Page 27 - Forsvarets forum 5-2016
P. 27
nen har mindre helibruk, men trener for eksem- Bardufoss er egentrening, flyvning for politiet sjon også av antall flytimer.
pel på oppretting av samband på fjelltopper og eller sivile støtte, Heimevernet eller andre. – Hæren bruker ca halvparten av flytimene i nord.
frakt av hengende last. På Rygge er fordelinga at drøyt halvparten av Hvor mye av dette er det realistisk å regne med at
– Vår helikopterbruk har gjort at Brigaden i timene var flyving for Spesialstyrkene, resten NH90 eller andre helikoptre vil kunne ta?
Nord-Norge har kunnet operere effektivt på trop- som i nord andre aktører og egentrening. – Hæren benytter Bell 412 helikoptrene i nord
petransport, innsetting/uthenting og evakuering. – Jeg oppfatter at vi har grei tilgang til trening i stor utstrekning til ulike typer av transportopp-
Alle andre nasjoner med en hær vi kjenner til, med helikopter. Og vi trener systematisk året drag. I fredstid forutsettes dette løst på annen
har også tilgang til helikoptre, det være seg sven- rundt med dem som støtter oss, nemlig 339-skva- måte, blant annet ved innleie av sivilt helikopter.
sker, finner, dansker eller briter, sier stabssjefen. dronen, under alle forhold og i en topografi og et NH90 er ikke primært tenkt som en løsning for
– Hva skjer om helikoptrene på Bardufoss forsvin- klima hvor vi opererer. Vi får unna oppdragene, denne type behov, men kan omprioriteres der-
ner til Rygge? og vi så i Afghanistan at helikoptrene ble raskt som det er nødvendig, sier Finberg.
– Det å operere uten helikopter virker være integrert fordi vi allerede var godt samtrente, sier Finberg understreker at å flytte Bell 412 til
så fjern problematikk at jeg vet ikke. Jeg ser jo at stabssjef Fred Arne Jacobsen. Rygge ikke utelukker at disse helikoptrene kan
noen mener NH90 kan brukes, men fagmiljøene benyttes til denne type oppdrag ved enkelte til-
sier noe annet. Og Bell leverer for oss så det hol- Mer spesialtrening. Forsvarets spesialstyrker ser feller, for eksempel under øvelser.
der, 339 har vist gang på gang at de har ekstreme for seg økt treningsmengde når helikopterne blir – Helikoptrene vil fortsatt brukes i Nord-
kvaliteter for operasjoner her i nord under særde- flyttet til Rygge. Norge, men da primært av spesialstyrkene. I krise
les krevende forhold som ingen andre matcher, – Flyttingen skal bidra til økt operativ evne for og ved væpnet konflikt i Norge vil Bell 412s rolle
det får de kun ved å trene og øve i nord i tett sam- spesialstyrkene og et mer robust helikoptermiljø. for transport av sårede ivaretas av de nye red-
arbeid med Brigade Nord, svarer oberst Jacobsen. Dette er til fordel både for spesialstyrkene og ningshelikoptrne, Kystvaktens NH90, samt ved å
politiets beredskapstropp, sier Finberg. utnytte sivile helikopterressurser som kan bli
Jevnt timeantall. I fjor fløy 339-skvadronen totalt – Ser man for seg endringer i flytida, som i dag er tilgjengelig ved utnyttelse av Totalforsvarsord-
ca 4500 timer, jevnt fordelt mellom nord og sør, likt fordelt mellom nord og sør? ningen, sier Finberg.
det er nå ni Bell-maskiner både på Bardufoss og – Det er ikke noe mål i seg selv å opprettholde
Rygge. Hæren brukte nærmere 1200 av timene, eller øke antall flytimer. Med en reduksjon av TORBJØRN LØVLAND tl@fofo.no
hovedsakelig i nord. Den andre halvparten på antall helikopter er det lagt til grunn en reduk- FOTO: OLAV STANDAL TANGEN
OKTOBER 2016 27