ner med patruljer som overvåker
russergrensa.
I forslaget til langtidsplan for Forsvaret
heter det om flyttingen av Bell-helikopterne
fra Bardufoss til Rygge at:
«....vil bety dedikert helikopterkapasitet
til støtte for spesialstyrkene. Dette er en
prioritering for å øke den operative evnen
til spesialstyrkene. Flyttingen av Bell 412
til Rygge skal også styrke evnen til å bistå
politiet på Østlandet, beredskapstroppen og
spesialstyrkene i kontraterroroperasjoner.
Flyttingen gjennomføres når tilstrekkelig
«Dagens fordeling av annen helikopterkapasitet er etablert i
Nord-Norge, ved innfasing av NH90 og nye
helikopterne gir ikke AW101 redningshelikoptre, etter planen
innen 2019.»
fullverdig støtte til
Hæren» Ifølge eksperter F har snakket med, er utfor-
dringen at verken Kystvaktens NH90 eller
VEGARD FINBERG redninghelikoptrene kan gjøre jobben Bell har
gjort.
NH90 kan kan bare lande på fast grunn
fordi den har hjul og en radar under buken
som ikke tåler belastning, den kan heller ikke
lande i særlig skrått terreng.
Bruk av NH90 eller redningshelikoptrene
for Hæren vil trolig være veldig begrenset på
grunn av tilgjengelighet.
Det er FOH som «eier» beredskapshelikop-
trene og innvilger støtte til politiet. De luft-
fartsfaglige vurderingene gjennomføres av
Norwegian Air Operation Center (NAOC), og
det er disse som avgir helikopterstøtte til styr-
keprodusentene, altså militære avdelinger. De
fleste anmodninger får grønt lys. Det er bare
egentrening som bestemmes av skvadronssje-
fen, men han kan drive egen styrkeproduksjon
også ved støtte fra andre avdelinger.
Stor forskjell. Samtidig viser det seg at aktivite- skvadronsjef Erik Stueland Nord og det nasjonale luftoperasjonssenteret
ten til nå har vært langt høyere i nord enn i sør. (bildet) i 339-skvadronen. NAOC. Han eller hun skal sørge for at helikopter-
Fra den sivile helikopterberedskapen ble Et oppdrag kan være på noen faglige behov blir ivaretatt, koordinere og plan-
opprettet i april 2013 og til 21. august i år, har timer, eller som i Kirkenes, legge operasjoner.
Bell-helikoptrene på Bardufoss vært utkalt av én ukes varighet. Hæren er – Vi bruker helikopter til hurtig innsetting og
14 ganger til støtte for politiet og 15 ganger på hovedkunde i nord, mens uthenting av patruljer og ildledere og vi bruker
Rygge. Når man regner med ambulanseoppdrag, Forsvarets spesialstyrker er helikopter til evakuering, sier stabssjef i Brigade
søk og redning og militær transport beordret av hovedkunde i sør. Nord, oberst Fred A. Jacobsen.
FOH, er tallene hele 182 oppdrag fra Bardufoss,
mens de på Rygge fortsatt er 15 flyvninger. Fullt i kabinen. Ved russergrensa gjør Bell-mas- Alternativ til patrulje. Grensen mot Russland er
Dette går fram av forsvarsminister Ine Erik- kinen en landing etter ønske fra patruljen. også yttergrense for Schengen og derfor omfattet
sen Søreides svar på spørsmål fra stortingsrepre- Patruljeføreren er litt hemmelighetsfull med av ekstra nøye kontroll. To kompanier er forlagt
sentant Martin Henriksen (Ap, Troms). Søreide hva de egentlig undersøker. Det de observerer på hver sine nybygde grensestasjoner og har som
presiserer at helikoptrene på Rygge skal kunne rapporteres først og fremst til ops-en (opera- hovedjobb å ha oppsyn med grenselinja.
fly etter såkalt håndhevelsesbistand fra politiet, sjonssentralen). Der lages det et større bilde. Alle De bruker også patruljehytter og observasjons-
mens det på Bardufoss står transportberedskap grensejegerne får sikkerhetsbrif på helikopter og poster og kan kjøre sekshjuling, snøscooter eller
for Forsvaret og kan støtte politiet etter anmod- drill på inn- og utlasting. De skal kunne ta ned traske til fots i M77 feltstøvler.
ning om alminnelig bistand. Terskelen for å helikopter med tegn og kjenne farlige områder På russisk side er det et bredt belte langs
scramble synes dermed noe høyere på Rygge. og betydning av vindretning. På patruljene kan grensen hvor det er skjerpet kontroll med all
Statsråden skriver i sitt svar at transport beor- maskinen bli satt ned for å sjekke observasjoner. ferdsel. Men russerne bruker ikke helikopter
dret av FOH inkluderer Grensevakten, søk- og Soldatene er fullt utrustet, og noen ganger er inn mot norsk side, og de bemanner nesten aldri
redning samt ambulanseflygninger. Denne type også patruljehund med fører med i helikopteret. de velkjente vakttårnene. Til gjengjeld har også
oppdrag er bare utført fra 339 på Bardufoss. Da er det relativt fullt bak i kabinen. russerne tatt i bruk mange sensorer i tillegg til et
– Totalt flys det omtrent like mye i nord som Siden 90-tallet har det sittet en helikopterliai- effektivt grensegjerde.
Denne dagen er været grått,
i sør, men i nord flyr vi nok flere oppdrag for sonoffiser i brigadestaben. Vedkommende skal men oppdraget er relativt » » »
kunde, mens vi i sør flyr mer egentrening, sier være kontakt mellom 339-skvadronen – Brigade
OKTOBER 2016 25