Page 67 - Forsvarets forum 1-2017
P. 67
Fortsett debatten på
forsvaretsforum.no
PÅ BAKKEN: Soldat fra
Hæren under en øvelse
i Nord-Norge.
FOTO: CHRISTIAN NØRSTEBØ
sjefens fagmilitære råd (FMR) og den nye lang- av dagens sikkerhetspolitiske utfordringer kan nisjon og drivstoff. Et annet forhold er at unødig
tidsplanen for Forsvaret (LTP). det være klokt å se etter alternativer til denne kostbare logistikkløsninger går på bekostning av
Jeg er derfor trygg på at vi skal levere godt innretningen. I mandatet til utredningen åpnes kampkraft. Det kan dreie seg om distribusjons-
funderte anbefalinger, selv om tidsrammen er det opp for å se om dagens innretning av hær og løsninger eller kompleksitet i materiellparken
ganske stram. HV er optimal. Arbeidsgruppen kommer til å gå som i sin tur gir unødig store levetidskostnader.
grundig inn i denne problemstillingen for å for-
Den norske landmakten har fortsatt en ikke ube- søke å finne løsninger som styrker landmaktens Forsvarssjefen har gjort det klart at det er sjef
tydelig størrelse: alt i alt cirka 42 000 kvinner og evne til å håndtere hele oppgavespekteret. Hæren og sjef Heimevernet som er hans nær-
menn. Fire femtedeler av landmakten består av Praktiseringen av dagens vernepliktsordning meste rådgivere når det gjelder landmakten. Det
lokalt tilhørende personell og har kort reaksjons- må også vurderes. Verneplikten ligger fast, men er derfor viktig at utredningen forankres godt
tid, er svært lett bevæpnet og er i stor grad bundet kan systemet forvaltes bedre? Det er naturlig å i både Hæren og i Heimevernet. Vi har allerede
til vakthold og sikringsoppgaver. Den siste fem- se på både utdanningen og bruken av verneplik- hatt flere gode og konstruktive møter med dem.
tedelen har vesentlig større slagkraft og er ikke tige gjennom hele vernepliktstiden, med tanke Landmaktutredningen treffer hele forsvarssek-
bundet i faste oppdrag. Omtrent halvparten av på kostnader og militær effekt. toren. Den angår hele befolkningen. Det handler
disse er i realiteten under opplæring. Det gir store om hvordan vi skal forsvare landet vårt. Det
begrensninger i hvordan styrkene kan anvendes. I arbeidet med å forbedre landmakten må spørs- er en klar forventning fra oppdragsgiver om at
Landmakten har ingen eller begrenset strategisk mål omkring logistikk få en sentral plass. Det dette skal være en åpen og inkluderende prosess,
mobilitet. Styrkene kan naturligvis flyttes over hjelper ikke å ha personell og materiell på plass og jeg skal gjøre mitt beste for å innfri disse
store avstander, men det tar for lang tid. Sett i lys hvis vi for eksempel ikke makter å tilføre ammu- forventningene.
best innenfor norske rammebetingelser»
FEBRUAR 2017 67