Page 32 - Forsvarets forum 1-2019
P. 32

dokument  »  skjær i sjøen













































           VAKTSJEF: Thomas Reitan
           (med solbriller) er vaktsjef
           på brua på Thor Heyerdahl.
           Han vet hvor vanskelig og
           stressende jobben kan være.





      »  trusler og farer og løse oppdrag når man blir   fregattene og vil fortsette med logistikkskipet   på broen og blir stresset av de britiske instruk-
        skadet eller har en brann, forteller han.   Maud, sier skipssjef Daniel Thomassen.  tørene. Det er innkommende missiler, potensi-
          – Mister vi havet, mister vi kampkraften.   – Kan ikke Norge utdanne mannskapet selv?  elle fiender i andre båter og innkommende fly.
          – Hvordan forklarer du karakteren til Ingstad og   – Hvis Sjøforsvaret kraftsamler, så kanskje.   Og plutselig ryker roret.
        kollisjonen med tankbåten i Norge?     Men de som før kunne gjøre dette, er om bord
          – Hvordan kollisjonen skjedde, vet jeg ikke.   og gjør operasjoner i andre fartøyer. Det er en   Mayday, mayday. Utenfor Korea-kysten er
        Men at mannskapet var godt trent, beviste    konsekvens av omstillingen Sjøforsvaret har   mannskapet klare til å evakuere.
        de da de evakuerte og reddet alle uten store   vært gjennom. FOST gir oss andre perspektiver   – Jeg liker det ikke, sier skipssjef Thorvald
        personskader. De viste at de hadde rett trening,   på hvordan vi kan operere. Både med tanke på   Dahll.
        sier Pastor.                           prosedyrer og logistikk. Vi får også en ekstern   – Det må være det verste du kan oppleve som
          Det sier også Tony Bennet.           kontroll av hvordan vi virker i en høyintensiv   skipssjef.
          – At de ikke mistet noen, forklarer   strid.                                 – Jeg syns det er skikkelig kjipt nå. Selv om
        toppkarakteren.                          Han sier at man aldri kan gardere seg mot   det bare er øvelse.
          – Har det vært skip som ikke har klart   ulykker. For besetningen på KNM Thor Heyer-  Skipet «forlates». Skadde prioriteres i lett-
        oppgavene?                             dahl er det spesielt å være på FOST. Det innrøm-  båtene. Så fylles flåter med besetningen.
          – Ja, det har skjedd. Men så vidt jeg husker,   mer skipssjefen. I fjor var Ingstad her.   Til slutt er det bare fire igjen. Skipssjefen,
        ingen norske. Hvis et fartøy ikke er godt nok,   – Det som hendte med Ingstad, kan også skje   nestkommanderende, vaktsjef og en naviga-
        får de klare anbefalinger om hva de må trene   hos oss. Derfor er det viktig å trene og øve mest   sjonsoffiser. Slik var det på Helge Ingstad også
        videre på.                             mulig.                                natt til 8. november i fjor. Nestkommanderende
          – Hvordan gjør nordmennene det?        Vaktsjef Thomas Reitan kjenner godt vakt-   Eyvind Olsen «kaller opp» nødsentraler på
          – De kommer alltid forberedt og gjør det godt   sjefen på Ingstad.         sambandet.
        hver gang.                               – Det er klart det går inn på meg hva han har   – Mayday, mayday, sier han.
          Marinen har deltatt på FOST siden 2012. Det   opplevd, sier Reitan.          – KNM Maud har gått på grunn. Vi forlater
        er en tjeneste Forsvaret kjøper.         Han vet hvor vanskelig det kan være å navi-  skipet.
          – FOST er veien vi skal gå. Det begynte med   gere et skip til fire milliarder kroner. Nå står han   Så går de. Sistemann er skipssjefen.
     32  FEBRUAR 2019
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37