Page 32 - Forsvarets forum 1-2019
P. 32
dokument » skjær i sjøen
VAKTSJEF: Thomas Reitan
(med solbriller) er vaktsjef
på brua på Thor Heyerdahl.
Han vet hvor vanskelig og
stressende jobben kan være.
» trusler og farer og løse oppdrag når man blir fregattene og vil fortsette med logistikkskipet på broen og blir stresset av de britiske instruk-
skadet eller har en brann, forteller han. Maud, sier skipssjef Daniel Thomassen. tørene. Det er innkommende missiler, potensi-
– Mister vi havet, mister vi kampkraften. – Kan ikke Norge utdanne mannskapet selv? elle fiender i andre båter og innkommende fly.
– Hvordan forklarer du karakteren til Ingstad og – Hvis Sjøforsvaret kraftsamler, så kanskje. Og plutselig ryker roret.
kollisjonen med tankbåten i Norge? Men de som før kunne gjøre dette, er om bord
– Hvordan kollisjonen skjedde, vet jeg ikke. og gjør operasjoner i andre fartøyer. Det er en Mayday, mayday. Utenfor Korea-kysten er
Men at mannskapet var godt trent, beviste konsekvens av omstillingen Sjøforsvaret har mannskapet klare til å evakuere.
de da de evakuerte og reddet alle uten store vært gjennom. FOST gir oss andre perspektiver – Jeg liker det ikke, sier skipssjef Thorvald
personskader. De viste at de hadde rett trening, på hvordan vi kan operere. Både med tanke på Dahll.
sier Pastor. prosedyrer og logistikk. Vi får også en ekstern – Det må være det verste du kan oppleve som
Det sier også Tony Bennet. kontroll av hvordan vi virker i en høyintensiv skipssjef.
– At de ikke mistet noen, forklarer strid. – Jeg syns det er skikkelig kjipt nå. Selv om
toppkarakteren. Han sier at man aldri kan gardere seg mot det bare er øvelse.
– Har det vært skip som ikke har klart ulykker. For besetningen på KNM Thor Heyer- Skipet «forlates». Skadde prioriteres i lett-
oppgavene? dahl er det spesielt å være på FOST. Det innrøm- båtene. Så fylles flåter med besetningen.
– Ja, det har skjedd. Men så vidt jeg husker, mer skipssjefen. I fjor var Ingstad her. Til slutt er det bare fire igjen. Skipssjefen,
ingen norske. Hvis et fartøy ikke er godt nok, – Det som hendte med Ingstad, kan også skje nestkommanderende, vaktsjef og en naviga-
får de klare anbefalinger om hva de må trene hos oss. Derfor er det viktig å trene og øve mest sjonsoffiser. Slik var det på Helge Ingstad også
videre på. mulig. natt til 8. november i fjor. Nestkommanderende
– Hvordan gjør nordmennene det? Vaktsjef Thomas Reitan kjenner godt vakt- Eyvind Olsen «kaller opp» nødsentraler på
– De kommer alltid forberedt og gjør det godt sjefen på Ingstad. sambandet.
hver gang. – Det er klart det går inn på meg hva han har – Mayday, mayday, sier han.
Marinen har deltatt på FOST siden 2012. Det opplevd, sier Reitan. – KNM Maud har gått på grunn. Vi forlater
er en tjeneste Forsvaret kjøper. Han vet hvor vanskelig det kan være å navi- skipet.
– FOST er veien vi skal gå. Det begynte med gere et skip til fire milliarder kroner. Nå står han Så går de. Sistemann er skipssjefen.
32 FEBRUAR 2019