Page 21 - Forsvarets forum 1-2016
P. 21
Doktor G-kraft
Visste du at de første norske F-35-pilotene
har med egen lege til USA?
– F-35-pilotene skal fly på en helt annen – Det blir en særnorsk løsning, i likhet med noen piloter rapporterte om kvalme. Nå er
måte enn med F-16, forteller oberstløytnant bremseskjermen på flyet. tredjegenerasjonshjelm i bruk, og her er det
Odd-Ivar Lundseng. Allierte i varmere land har brukt kjølevest ingen forsinkelse.
Vi møter den norske flylegen på Luke Air med stor suksess. I Norge har vi ikke brukt kjøle- – Vi jobber fortsatt med hvor mye informa-
Force Base i Arizona. Her er treningen med de vest i F-16. sjon piloten skal få for å ta de beste avgjørelsene.
to første norske F-35-flyene i gang. På armen har – Vi ser derfor på å kjøpe en løsning som sik- Mye av treningen til F-35 foregår i simulator. Nå
nordmennene merket til 62. Fighter Squadron. rer at piloten ikke blir for varm under normale har vi mulighet til å spore øynenes bevegelser
Den forestiller maskot-hunden Spike med bokse- forhold. Her i USA aksepterer de risikoen med med såkalte «eye trackers». Her ser vi på hvor-
hansker og ble tegnet av Walt Disney under kri- å fly med mindre klær fordi de sjelden flyr i dan piloten prioriterer sin oppmerksomhet,
gen. Lundseng skal være på basen mellom nær-arktiske og arktiske forhold. Norske og om det gjøres på den mest hensiktsmessige
piloter fly
to og tre år. piloter flyr derimot over vann med måte, sier han.
temp
– Det er spennende å jobbe i i temperatur som vanskeliggjør – Med den mengden informasjon som er
overlevelse over lengre tid,
krysningspunktet for mennes- ove tilgjengelig i de nye systemene, er det det viktig
fo
ket, maskin og teknologi, sier forklarer Lundseng. at man ikke kanaliserer oppmerksomheten bort
Lundseng. Flylegen forteller at pro- fra noe som er essensielt.
Han er opptatt av hvor- duktutviklingen er godt i Ifølge Lundseng har det amerikanske luftfor-
dan mennesket interage- gang, og at de har funnet svaret (USAF) kommet langt på dette feltet.
rer i og med maskinen. flere gode alternativer. – Denne forskningen er noe vi i Flymedisinsk
Erfaringene tar han med Problemstillingen er også institutt og Forsvarets sanitet håper å bli en del
tilbake til utdanning og aktuell for Australia, som av etter hvert.
trening på Ørland og til patruljerer i antarktiske
Flymedisinsk institutt i For- forhold. Mindre G – mer trening. Lundseng har tidli-
svarets sanitet. – De vil være en naturlig gere jobbet med hvordan G-krefter påvirker
partner for oss i utviklingen
pa menneskekroppen.
Ser på kjølevest. Over den ame-- av kjølevesten. – Sentrifugalkraften trekker blodet vekk fra
av k
rikanske ørkenen trener de norske rske sentrale funksjoner i kroppen, først og fremst
blir det
pilotene i sol og 25 grader. Det blir det S Sporer øyebevegelsene. Ifølge Lund-porer øye hodet. Hvis man ikke gjør noe mot dette, er man
lite av på Ørland. seng er hjelmen den største forskjellen fra bevisstløs i løpet av sekunder. Det miljøet er
– Vi er nødt til å kle på norske piloter anner- F-16. Den er nå et av de primære flyinstrumen- vi ikke bygget for å eksistere i. Vi er bygget for
ledes når de kommer tilbake til Norge. Pilotene tene for piloten. å stå oppreist og med 1G i belastning. Piloten
skal tåle en utskytning over norsk sjø og tøffe – Det er spennende fordi vi føler at vi fremde- må derfor kjempe imot for å holde blodtrykket
værforhold, sier Lundseng. les bare skraper i overflaten av hva som er mulig. oppe og beholde bevisstheten. Det gjøres både
Norske piloter som skal fly F-35, må ha på seg Utfordringen er å finne ut hvordan vi kan fram- ved hjelp av fysiske teknikker som press- og
både ullundertøy, en overlevelsesdrakt i goretex stille informasjonen på en smartest mulig måte pusteteknikker, og hjelpemidler som vest og
og gummi og en G-drakt. I tillegg kommer en slik at piloten ikke får for mye informasjon. G-bukse samt måter å fly på, forklarer Lund-
flyvest med redningsvest. Ifølge flylegen må man passe på at det ikke seng. F-35 leverer like mye G-krefter som F-16.
– Det blir mye tøy og varmt for piloten i cock- blir «information overload». Men flyet vil flys på en annen måte.
pit. Men det er nødvendig skal piloten overleve – Du skal tross alt se ut og fly også, ikke bare – Hvis en F-35 pilot ender opp med å trekke
en eventuell utskytning over sjø, sier Lundseng. prosessere tallene og dataene framfor deg, sier mye G over tid, er det en unntakstilstand.
Derfor jobbes det med å utvikle en egen kjø- Lundseng. Derfor tror Lundseng man
levest, som piloten kan ha på innerst, slik at han På de første hjelmene var det en ørliten for- bør vurdere mer trening på å » » »
ikke blir for varm i cockpiten. sinkelse i bilde og virkelighet. Det førte til at holde ut G-krefter på Ørland.
« Vi er nødt til å kle på norske piloter annerledes når de kommer hjem til Norge»
ODD- IVAR LUNDSENG, oberstløytnant og flylege
FEBRUAR 2016 21