Page 26 - Forsvarets Forum nr. 6 / 2020
P. 26
dokument » økt spenning i nord
» – Alle våre flyvere er utdannet i USA, så vi Små marginer. En farlig situasjon som er et klart Litt senere på dagen – da flyene er på vei tilbake mot
gjennomgår den samme grunnutdannelsen som brudd på sikkerhetsbestemmelsene for interna- Storbritannia – skjer det igjen.
amerikanerne. Det er de samme konseptene sjonal luftfart, skriver det amerikanske forsvars- Bombeflyene er over Østersjøen og flyr i retning
som ligger i bunn. departementet i en uttalelse. Bornholm – i dansk luftrom. Et Su-27 jagerfly tar
– På hvilken måte kan norske kampfly støtte – De russiske pilotene fløy på en utrygg og av fra den russiske enklaven Kaliningrad og følger
amerikanske strategiske bombefly? uprofesjonell måte, sier general Jeff Harrigian, bombeflyet et stykke inn i Danmark.
– Det er snakk om beskyttelse av flyene. Vi som er kommandør for U.S. Air Force i Europa. – En alvorlig krenkelse, sier Nato.
kan bruke sensorene for å holde oversikt over Skvadronssjef Tron Strand har sett videoen
luftbildet. Det er uavhengig av om det er tran- fra hendelsen. Økt luftaktivitet. På Ørland forteller Tron
sportfly, helikopter eller amerikanske bombefly – Ved alle operasjoner har vi fastlagte prose- Strand at de alltid er forberedt på russisk aktivi-
som vi skal støtte, sier Strand. dyrer og kutyme. Vi skal opptre høflig og forut- tet når de er ute på oppdrag. Men at de ikke har
sigbart. Det som skjer på den videoen er ingen tatt noen spesielle forholdsregler.
Fredag 28. august flyr de fire bombeflyene som lettet av delene. – For oss var flyvingen med B-52 et trenings-
i England , over kontinentet – mot Øst-Balkan og Han kjenner ikke til lignende hendelser fra oppdrag. Det er F-16-flyene som står på QRA-
Nato-landene Romania og Bulgaria. Ved Svarte- nyere tid, men i 1987 hadde et norsk P3 Ori- beredskap i Bodø som har ansvaret for å hånd-
havet får de besøk av to russiske Su-27-jagerfly. on-fly et sammenstøt med et russisk jagerfly av tere skarpe situasjoner, sier Strand.
En video – filmet fra cockpiten i et av de amerikanske samme typen. En bit av propellen på det nor- Det gjør de oftere, viser tall fra Forsvarets ope-
bombeflyene – viser to Su-27 jagerfly som dukker ske flyet løsnet og laget en 30 centimeter lang rative hovedkvarter.
opp på siden av bombeflyet. Den russiske piloten flenge i skroget. Ved utgangen av november hadde norske fly
krenger brått mot høyre og passerer knappe – Under sånne manøvrer er det snakk om gjennomført 48 såkalte «scrambles» og foretatt
30 meter foran det amerikanske flyet. små marginer, og da kan det skje ulykker, sier 98 identifiseringer av russiske fly i 2020. Det er
Dette skjer to ganger og fører til kraftig turbulens. Strand. det nest høyeste antallet per måned siden 2006.
Økende russisk flyaktivitet
Grafen viser utrykninger og identifiseringer av russiske fly fordelt på årstall.
Det er Bodø som er den norske operasjonsbasen for QRA-beredskap (Quick Reaction Alert).
Identifiseringer
120
Scrambles (Utrykninger)
110
100 94
100
88
90 87 83
80 77 71 74
70
58 59
60 48 49 51 57 48
50 47 41 41
38 37 38 37
40 32 36 34 30 38
30
14 20
20 13
10
0
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
26 DESEMBER 2020 forsvaretsforum.no