Page 62 - Forsvarets forum 6-2018
P. 62
aktuelt » KNM Hitra
KNM Hitra
(Submarine Chaser (SC) 718)
Operativt: Hausten 1943.
Norsk kommando: 26. oktober 1943.
Søsterskip: KNM Hessa (SC-683) og
KNM Vigra (SC-1061).
Deplasement: 125 tonn.
Lengd: 111 fot. ØVING: I tillegg til å vere eit museumsskip vert KNM Hitra bruka av militære avdelingar. Her er nokre
Breidd: 18 fot. marinejegerar på øving med den 75 år gamle ubåtjagaren. FOTO: FORSVARETS SPESIALSTYRKER
Rekkjevidd: 2500 nautiske mil ved 10 knop.
Bestykning: 57 mm Hotchkiss MK VII
sjømålskanon (manglar i dag). » og Noreg. Ein sesong varte frå november til byr- Ennå har han ikkje klart å leggje frå seg bildet
40 mm Bofors 40 luftvernkanon. jinga av mai. Da var lystilhøva slik at ein kunne vi har tatt med til han.
20 mm Oerlicon maskinkanonar (to stk.). gå i mørke inn mot norskekysten i håp om å – Det å sigle over Nordsjøen hadde sine
12,7 mm vasskjølte Colt mitraljøser (to stk.). ikkje bli oppdaga av tyske fly eller tyske båtar. utfordringar, og vi hadde mange tunge tap. Men
Mannskap: 20-25, i dag 10. Om bord attende var det gjerne flykningar og vi hadde eit fantastisk kameratskap. Eg trur
I dag: Museumsskip ått av Marinemuseet i agentar som var ferdige med oppdraga sine. ikkje det kan skildrast med ord. Det var eit heilt
Horten. For å stoppe trafikken sette okkupasjons- eineståande samhald!
Heimehamn: Haakonsvern orlogsstasjon. makta inn store ressursar. I 1942 og 1943 blei – Du mista mange kameratar, hadde de
Tal på skip: 440 skip til 1. verdskrigen og tapa så store at ein vurderte om operasjonene nokon former for minnemarkering over dei
438 skip til 2. verdskrigen.
måtte innstillast. Nærmare 50 mann hadde som blei borte?
mista livet, og ti båtar hadde gått tapt. – Nei, vi hadde vel ikkje det, seier han med
1945 Sett inn i teneste som kystvakt og – Me som var igjen sa at skulle vi klare å ettertanke.
kystoppsyn. kome oss trygt fram og attende, måtte me få – Eg trur eigentleg at det kanskje hadde vore
1953 Lagt i opplag. fartøy som gjekk snøggare, og som kunne yte dårleg for moralen. Vi var alle innforstått med at
1959 Seld til Sverige. meir motstand den neste turen kunne bli den siste.
1981 Gjenoppdaga halvt nedsøkkt. – Og vi forstod alle kva som sannsynlegvis
1983 Heva og frakta til Oma Baatbyggeri på Kameratskap. Jakob Strandheim flykta til Eng- hadde skjedd når ein båt ikkje kom attende,
Stord. land i ei fiskeskøyte i 1941. Han jobba først som seier Strandheim.
1987 Overlevert til Sjøforsvaret som lettmatros om bord i D/S Granfoss, men under Han fortel at Shetlandsgjengen også var
siglande museumsskip. eit opphald i London fekk han vite om verk- omslutta av mykje hemmeleghald.
1999 Hovudmotorar havarerte. Motorfa- semda på Shetland. – Det meste av tida oppheldt vi oss i ein liten
brikanten Motoren- und Turbinen Union i – Men før eg kom til Shetland, havna eg i landsby som heitte Scalloway. Her fekk vi eit
Friedrichshafen, Tyskland gav to nye moto- Skottland og kompani Linge. For ein fiskar og nært forhold til lokalbefolkninga.
rar som gåve. Pengegåver dekte utgifter til sjømann som meg var dette utruleg tøft. Det –På alle måtar gav dei oss støtte og hjelp
montering. var utmarsjar og blodslit av ei anna verd. Etter i verksemda vår. Den lokale båtslippen fekk
2018 Hitra er det einaste av de 878 fartøya ei stund fekk eg høvet til å bli overført frå den til og med namnet Prince Olav Slip, fortel
som er bevart, og som framleis er i drift. såkaldte landgjengen til sjøgjengen på Shetland, Strandheim.
og valet om å dra dit for å bidra var ikkje van- På Scalloway er det reist eit monument til
skeleg, seier Strandheim. minne om innsatsen til Shetlandsgjengen.
62 DESEMBER 2018