Page 63 - Forsvarets forum 1-2017
P. 63
Fortsett debatten på
forsvaretsforum.no
våre oppdrag, der vi er satt inn. Skog og fjell, Russland er påny en trussel mot Europa etter Begge forhold tilsier at også internasjonal inn-
ørken og jungel, by og bygd.» annekteringen av Krimhalvøya. Natos hoved- sats bør forme Forsvarets virksomhet og et mili-
fokus er kollektivt forsvar, særlig i Øst-Europa. tært karriereløp i overeskuelig framtid.
Reformkritikerne hevdet på sin side at for- Nato følger opp målet om å bruke to prosent av
svarsledelsens lojalitet var til politisk ledelse brutto nasjonalprodukt (BNP) på forsvar og har Nye usikkerhetsmomenter. En verden dominert
framfor sine egne. Et eksempel er innføringen satt rakettforsvaret høyere på dagsorden. av stormaktspolitikk er gjenkjennelig. Det nye er
av «beordringsplikt» til utenlandstjeneste, som Det er tverrpolitisk enighet om å prioritere et bredspektret trusselbilde og at en internasjonal
var frivillig fram til 2005. Kritikerne mente at nasjonal forsvarsevne, både for å ha en viss orden basert på folkeretten og multilateralt sam-
utenlandstjeneste var for spesielt interesserte avskrekkende effekt og for å kunne håndtere arbeid ikke lenger kan tas for gitt.
og brøt med yrkesoffiserens profesjonsidentitet, mindre episoder alene. Én bekymring er at President Trump tviler på verdien av en liberal
men også med opparbeidede rettigheter. Hoved- Norge skal komme i en krisesituasjon som er for orden og agenda som har preget internasjonale
argumentet var likevel at beordringsplikt svek- liten for Nato og for stor for Norge. relasjoner i mer enn 20 år. Putin motarbeider en
ket båndene mellom folket og forsvarsmakten vestlig orden og fronter en alternativ orden basert
som går tilbake til skytterlagene, HV og Hærens Avskrekking mot Russland skjer likevel pri- på ideen om politiske interessesfærer og militlær
tradisjonelt dominerende rolle. Disse båndene mært gjennom Nato-medlemskapet. Norsk maktbruk. På begge sider hevdes det at mediene
aktiviseres også i dagens diskusjon om nasjonal deltakelse i internasjonale operasjoner, som bringer falske nyheter eller er useriøse, og at de
tilstedeværelse og landmaktutredningen og koalisjonen mot IS og i Libya i 2011, er derfor selv forvalter «sannheten». I Europa forsøker
viser stor grad av kontinuitet i debatten. en investering i nasjonal sikkerhet, inkludert nasjonalistiske og ekstreme høyrekrefter å velte
Internasjonal tjeneste ga heller ingen uttel- forebygging av terror mot norske mål i utlandet EU-samarbeidet. Det er knyttet stor usikkerhet til
ling i en militær karriere før et godt stykke ut eller i Norge, cyberangrep eller hybride trusler. hvordan Trump-administrasjonen vil håndtere
på 2000-tallet, som indikerer skepsis også blant I tillegg er det å vise alliansesolidaritet i praksis forholdet til Russland, men også til Nato nå som
militære ledere. Manglende anerkjennelse av blitt stadig viktigere for posisjon og status i en «America first» styrer utenrikspolitikken. Det
internasjonal innsats i veteranpolitikken og utpreget heterogen allianse uten klar ledelse. å manøvrere i et mer uforutsigbart sikkerhets-
dekorasjonspolitikken er et annet eksempel. Antallet medlemsland, ulike politiske kulturer, politisk farvann blir en betydelig utfordring for
og motstridende sikkerhetspolitiske interesser Norge. Forsvaret er et viktig instrument i sikker-
Hjemme og ute. De internasjonale ramme- gjør det krevende å få oppmerksomhet om egne hetspolitikken, men også i vernet av folkeretten
betingelsene for forsvarspolitikken er i endring. utfordringer. og internasjonalt samarbeid.
er en investering i nasjonal sikkerhet»
FEBRUAR 2017 63