Page 63 - Forsvarets forum 6-2018
P. 63

Kommando og kultur


                                               !    Ingvald Olsen        Nyhetsdekningen av Forsvaret skaper et selvbilde som i neste
                                                                         Medier bygger kultur, en av medienes
                                                    Eidsheim var
                                                                         funksjon som ikke alltid er like synlig.
                                                    skipssjef på 43
                                                    av KNM Hitras 45
                                                    turar over Nord-
                                                    sjøen. Han blei
                                                                         omgang kan avgjøre hvor godt Forsvaret fungerer.
                                                    heidra med Krigs-
                                                                           Det enkleste er å diskutere enkeltsaker i mediene. Hva skjedde?
                                                    korset med sverd.
                                                                         Er det en overdrivelse? Slik oppfyller mediene sitt samfunns-
                                                                         oppdrag – som kan være nasjonalt, lokalt eller i et spesialfelt for
                                                                         nisjemedier – om at man bidrar til en informert og demokratisk
                                                                         diskusjon.
                                                                         Men mindre synlige er det hvordan mediene bygger kultur – på
                                                                         godt og vondt. NRK har dette for eksempel tydelig nedfelt slik:
                                                                         «NRK skal ha som formål å oppfylle  kulturelle behov i samfun-
                                                                         net.» Hva hadde Norge og norsk, i all sitt mangfold, vært uten
                                              MINNER: Jakob Strand-      NRK? De gir oss felles kunnskap, opplevelser og erfaringer som
                                              heim med biletet av KNM
                                              Hitra. FOTO: ERLING EIKLI  til slutt binder oss sammen som et norsk samfunn, inkludert sitt
                                                                         mangfold.

                                                                         Mer konspiratorisk er eksemplet om hvordan global business er
                                                                         sammenflettet med globale medier. De har felles interesser. Medi-
                                                                         enes innhold og reklame skaper drømmer
                                                                         og forestillinger, de bereder grunnen for   «Hva gjør
                                                                         nye massemarkeder. Mediene skaper drøm-
                                                                         men om en livsstil. Både mediene og de   det med
                                                                         som selger denne livsstilen, høster profitt.   selvforståelsen
                                                                         Mediene bygger slik global kultur som gir
                                                                         kommersen surfebølge.               når mediene

                                                                         Hvis disse to eksemplene trekkes ned til   over tid gjør
                                                                         Forsvarets hverdag, blir det spørsmål om   en havarert
                                                                         hva slags forestillinger om Forsvaret man
                                                                         utvikler med medienes innhold. Det går   fregatt nær-
                                                                         dypere enn omdømmet, men til selvbil-
                                                                         det og selvforståelsen for dem som er i   mest til et ikon
                                                                         Forsvaret.
                                                                           Forsvarets ansatte er i en profesjon –   på landets
           Mykje utstyr og agentar. Den siste turen til                  man er profesjonell. Og «profesjonell»   forsvarsevne?»
          KNM Hitra gjekk til Storsund i Ytre Sogn. Berre                betyr her man hører til en bestemt fag-
          fire dagar før den tyske kapitulasjonen blei det               kunnskap. Den har sin indre logikk. Slik er
          her lossa ti tonn utstyr til motstandsrørsla, og               det i Forsvaret, slik er det i helse, i advokatstanden, osv. Hver slike
          seks agentar blei landsette. I alt frakta KNM                  «verden» har egen logikk. De har sine kulturgitte idealer. Vurde-
          Hitra 90 tonn med utstyr til forskjellige stader               ringen av en «god» soldat eller «dyktig» befal avgjøres både av
          på norskekysten. Femtiseks agentar blei frakta                 regelverket og kulturen.
          over Nordsjøen til Noreg, og 16 blei tatt tilbake
          til Shetland. Nittiein flyktningar forlét Noreg                Mediene er viktige for å utvikle slik kultur og selvforståelse. Det
          med KNM Hitra.                                                 kan være krevende. Hva gjør det for eksempel med selvforståelsen
                                                                         når mediene over tid gjør en havarert fregatt nærmest til et ikon på
          Heidra.  Eit nytt bilde vert lagt på bordet fram-              landets forsvarsevne?
          føre Strandheim. Bildet er tatt i år og viser KNM                Kultur bygges gjennom forestillinger som utvikles av mange
          Hitra ved utsiglinga frå Scalloway på Shetland.                saker over tid. Helt enkelt: Hvis Forsvaret aksepterer et kritisk
          Femti gonger har ferda gått over Nordsjøen, og                 søkelys og svarer i full åpenhet, da dyrker man frem en åpenhets-
          båten vert framleis bruka. Ganske nyleg bruka                  kultur. Gjemmer man seg bort, bygger man en lukket kultur. Slik
          norske marinejegarar KNM Hitra i samband                       er det også med andre egenskaper man ønsker å ha i sin kultur.
          med ei øving.                                                    Kulturbygging er et av ledelsens sterkeste verktøy. Kultur styrer
            – Det gjer godt å sjå at båten framleis sigler,              gjerne sterkere enn kommandoer og instrukser. Man bygger hold-
          og at han blir bruka, seier Jakob Strandheim.                  ninger inn i kulturen. I en slik utvikling
            – For meg tyder han sjølvsagt noko heilt spe-                vil samspillet mellom Forsvaret og medi-
          sielt, men det er ikkje berre min båt. Eg vonar                ene ha en avgjørende rolle.
          han vil gi nye generasjonar ei oppleving av his-
          toria vår, og at han framleis får sigle i mange år,
          seier Strandheim og spør forsiktig:                               akkurat nå
            – Trur du eg kan få behalde dei to bilda …?                  MEDIEFORSKER
                                                                         JENS BARLAND
                                                                         NTNUS INSTITUTT FOR DESIGN
          ERLING EIKLI ee@fofo.no

                                                                                                                 DESEMBER 2018   63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68