Page 21 - Forsvarets forum 1-2016
P. 21

Doktor G-kraft















                               Visste du at de første norske F-35-pilotene

                                           har med egen lege til USA?







          – F-35-pilotene skal fly på en helt annen   – Det blir en særnorsk løsning, i likhet med   noen piloter rapporterte om kvalme. Nå er
          måte enn med F-16, forteller oberstløytnant    bremseskjermen på flyet.      tredjegenerasjonshjelm i bruk, og her er det
          Odd-Ivar Lundseng.                      Allierte i varmere land har brukt kjølevest   ingen forsinkelse.
            Vi møter den norske flylegen på Luke Air   med stor suksess. I Norge har vi ikke brukt kjøle-  – Vi jobber fortsatt med hvor mye informa-
          Force Base i Arizona. Her er treningen med de   vest i F-16.                 sjon piloten skal få for å ta de beste avgjørelsene.
          to første norske F-35-flyene i gang. På armen har   – Vi ser derfor på å kjøpe en løsning som sik-  Mye av treningen til F-35 foregår i simulator. Nå
          nordmennene merket til 62. Fighter Squadron.   rer at piloten ikke blir for varm under normale   har vi mulighet til å spore øynenes bevegelser
          Den forestiller maskot-hunden Spike med bokse-  forhold. Her i USA aksepterer de risikoen med   med såkalte «eye trackers». Her ser vi på hvor-
          hansker og ble tegnet av Walt Disney under kri-  å fly med mindre klær fordi de sjelden flyr i   dan piloten prioriterer sin oppmerksomhet,
          gen. Lundseng skal være på basen mellom    nær-arktiske og arktiske forhold. Norske   og om det gjøres på den mest hensiktsmessige
                                                         piloter fly
          to og tre år.                                  piloter flyr derimot over vann med   måte, sier han.
                                                            temp
            –  Det er spennende å jobbe i  i                temperatur som vanskeliggjør   – Med den mengden informasjon som er
                                                              overlevelse over lengre tid,
          krysningspunktet for mennes-                        ove                      tilgjengelig i de nye systemene, er det det viktig
                                                               fo
          ket, maskin og teknologi, sier                       forklarer Lundseng.     at man ikke kanaliserer oppmerksomheten bort
          Lundseng.                                               Flylegen forteller at pro-  fra noe som er essensielt.
            Han er opptatt av hvor-                              duktutviklingen er godt i   Ifølge Lundseng har det amerikanske luftfor-
          dan mennesket interage-                                gang, og at de har funnet   svaret (USAF) kommet langt på dette feltet.
          rer i og med maskinen.                                 flere gode alternativer.   – Denne forskningen er noe vi i Flymedisinsk
          Erfaringene tar han med                                Problemstillingen er også   institutt og Forsvarets sanitet håper å bli en del
          tilbake til utdanning og                               aktuell for Australia, som   av etter hvert.
          trening på Ørland og til                               patruljerer i antarktiske
          Flymedisinsk institutt i For-                         forhold.               Mindre G – mer trening. Lundseng har tidli-
          svarets sanitet.                                        – De vil være en naturlig   gere jobbet med hvordan G-krefter påvirker
                                                               partner for oss i utviklingen
                                                               pa                      menneskekroppen.
          Ser på kjølevest. Over den ame--                   av kjølevesten.             – Sentrifugalkraften trekker blodet vekk fra
                                                             av k
          rikanske ørkenen trener de norske rske                                       sentrale funksjoner i kroppen, først og fremst
                                blir det
          pilotene i sol og 25 grader. Det blir det     S Sporer øyebevegelsene. Ifølge Lund-porer øye  hodet. Hvis man ikke gjør noe mot dette, er man
          lite av på Ørland.                      seng er hjelmen den største forskjellen fra   bevisstløs i løpet av sekunder. Det miljøet er
            – Vi er nødt til å kle på norske piloter anner-  F-16. Den er nå et av de primære flyinstrumen-  vi ikke bygget for å eksistere i. Vi er bygget for
          ledes når de kommer tilbake til Norge. Pilotene   tene for piloten.          å stå oppreist og med 1G i belastning.  Piloten
          skal tåle en utskytning over norsk sjø og tøffe   – Det er spennende fordi vi føler at vi fremde-  må derfor kjempe imot for å holde blodtrykket
          værforhold, sier Lundseng.            les bare skraper i overflaten av hva som er mulig.   oppe og beholde bevisstheten. Det gjøres både
            Norske piloter som skal fly F-35, må ha på seg   Utfordringen er å finne ut hvordan vi kan fram-  ved hjelp av fysiske teknikker som press- og
          både ullundertøy, en overlevelsesdrakt i goretex   stille informasjonen på en smartest mulig måte   pusteteknikker, og hjelpemidler som vest og
          og gummi og en G-drakt. I tillegg kommer en   slik at piloten ikke får for mye informasjon.   G-bukse samt måter å fly på, forklarer Lund-
          flyvest med redningsvest.               Ifølge flylegen må man passe på at det ikke   seng. F-35 leverer like mye G-krefter som F-16.
            – Det blir mye tøy og varmt for piloten i cock-  blir «information overload».   Men flyet vil flys på en annen måte.
          pit. Men det er nødvendig skal piloten overleve   – Du skal tross alt se ut og fly også, ikke bare   – Hvis en F-35 pilot ender opp med å trekke
          en eventuell utskytning over sjø, sier Lundseng.  prosessere tallene og dataene framfor deg, sier   mye G over tid, er det en unntakstilstand.
            Derfor jobbes det med å utvikle en egen kjø-  Lundseng.                      Derfor tror Lundseng man
          levest, som piloten kan ha på innerst, slik at han   På de første hjelmene var det en ørliten for-  bør vurdere mer trening på å   » » »
          ikke blir for varm i cockpiten.       sinkelse i bilde og virkelighet. Det førte til at   holde ut G-krefter på Ørland.



                     « Vi er nødt til å kle på norske piloter annerledes når de kommer hjem til Norge»

                                              ODD- IVAR LUNDSENG, oberstløytnant og flylege

                                                                                                                  FEBRUAR 2016   21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26