Page 26 - Forsvarets forum 5-2016
P. 26

aktuelt  »  Bell-helikopterne


                                                       OVERSIKT: Tidligere har patruljefører
                                                        Arnfinn Hjort gått grensa til fots. Fra
                                                             flyturen får han god oversikt.








               339 skvadron
                   Opprettet i 1956 på Gardermoen
                   Flyttet til Bardufoss 1964.
                   Underlagt 139 Luftving.
                   I 2012 vedtok Stortinget skvadronsavdeling på Rygge.
                   Foreslått flyttet til Rygge i forslag til ny langtidsplan for Forsvaret.


















                             «Vi er en ekstra ressurs fordi
                 redningshelikopteret på Banak er én time unna»

                                  PILOT I 339-SKVADRONEN









      »  enkelt, med et par landinger underveis. På russisk   time, kan det gå mye raskere. Helt på tampen   – Han er mer opptatt av reaksjonstid enn hvor
        side kan vi blant annet se veiarbeider på den   av august brukte pilotene bare 19 minutter før   skvadronen befinner seg. Fra Bardufoss er det
        såkalte Ishavsveien, og denne dagen bare litt   de var i lufta for å redde noen skoleelever som   to-tre timers flytur til Kirkenes, fra Østlandet vil
        røyk fra fabrikkpipene i Nikel.        hadde veltet med kano i grenseelva.   det ta en dag. Da Bell fløy i Afghanistan, måtte
          – Her oppe kan været være en utfordring, heli-  – Vi er en ekstra ressurs fordi redningshe-  Grensevakta prioriteres ned, og tidvis måtte
        kopteret kan være tungt lastet og med krevende   likopteret på Banak er én times flytur unna,   sivilt helikopter leies inn. Nå er normalsituasjo-
        landingsforhold, kanskje også ising på vinteren.   påpeker de to foran i cockpit. De parkerer heli-  nen i Kirkenes at militær flymaskin finnes. Sær-
        Det å fly her oppe kan være fin tjeneste, men det   kopteret i en hangar på Høybuktmoen etter endt   lig viktig er det i ei tid hvor kjøretøymateriellet
        er ikke akkurat konkurranse om å være her på   økt.                          begynner å bli slitent, det gjelder både båter og
        tilstedevakt, sier fartøysjefen i Bell-helikopteret.                         lette terrengkjøretøyer.
          Han ønsker ikke navnet sitt på trykk. Han   Sivile leid inn. Grensevaktas    – Det er også viktig med samtrening eller
        sitter til høyre foran i cockpit, mens systemope-  sjef, oberstløytnant Jørn Qviller   interoperabilitet, vi må ha ei helikopteravdeling
        ratøren er kartleser der han sitter og gir retning   (bildet), skulle helst ønsket seg   som har satt seg inn i oppdraget vårt. I 339-skva-
        etter klokkemetoden, nærmest som i bilrally. Det   helikopter hele tida:     dronen læres nye folk opp av de erfarne, og
        advares mot kraftledninger, som det er ganske   – Det er for mobilitet og    Bell er en ideell maskin. Vi bruker den også til
        mange av i Pasvik. Det er nødvendig når helikop-  reaksjonsevne, for det tar tid å   øvingsaktivitet og litt rekognosering, forteller
        teret flyr fort og lavt.               gå patrulje eller kjøre firhjuling.   Qviller.
          Det hender at soldater blir litt sjøsjuke på sin   Tre hovedoppgaver skal løses:
        første taktiske flytur. Denne dagen går det fint, til   Det er utsetting av patruljer, etterforsyning av   Systematisk. Bell-helikoptrene ble anskaffet til
        tross for at sidedøra innimellom har fungert som   patruljer og selve patruljeringen av grenselinja.   Hæren på 60-talle og inngår i planverket. Målret-
        tak, og gulv har vært vegg.            Behovet er kanskje ikke like synlig på somme-  tet trening på helikopter er derfor en prioritert
                                               ren, men høst og vår, særlig når snøen går, er   sak, særlig i Sanitetsbataljonen med evakuering
        Reddet skoleelever. Vakta til 339-skvadronen   helikopter avgjørende også for sikkerheta. Og vi   og Etterretningsbataljonen med sin fjernopp-
        i Kirkenes varer en uke av gangen og omfatter   søker FOH om helikopter så ofte som mulig. Jeg   klaring. Men også de tre manøverbataljonene i
        også sivile utrykninger for politiet og red-  føler også vi har høy prioritet og at vi får en mas-  Brigade Nord, med Bn 2 i spissen, trener og øver
        ningstjenesten. Selv om beredskapstida er én   kin når det er praktisk mulig, sier GSV-sjefen.  med helikopter. Sambands- og Stridstrenbataljo-
     26  OKTOBER 2016
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31