Page 61 - Forsvarets forum 6-2018
P. 61

FRÅ USA: Dei tre ubåtjagarane blei frakta over Atlanterhavet på eit Libertyskip. Her vert Hitra løfta om bord i New York. FOTO: PRIVAT





                                         «For meg betyr KNM Hitra noe helt spesielt»




        »  I grålysninga, 17. november 1943 forlet   Ubåtjagar. Jakob Strandheim er heime på Rådal   oppdage fartøyet, kunne mannskapet yte god
          Norges nyaste marinefartøy, ubåtjagaren KNM   utanfor Bergen, og vi møter han nesten på   motstand med våpna om bord. Alle dei tre nor-
          Hitra, Shetland for første gong. Kursen blir sett   75-årsdagen for den første turen over Nordsjøen.  ske ubåtjagarane klarte seg fram til freden kom. 
          mot Skorpasundet på Sunnmøre. Om bord er   – Det var og er ein fantastisk båt, seier Strand-
          det tre norske agentar som skal setjast i land i   heim, og ansiktsuttrykket seier alt om den saka.   Shetlandsgjengen. Da Noreg blei okkupert, tok
          et okkupert Noreg. Stemninga og spenninga på   – Hitra var ein av dei tre nye ubåtjagarane   mange seg over Nordsjøen for å rømme unna
          brua er høg. Jakob Strandheim minnest godt   Noreg fekk frå USA i 1943. Desse gav oss heilt   okkupantane. Tidleg blei det også klart at ein
          den første turen, for han stod på brua. Av dei   nye moglegheiter til å løyse oppdraga. Dei tre   kunne bruke båtar den andre vegen for å trans-
          45 turane Hitra sigla over Nordsjøen under kri-  fartøya blei frakta over Atlanterhavet om bord   portere viktig militært utstyr og landsetje agen-
          gen var han med på 40 av dei. Saman med alle   på eit skip i konvoi. Eg var så heldig at eg fekk   tar i Noreg. Dei første åra brukte ein fiskebåtar.
          turane han gjorde på fiskebåt er Strandheim ein   vere med på opplæringa av dei nye båtane på   Føremonen med desse var at når dei var komne
          av dei som i løpet av krigsåra gjorde flest turar   den amerikanske basen ved Glasgow. Du kan   vel over Nordsjøen, så gjekk dei i eitt med
          over Nordsjøen.                       tru det var tre stolte besetningar som sigla dei   omgjevnadene. Men dersom dei blei avslørte,
            – Her er jo båten min, seier Jakob Strandheim   tre nye fartøya attende til Shetland, seier Strand-  var dei også eit lett bytte. Dei gjekk sakte og
          og grip biletet vi legg på bordet framfor ham.   heim. Han meiner konstruksjonen av fartøyet   hadde så godt som inkje vern.
          Krigshelten som nå er 98 år gamal, transporterte   var eit meisterverk.        Den første turen tilbake til Noreg fann stad
          agentar og militære forsyningar til motstands-  – Det var utruleg å sjå kor godt båten følgde   allereie i november 1940. Da siglde fiskeskøyta
          rørsla. – På returen var det minst like viktig å få   sjøen, same kva vêr så fungerte han perfekt,   Urd 2 til Blomvåg for å landsetje tre norske
          med flyktningar, seier Strandheim.    seier Strandheim.                      agentar. Seinare blei verksemda sett i system
            Dei nesten 300 sjøfolka som deltok i denne   Den 17. november i 1943 gjekk jomfruturen   av britane, og organisasjonen fekk namnet
          livsfarlege trafikken, fekk kallenamnet   over Nordsjøen. Ubåtjagaren hadde ein marsj-  Norwegian Naval Independent Unit. I dei fyr-
          Shetlandsgjengen.                     fart på 15 knop og var med det tre gonger så rask   ste sesongane blei det
                                                                                       gjennomført nesten 100
            – Eg er nok den siste som fortsatt er i livet,   som dei gamle fiskebåtane. Målet var sjølvsagt   turar mellom Shetland  » » »
          seier Strandheim.                     ikkje å bli sett, men dersom tyskarane skulle

                                                                                                                 DESEMBER 2018   61
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66