Page 62 - Forsvarets forum 6-2018
P. 62

aktuelt  »  KNM Hitra






































          KNM Hitra
          (Submarine Chaser (SC) 718)
          Operativt: Hausten 1943.
          Norsk kommando: 26. oktober 1943.
          Søsterskip: KNM Hessa (SC-683) og
          KNM Vigra (SC-1061).
          Deplasement: 125 tonn.
          Lengd: 111 fot.                      ØVING: I tillegg til å vere eit museumsskip vert KNM Hitra bruka av militære avdelingar. Her er nokre
          Breidd: 18 fot.                      marinejegerar på øving med den 75 år gamle ubåtjagaren. FOTO: FORSVARETS SPESIALSTYRKER
          Rekkjevidd: 2500 nautiske mil ved 10 knop.
          Bestykning: 57 mm Hotchkiss MK VII
          sjømålskanon (manglar i dag).      »  og Noreg. Ein sesong varte frå november til byr-  Ennå har han ikkje klart å leggje frå seg bildet
          40 mm Bofors 40 luftvernkanon.       jinga av mai. Da var lystilhøva slik at ein kunne   vi har tatt med til han.
          20 mm Oerlicon maskinkanonar (to stk.).  gå i mørke inn mot norskekysten i håp om  å   – Det å sigle over Nordsjøen hadde sine
          12,7 mm vasskjølte Colt mitraljøser (to stk.).  ikkje bli oppdaga av tyske fly eller tyske båtar.   utfordringar, og vi hadde mange tunge tap. Men
          Mannskap: 20-25, i dag 10.           Om bord attende var det gjerne flykningar og   vi hadde eit fantastisk kameratskap. Eg trur
          I dag: Museumsskip ått av Marinemuseet i   agentar som var ferdige med oppdraga sine.   ikkje det kan skildrast med ord. Det var eit heilt
          Horten.                                For å stoppe trafikken sette okkupasjons-  eineståande samhald!
          Heimehamn: Haakonsvern orlogsstasjon.  makta inn store ressursar. I 1942 og 1943 blei   – Du mista mange kameratar, hadde de
          Tal på skip: 440 skip til 1. verdskrigen og   tapa så store at ein vurderte om operasjonene   nokon former for minnemarkering over dei
          438 skip til 2. verdskrigen.
                                               måtte innstillast. Nærmare 50 mann hadde   som blei borte?
                                               mista livet, og ti båtar hadde gått tapt.   – Nei, vi hadde vel ikkje det, seier han med
          1945 Sett inn i teneste som kystvakt og   – Me som var igjen sa at skulle vi klare å   ettertanke.
          kystoppsyn.                          kome oss trygt fram og attende, måtte me få   – Eg trur eigentleg at det kanskje hadde vore
          1953 Lagt i opplag.                  fartøy som gjekk snøggare, og som kunne yte   dårleg for moralen. Vi var alle innforstått med at
          1959 Seld til Sverige.               meir motstand                         den neste turen kunne bli den siste.
          1981 Gjenoppdaga halvt nedsøkkt.                                             – Og vi forstod alle kva som sannsynlegvis
          1983 Heva og frakta til Oma Baatbyggeri på   Kameratskap. Jakob Strandheim flykta til Eng-  hadde skjedd når ein båt ikkje kom attende,
          Stord.                               land i ei fiskeskøyte i 1941. Han jobba først som   seier Strandheim. 
          1987 Overlevert til Sjøforsvaret som   lettmatros om bord i D/S Granfoss, men under   Han fortel at Shetlandsgjengen også var
          siglande museumsskip.                eit opphald i London fekk han vite om verk-  omslutta av mykje hemmeleghald. 
          1999 Hovudmotorar havarerte. Motorfa-  semda på Shetland.                    – Det meste av tida oppheldt vi oss i ein liten
          brikanten Motoren- und Turbinen Union i   – Men før eg kom til Shetland, havna eg i   landsby som heitte Scalloway. Her fekk vi eit
          Friedrichshafen, Tyskland gav to nye moto-  Skottland og kompani Linge. For ein fiskar og   nært forhold til lokalbefolkninga.
          rar som gåve. Pengegåver dekte utgifter til   sjømann som meg var dette utruleg tøft. Det   –På alle måtar gav dei oss støtte og hjelp
          montering.                           var utmarsjar og blodslit av ei anna verd. Etter   i verksemda vår. Den lokale båtslippen fekk
          2018 Hitra er det einaste av de 878 fartøya   ei stund fekk eg høvet til å bli overført frå den   til og med namnet Prince Olav Slip, fortel
          som er bevart, og som framleis er i drift.  såkaldte landgjengen til sjøgjengen på Shetland,   Strandheim. 
                                               og valet om å dra dit for å bidra var ikkje van-  På Scalloway er det reist eit monument til
                                               skeleg, seier Strandheim.             minne om innsatsen til Shetlandsgjengen. 
     62  DESEMBER 2018
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67