Page 35 - Forsvarets forum 1-2019
P. 35
«Så lenge Ingstad
ligger under vann, har
ikke Norge fire fregatter.
Vi har tre»
» Reservedeler er ikke å oppdrive. Ukurans, kaller Smith at man ikke har noe valg. tar på. Om få dager skal de seile fra Sør-Korea,
vi det. Det er et begrep i Sjøforsvaret og en stor – Det store spørsmålet er hvordan vi gjør det. krysse både Stillehavet og Atlanterhavet og ta
utfordring. Oppdaterer vi flere på en gang, tar det kortere med Forsvarets største fartøy noensinne hjem
– Er det mulig å gjøre vedlikeholdet raskere på de tid. Det blir rimeligere. Ulempen er at vi ikke til Norge. Så spørs det, da, om det blir Nato-
andre fregattene? har et fregattvåpen imens. oppdrag, Nordområdene eller sivil beredskap.
– Et alternativ er doble skift. Men det er ikke Sindre Westergren gleder seg i alle fall – til både
bare å ansette flere. En tredel av personellet i Én ubåt i nord. Men Sjøforsvarets bekymrin- hjemreise og mulige oppdrag. Han er elektriker
dag er allerede innleid. ger stopper ikke ved tapet av Ingstad, lang og røykdykker og skal egentlig dimitteres til
vedlikeholdstid på fregatt eller mangel på kor- våren, men har planer om å verve seg. Å seile
Hvor langt kan fregatten gå? De klarte det ikke vetter fra 2025. I 2018 hadde Sjøforsvaret hele med Maud gir mersmak.
denne gang. Men Sjøforsvaret håper fortsatt tiden én ubåt i nord. I perioder hadde de tre. Det – Det verste som kan skje om bord? Det må
å gjøre noe med vedlikeholdsrutinene. De ser klarte de med seks ubåter totalt. Men på sikt være brann i maskinrommet. Det er så trangt
på hvordan sivile verft opererer og vurderer skal Forsvaret bare ha fire. Det rimer dårlig med der nede og så vanskelig å komme til, sier han.
to-skift-løsning. Det kan bety mer tid til opera- ambisjonen om økt aktivitet i Nordområdene. – Det har vi faktisk ikke øvd på ennå. Jeg har
tiv virksomhet. – Vi skal klare å ha én ubåt i nord også i 2019, egentlig ventet på det.
– Kan fregattene seile ubegrenset? sier Nils Andreas Stensønes. Litt senere går alarmen.
– Vi kan seile mer enn vi gjør i dag, men det – For å seile én ubåt trenger vi tre over tid. – Flash, flash, flash! » » »
er noen som har høyere ambisjoner enn det som Det skyldes behov for trening og vedlikehold. – Brann i maskinrom!
er reelt mulig, sier kommandør Sigurd Smith i Med fire kan vi øke til to i korte perioder og tre i
avdelingen for langtidsplanlegging. veldig begrensede perioder. Hadde vi hatt flere
– Tenk at en fregatt er en bil. Den er laget for – som for eksempel seks – kunne vi til en hver Les større intervju med Nils Andreas
å kjøre 20 000 kilometer i året. Du kan sikkert tid hatt to i nord. Stensønes på forsvaretsforum.no.
kjøre 30 000 eller 40 000. Men det er ikke sikkert Han mener at flere kapasiteter vil bidra til
den tåler 60 000 uten at vedlikeholdet koster mer satsing i Nordområdene. Marinen setter
mer og tar lenger tid. opp en ny fartøysgruppe: Task Unit Nord. Den
Vedlikehold er én ting. Det påvirker evnen kan bestå av en fregatt og to korvetter. Kyst-
til å operere. Men fregattene skal også gjennom vakten skal også styrkes. Slepebåtberedskapen
store oppdateringer. De kommer utenom det overføres fra Kystverket, to nye båter blir del av
vanlige vedlikeholdet. En fregatt har en leve- Kystvakten i 2020. Og Nordkapp-klassen skal
tid på 30 år, men systemene varer stort sett erstattes med Jan Mayen-klassen.
mellom 10 og 20. Derfor begynner det å haste I Storbritannia/
med å oppdatere fregattene, forklarer Smith. Brann i maskinrom. Havariøvelsen i Japanhavet Sør Korea/Bergen:
Disse oppdateringene vil få konsekvenser for er over. Var det den siste prøven? Mannskapet OLE KÅRE EIDE
operativ tilgjengelighet, advarer han. Men hvis håper, mens de fyller på med Coca Cola og Ritz. PAAL RAVNAAS
man ønsker å operere fregattene til 2040, mener Blodsukkeret må opp. Et døgn med øvelser Foto: YLVA SEIFF BERGE
FEBRUAR 2019 35