Page 26 - Forsvarets forum 5-2016
P. 26
aktuelt » Bell-helikopterne
OVERSIKT: Tidligere har patruljefører
Arnfinn Hjort gått grensa til fots. Fra
flyturen får han god oversikt.
339 skvadron
Opprettet i 1956 på Gardermoen
Flyttet til Bardufoss 1964.
Underlagt 139 Luftving.
I 2012 vedtok Stortinget skvadronsavdeling på Rygge.
Foreslått flyttet til Rygge i forslag til ny langtidsplan for Forsvaret.
«Vi er en ekstra ressurs fordi
redningshelikopteret på Banak er én time unna»
PILOT I 339-SKVADRONEN
» enkelt, med et par landinger underveis. På russisk time, kan det gå mye raskere. Helt på tampen – Han er mer opptatt av reaksjonstid enn hvor
side kan vi blant annet se veiarbeider på den av august brukte pilotene bare 19 minutter før skvadronen befinner seg. Fra Bardufoss er det
såkalte Ishavsveien, og denne dagen bare litt de var i lufta for å redde noen skoleelever som to-tre timers flytur til Kirkenes, fra Østlandet vil
røyk fra fabrikkpipene i Nikel. hadde veltet med kano i grenseelva. det ta en dag. Da Bell fløy i Afghanistan, måtte
– Her oppe kan været være en utfordring, heli- – Vi er en ekstra ressurs fordi redningshe- Grensevakta prioriteres ned, og tidvis måtte
kopteret kan være tungt lastet og med krevende likopteret på Banak er én times flytur unna, sivilt helikopter leies inn. Nå er normalsituasjo-
landingsforhold, kanskje også ising på vinteren. påpeker de to foran i cockpit. De parkerer heli- nen i Kirkenes at militær flymaskin finnes. Sær-
Det å fly her oppe kan være fin tjeneste, men det kopteret i en hangar på Høybuktmoen etter endt lig viktig er det i ei tid hvor kjøretøymateriellet
er ikke akkurat konkurranse om å være her på økt. begynner å bli slitent, det gjelder både båter og
tilstedevakt, sier fartøysjefen i Bell-helikopteret. lette terrengkjøretøyer.
Han ønsker ikke navnet sitt på trykk. Han Sivile leid inn. Grensevaktas – Det er også viktig med samtrening eller
sitter til høyre foran i cockpit, mens systemope- sjef, oberstløytnant Jørn Qviller interoperabilitet, vi må ha ei helikopteravdeling
ratøren er kartleser der han sitter og gir retning (bildet), skulle helst ønsket seg som har satt seg inn i oppdraget vårt. I 339-skva-
etter klokkemetoden, nærmest som i bilrally. Det helikopter hele tida: dronen læres nye folk opp av de erfarne, og
advares mot kraftledninger, som det er ganske – Det er for mobilitet og Bell er en ideell maskin. Vi bruker den også til
mange av i Pasvik. Det er nødvendig når helikop- reaksjonsevne, for det tar tid å øvingsaktivitet og litt rekognosering, forteller
teret flyr fort og lavt. gå patrulje eller kjøre firhjuling. Qviller.
Det hender at soldater blir litt sjøsjuke på sin Tre hovedoppgaver skal løses:
første taktiske flytur. Denne dagen går det fint, til Det er utsetting av patruljer, etterforsyning av Systematisk. Bell-helikoptrene ble anskaffet til
tross for at sidedøra innimellom har fungert som patruljer og selve patruljeringen av grenselinja. Hæren på 60-talle og inngår i planverket. Målret-
tak, og gulv har vært vegg. Behovet er kanskje ikke like synlig på somme- tet trening på helikopter er derfor en prioritert
ren, men høst og vår, særlig når snøen går, er sak, særlig i Sanitetsbataljonen med evakuering
Reddet skoleelever. Vakta til 339-skvadronen helikopter avgjørende også for sikkerheta. Og vi og Etterretningsbataljonen med sin fjernopp-
i Kirkenes varer en uke av gangen og omfatter søker FOH om helikopter så ofte som mulig. Jeg klaring. Men også de tre manøverbataljonene i
også sivile utrykninger for politiet og red- føler også vi har høy prioritet og at vi får en mas- Brigade Nord, med Bn 2 i spissen, trener og øver
ningstjenesten. Selv om beredskapstida er én kin når det er praktisk mulig, sier GSV-sjefen. med helikopter. Sambands- og Stridstrenbataljo-
26 OKTOBER 2016