Page 22 - Forsvarets forum 1-2016
P. 22
aktuelt » nye kampfly
FØRSTE TUR: Pilot Morten «Dolby» Hanche gjør seg klar til første tur med et norsk F-35 fly før jul.
«Kjølevesten blir en særnorsk løsning, i likhet med bremseskjermen på flyet»
ODD- IVAR LUNDSENG, oberstløytnant og flylege
» – Trening på å fly med G-krefter er ferskvare. livet av deg på et øyeblikk, sier det seg selv at
Piloter mister evnen til å kjempe imot hvis de man må kunne stole på utstyr og rutiner for å
ikke blir utsatt for det. Derfor må vi se på hvor- forebygger hendelser. Annen forebygging er
vidt vi skal trene F-35-pilotene mer på dette, fordi også viktig, for eksempel blir kroppen påvirket
de vil være mindre vant til å fly med mye G enn av å fly jagerfly over en lengre periode. I F-16 har
de gjorde i F-16. Det kan dreie seg om ekstra tre- man for eksempel sett at G-krefter og tung hjelm
ning i sentrifuger eller å fly F-16 innimellom. kan føre til nakkeproblemer.
– I F-35 er ikke hjelmen like «fortung», men
Toppidrettslegen. Oberstløytnanten sammenlig- pilotene skal kanskje fly lengre oppdrag. I tillegg
ner det å være lege for F-35-pilotene med å være skal de prosessere mer informasjon fra hjelmen.
lege i Olympiatoppen. Den vanligste misforstå- Lundseng jobber også med å se på hvordan
elsen han møter, er at folk ikke skjønner hvorfor pilotene flyr, spiser og kvitter seg med det de
piloter, som ofte har svært god fysikk og helse, spiser mens de flyr.
trenger en lege. – Hva er den snodigste bivirkningen du har sett
– Jeg skal ikke kurere lungebetennelse, selv hos piloter noen gang?
om jeg kan det også. Mye av min jobb ligger i å – Hehe. Det må være hemoroider hos heli-
identifisere utfordringer, teknisk og medisinsk, kopterpiloter. Men det er en ikke-dokumentert
forebygging, tilrettelegging og forbedring. Lund- sannhet.
seng peker på hvorfor flyleger er en viktig del av
miljøet rundt en pilot. I USA:
– Å fly er i seg selv naturstridig, og når man HANNE MARIE MAUGESTEN hmm@fofo.no AVANSERT: Pilotene bruker tredjegenerasjons-
i tillegg skal gjøre en jobb i et miljø som kan ta (tekst og foto) hjelm.
22 FEBRUAR 2016