Page 22 - Forsvarets forum 1-2016
P. 22

aktuelt  »  nye kampfly



















































        FØRSTE TUR: Pilot Morten «Dolby» Hanche gjør seg klar til første tur med et norsk F-35 fly før jul.



                      «Kjølevesten blir en særnorsk løsning, i likhet med bremseskjermen på flyet»

                                            ODD- IVAR LUNDSENG, oberstløytnant og flylege



     »    – Trening på å fly med G-krefter er ferskvare.   livet av deg på et øyeblikk, sier det seg selv at
        Piloter mister evnen til å kjempe imot hvis de   man må kunne stole på utstyr og rutiner for å
        ikke blir utsatt for det. Derfor må vi se på hvor-  forebygger hendelser.  Annen forebygging er
        vidt vi skal trene F-35-pilotene mer på dette, fordi   også viktig, for eksempel blir kroppen påvirket
        de vil være mindre vant til å fly med mye G enn   av å fly jagerfly over en lengre periode. I F-16 har
        de gjorde i F-16. Det kan dreie seg om ekstra tre-  man for eksempel sett at G-krefter og tung hjelm
        ning i sentrifuger eller å fly F-16 innimellom.   kan føre til nakkeproblemer.
                                                 – I F-35 er ikke hjelmen like «fortung», men
        Toppidrettslegen. Oberstløytnanten sammenlig-  pilotene skal kanskje fly lengre oppdrag. I tillegg
        ner det å være lege for F-35-pilotene med å være   skal de prosessere mer informasjon fra hjelmen.
        lege i Olympiatoppen. Den vanligste misforstå-  Lundseng jobber også med å se på hvordan
        elsen han møter, er at folk ikke skjønner hvorfor   pilotene flyr, spiser og kvitter seg med det de
        piloter, som ofte har svært god fysikk og helse,   spiser mens de flyr.
        trenger en lege.                         – Hva er den snodigste bivirkningen du har sett
          – Jeg skal ikke kurere lungebetennelse, selv   hos piloter noen gang?
        om jeg kan det også. Mye av min jobb ligger i å   – Hehe. Det må være hemoroider hos heli-
        identifisere utfordringer, teknisk og medisinsk,   kopterpiloter. Men det er en ikke-dokumentert
        forebygging, tilrettelegging og forbedring. Lund-  sannhet.
        seng peker på hvorfor flyleger er en viktig del av
        miljøet rundt en pilot.                I USA:
           – Å fly er i seg selv naturstridig, og når man   HANNE MARIE MAUGESTEN hmm@fofo.no    AVANSERT: Pilotene bruker tredjegenerasjons-
        i tillegg skal gjøre en jobb i et miljø som kan ta   (tekst og foto)         hjelm.
     22  FEBRUAR 2016
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27