Page 13 - Forsvarets forum 6-2017
P. 13
HØY ALDER: Hærens Relevant reserve
stridsvogner kan bli
erstattet tidligere enn
hva landmaktsplanen FOTO: CHRISTIAN NØRSTEBØ
la opp til. En frivillig reservestyrke kan være en
del av løsningen for landmakten.
Mange, inkludert pensjonerte generaler, hev-
der at landmakten blir for liten i regjeringens forslag
«Stortingsproposisjon 2S – Videreutvikling av Hæren og
Heimevernet». Ser man Norges reelle behov, er det ikke
vanskelig å være enig i det. Men hvor stor må landmak-
ten være for å være stor nok?
Landmaktens og Forsvarets størrelse og kapasitet er helt
avhengig av hvordan våre folkevalgte prioriterer Forsva-
ret sammenlignet med andre samfunnsoppgaver. Norge
har sluttet seg til å bruke to prosent av brutto nasjonal-
produkt til forsvar innen 2024.
Dagens budsjettnivå ligger et godt
stykke lavere enn dette. Derfor må «En skalerbar
den nye forsvarsministeren komme
opp med en plan for hvordan man, styrking av
helt konkret, skal nå målet om to landmakten
prosent. Etter mitt syn er en skaler-
bar styrking av landmakten veien veien å gå»
å gå.
I mellomtiden er det viktigste å få det Forsvaret vi har, til
å virke. Det gjelder ikke bare vedlikehold, lageroppfylling
og materiellinvesteringer, men i like stor grad mennes-
ker. Forsvaret må ha nok mennesker til at mest mulig av
det materiellet vi har brukt dyre kroner på, kan tas i bruk
i en krisesituasjon.
Regjeringens oppskrift er å øke lengden på førstegangs-
tjenesten for de mest kompetansekrevende stillingene,
skille grunnleggende utdanning fra de operative avde-
lingene, ha flere innrykk i året og innføre en aktiv reserve
med jevnlig øving og trening. Den aktive reserven skal
være delt i en nasjonal reserve og en innsatsreserve med
hurtig reaksjonsevne og høy standard. Dette er godt
nytt. Erfaringene fra andre land har vist at reservister er
en styrkemultiplikator som bare koster penger når den
brukes, og at en tilpasset bruk av reservister gir en styrket
operativ evne.
Men, lengre førstegangstjeneste og repetisjonsøvelser
for reserven vil «spise» av tiden som dagens lovverk kan
pålegge den enkelte. Dette vil gjøre det krevende å rekrut-
tere til Heimevernet, ikke minst dersom kravet om å øke
størrelsen på HV vinner frem. Løsningen på denne utfor-
dringen kan være å innføre en organisert frivillig reserve
med enklere utrustning og trening.
noe som kan gjøre at Langtidspla- I sum er vedtaket likevel godt nytt Frivillighet gjør at tjenestetiden ikke begrenses av lovver-
nen ikke lar seg realisere. for Forsvaret. Det gir muligheten ket, og en organisering under Heimevernet vil kunne
Jeg anbefalte at den eksis- for en moderne, fremtidsrettet gi en reell mulighet for å bidra til å løse enklere
terende Bell 412-helikopterka- landmakt med økt relevans i en lokale oppgaver og vise en etterlengtet
pasiteten skulle kraftsamles til fellesoperativ ramme og sammen økt tilstedeværelse.
spesialstyrkene. med Nato. Vedtaket har i hovedtrekk
Det legges i vedtaket til grunn fulgt anbefalingene gitt i proposi-
en delt løsning, men at regje- sjonen, som var den beste løsnin-
ringen skal komme tilbake til gen innenfor rammen, med noen
Stortinget med en plan for heli- påplussinger. organisasjonen
kopterstøtte til både Hæren og Nå gjenstår det for oss i Forsvaret
spesialstyrkene. Denne planen å sette planen ut i live. Det ser jeg President
TERJE SURDAL
må adressere både kapasitets- og frem til. Norske Reserveoffiserers Forbund
økonomiutfordringene. Les landmakt-reportasje, side 14.
DESEMBER 2017 13