Page 63 - Forsvarets forum 6-2018
P. 63
Kommando og kultur
! Ingvald Olsen Nyhetsdekningen av Forsvaret skaper et selvbilde som i neste
Medier bygger kultur, en av medienes
Eidsheim var
funksjon som ikke alltid er like synlig.
skipssjef på 43
av KNM Hitras 45
turar over Nord-
sjøen. Han blei
omgang kan avgjøre hvor godt Forsvaret fungerer.
heidra med Krigs-
Det enkleste er å diskutere enkeltsaker i mediene. Hva skjedde?
korset med sverd.
Er det en overdrivelse? Slik oppfyller mediene sitt samfunns-
oppdrag – som kan være nasjonalt, lokalt eller i et spesialfelt for
nisjemedier – om at man bidrar til en informert og demokratisk
diskusjon.
Men mindre synlige er det hvordan mediene bygger kultur – på
godt og vondt. NRK har dette for eksempel tydelig nedfelt slik:
«NRK skal ha som formål å oppfylle kulturelle behov i samfun-
net.» Hva hadde Norge og norsk, i all sitt mangfold, vært uten
MINNER: Jakob Strand- NRK? De gir oss felles kunnskap, opplevelser og erfaringer som
heim med biletet av KNM
Hitra. FOTO: ERLING EIKLI til slutt binder oss sammen som et norsk samfunn, inkludert sitt
mangfold.
Mer konspiratorisk er eksemplet om hvordan global business er
sammenflettet med globale medier. De har felles interesser. Medi-
enes innhold og reklame skaper drømmer
og forestillinger, de bereder grunnen for «Hva gjør
nye massemarkeder. Mediene skaper drøm-
men om en livsstil. Både mediene og de det med
som selger denne livsstilen, høster profitt. selvforståelsen
Mediene bygger slik global kultur som gir
kommersen surfebølge. når mediene
Hvis disse to eksemplene trekkes ned til over tid gjør
Forsvarets hverdag, blir det spørsmål om en havarert
hva slags forestillinger om Forsvaret man
utvikler med medienes innhold. Det går fregatt nær-
dypere enn omdømmet, men til selvbil-
det og selvforståelsen for dem som er i mest til et ikon
Forsvaret.
Forsvarets ansatte er i en profesjon – på landets
Mykje utstyr og agentar. Den siste turen til man er profesjonell. Og «profesjonell» forsvarsevne?»
KNM Hitra gjekk til Storsund i Ytre Sogn. Berre betyr her man hører til en bestemt fag-
fire dagar før den tyske kapitulasjonen blei det kunnskap. Den har sin indre logikk. Slik er
her lossa ti tonn utstyr til motstandsrørsla, og det i Forsvaret, slik er det i helse, i advokatstanden, osv. Hver slike
seks agentar blei landsette. I alt frakta KNM «verden» har egen logikk. De har sine kulturgitte idealer. Vurde-
Hitra 90 tonn med utstyr til forskjellige stader ringen av en «god» soldat eller «dyktig» befal avgjøres både av
på norskekysten. Femtiseks agentar blei frakta regelverket og kulturen.
over Nordsjøen til Noreg, og 16 blei tatt tilbake
til Shetland. Nittiein flyktningar forlét Noreg Mediene er viktige for å utvikle slik kultur og selvforståelse. Det
med KNM Hitra. kan være krevende. Hva gjør det for eksempel med selvforståelsen
når mediene over tid gjør en havarert fregatt nærmest til et ikon på
Heidra. Eit nytt bilde vert lagt på bordet fram- landets forsvarsevne?
føre Strandheim. Bildet er tatt i år og viser KNM Kultur bygges gjennom forestillinger som utvikles av mange
Hitra ved utsiglinga frå Scalloway på Shetland. saker over tid. Helt enkelt: Hvis Forsvaret aksepterer et kritisk
Femti gonger har ferda gått over Nordsjøen, og søkelys og svarer i full åpenhet, da dyrker man frem en åpenhets-
båten vert framleis bruka. Ganske nyleg bruka kultur. Gjemmer man seg bort, bygger man en lukket kultur. Slik
norske marinejegarar KNM Hitra i samband er det også med andre egenskaper man ønsker å ha i sin kultur.
med ei øving. Kulturbygging er et av ledelsens sterkeste verktøy. Kultur styrer
– Det gjer godt å sjå at båten framleis sigler, gjerne sterkere enn kommandoer og instrukser. Man bygger hold-
og at han blir bruka, seier Jakob Strandheim. ninger inn i kulturen. I en slik utvikling
– For meg tyder han sjølvsagt noko heilt spe- vil samspillet mellom Forsvaret og medi-
sielt, men det er ikkje berre min båt. Eg vonar ene ha en avgjørende rolle.
han vil gi nye generasjonar ei oppleving av his-
toria vår, og at han framleis får sigle i mange år,
seier Strandheim og spør forsiktig: akkurat nå
– Trur du eg kan få behalde dei to bilda …? MEDIEFORSKER
JENS BARLAND
NTNUS INSTITUTT FOR DESIGN
ERLING EIKLI ee@fofo.no
DESEMBER 2018 63