Page 37 - Forsvarets forum 1-2019
P. 37

NORTHGUIDER: Kystvakten spilte
                                                                                                    en helt sentral rolle i bergingen
                                                                                               – og nødlossingen – av MS Northguider
                                                                                                      i januar 2019. FOTO: KYSTVAKTEN





































































            Han er ikke alene om å lure på om bered-  KV Svalbard. Det bekymrer skipperen på MS   – Dette er en sterk bekymring, fastslås det.
          skapen i nord er god nok. Flere mener myn-  Northguider.                       Mye tyder på at Kystvaktens nye helikoptre
          dighetene fikk seg en vekker etter det som   – Jeg mener minst ett av de nye burde være   ikke kan brukes som planlagt før tidligst i 2025.
          skjedde med MS Northguider. Kystvakten hadde   ytterligere is-forsterket. KV Svalbard og ett    Det liker skipssjefen på KV Svalbard dårlig.
          ingen fartøy i området. KV Barentshav lå ved   av de nye fartøyene burde veksle på å være i   – Vi savnet helikopter under aksjonen med
          Bjørnøya, men er ikke konstruert for så mye   Svalbard-sonen, sier Birkeland.  MS Northguider. Med et helikopter får vi mye
          is. KV Svalbard var mer enn 1000 kilometer                                   bedre aksjonsradius. Vi kunne kommet fram
          unna. Sysselmannens spesialbygde oljefartøy   Mangel på helikopter. En annen ting som   med folk tidligere, sier Geir-Martin Leinebø.
          Polarsyssel ligger i vinteropplag på grunn av   bekymrer, er mangelen på helikopter.
          økonomi. Forsvaret har bestilt tre nye kystvakt-  – Kystvakten er gjort kjent med at antall   Les mer om KV Svalbard og Kystvakten på
          skip. De skal leveres mellom 2022 og 2024 og   flytimer med NH90 de nærmeste årene ikke vil   forsvaretsforum.no
          skal erstatte dagens tre skip i Nordkapp-klassen,   være tilfredsstillende, skriver Kystvakten i sin
          som ble bygget på begynnelsen av 80-tallet. De   årsrapport for 2018.
          nye fartøyene – Jan Mayen-klassen – skal være   Det lave antallet flytimer går ifølge Kystvakt-   På Svalbard:
          is-forsterkede, men ikke på samme måte som   en utover oppdraget.            JONNY KARLSEN  jk@fofo.no

                                                                                                                  FEBRUAR 2019   37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42