Page 35 - Forsvarets forum 1-2019
P. 35

«Så lenge Ingstad




                             ligger under vann, har




                          ikke Norge fire fregatter.





                                                 Vi har tre»


















       » Reservedeler er ikke å oppdrive. Ukurans, kaller   Smith at man ikke har noe valg.   tar på. Om få dager skal de seile fra Sør-Korea,
          vi det. Det er et begrep i Sjøforsvaret og en stor   – Det store spørsmålet er hvordan vi gjør det.   krysse både Stillehavet og Atlanterhavet og ta
          utfordring.                           Oppdaterer vi flere på en gang, tar det kortere   med Forsvarets største fartøy noensinne hjem
            – Er det mulig å gjøre vedlikeholdet raskere på de   tid. Det blir rimeligere. Ulempen er at vi ikke   til Norge. Så spørs det, da, om det blir Nato-
          andre fregattene?                     har et fregattvåpen imens.             oppdrag, Nordområdene eller sivil beredskap.
            – Et alternativ er doble skift. Men det er ikke                            Sindre Westergren gleder seg i alle fall – til både
          bare å ansette flere. En tredel av personellet i   Én ubåt i nord. Men Sjøforsvarets bekymrin-  hjemreise og mulige oppdrag. Han er elektriker
          dag er allerede innleid.              ger stopper ikke ved tapet av Ingstad, lang   og røykdykker og skal egentlig dimitteres til
                                                vedlikeholdstid på fregatt eller mangel på kor-  våren, men har planer om å verve seg. Å seile
          Hvor langt kan fregatten gå? De klarte det ikke   vetter fra 2025. I 2018 hadde Sjøforsvaret hele   med Maud gir mersmak.
          denne gang. Men Sjøforsvaret håper fortsatt   tiden én ubåt i nord. I perioder hadde de tre. Det   – Det verste som kan skje om bord? Det må
          å gjøre noe med vedlikeholdsrutinene. De ser   klarte de med seks ubåter totalt. Men på sikt   være brann i maskinrommet. Det er så trangt
          på hvordan sivile verft opererer og vurderer   skal Forsvaret bare ha fire. Det rimer dårlig med   der nede og så vanskelig å komme til, sier han.
          to-skift-løsning. Det kan bety mer tid til opera-  ambisjonen om økt aktivitet i Nordområdene.   – Det har vi faktisk ikke øvd på ennå. Jeg har
          tiv virksomhet.                         – Vi skal klare å ha én ubåt i nord også i 2019,   egentlig ventet på det.
            – Kan fregattene seile ubegrenset?   sier Nils Andreas Stensønes.            Litt senere går alarmen.
            – Vi kan seile mer enn vi gjør i dag, men det   – For å seile én ubåt trenger vi tre over tid.   – Flash, flash, flash!   » » »
          er noen som har høyere ambisjoner enn det som   Det skyldes behov for trening og vedlikehold.   – Brann i maskinrom!
          er reelt mulig, sier kommandør Sigurd Smith i   Med fire kan vi øke til to i korte perioder og tre i
          avdelingen for langtidsplanlegging.   veldig begrensede perioder. Hadde vi hatt flere
            – Tenk at en fregatt er en bil. Den er laget for   – som for eksempel seks – kunne vi til en hver   Les større intervju med Nils Andreas
          å kjøre 20 000 kilometer i året. Du kan sikkert   tid hatt to i nord.        Stensønes på forsvaretsforum.no.
          kjøre 30 000 eller 40 000. Men det er ikke sikkert   Han mener at flere kapasiteter vil bidra til
          den tåler 60 000 uten at vedlikeholdet koster   mer satsing i Nordområdene. Marinen setter
          mer og tar lenger tid.                opp en ny fartøysgruppe: Task Unit Nord. Den
            Vedlikehold er én ting. Det påvirker evnen   kan bestå av en fregatt og to korvetter. Kyst-
          til å operere. Men fregattene skal også gjennom   vakten skal også styrkes. Slepebåtberedskapen
          store oppdateringer. De kommer utenom det   overføres fra Kystverket, to nye båter blir del av
          vanlige vedlikeholdet. En fregatt har en leve-  Kystvakten i 2020. Og Nordkapp-klassen skal
          tid på 30 år, men systemene varer stort sett   erstattes med Jan Mayen-klassen.
          mellom 10 og 20. Derfor begynner det å haste                                 I Storbritannia/
          med å oppdatere fregattene, forklarer Smith.   Brann i maskinrom. Havariøvelsen i Japanhavet   Sør Korea/Bergen:
          Disse oppdateringene vil få konsekvenser for   er over. Var det den siste prøven? Mannskapet   OLE KÅRE EIDE
          operativ tilgjengelighet, advarer han. Men hvis   håper, mens de fyller på med Coca Cola og Ritz.   PAAL RAVNAAS
          man ønsker å operere fregattene til 2040, mener   Blodsukkeret må opp. Et døgn med øvelser   Foto: YLVA SEIFF BERGE

                                                                                                                  FEBRUAR 2019   35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40