Page 37 - Forsvarets forum 1-2019
P. 37
NORTHGUIDER: Kystvakten spilte
en helt sentral rolle i bergingen
– og nødlossingen – av MS Northguider
i januar 2019. FOTO: KYSTVAKTEN
Han er ikke alene om å lure på om bered- KV Svalbard. Det bekymrer skipperen på MS – Dette er en sterk bekymring, fastslås det.
skapen i nord er god nok. Flere mener myn- Northguider. Mye tyder på at Kystvaktens nye helikoptre
dighetene fikk seg en vekker etter det som – Jeg mener minst ett av de nye burde være ikke kan brukes som planlagt før tidligst i 2025.
skjedde med MS Northguider. Kystvakten hadde ytterligere is-forsterket. KV Svalbard og ett Det liker skipssjefen på KV Svalbard dårlig.
ingen fartøy i området. KV Barentshav lå ved av de nye fartøyene burde veksle på å være i – Vi savnet helikopter under aksjonen med
Bjørnøya, men er ikke konstruert for så mye Svalbard-sonen, sier Birkeland. MS Northguider. Med et helikopter får vi mye
is. KV Svalbard var mer enn 1000 kilometer bedre aksjonsradius. Vi kunne kommet fram
unna. Sysselmannens spesialbygde oljefartøy Mangel på helikopter. En annen ting som med folk tidligere, sier Geir-Martin Leinebø.
Polarsyssel ligger i vinteropplag på grunn av bekymrer, er mangelen på helikopter.
økonomi. Forsvaret har bestilt tre nye kystvakt- – Kystvakten er gjort kjent med at antall Les mer om KV Svalbard og Kystvakten på
skip. De skal leveres mellom 2022 og 2024 og flytimer med NH90 de nærmeste årene ikke vil forsvaretsforum.no
skal erstatte dagens tre skip i Nordkapp-klassen, være tilfredsstillende, skriver Kystvakten i sin
som ble bygget på begynnelsen av 80-tallet. De årsrapport for 2018.
nye fartøyene – Jan Mayen-klassen – skal være Det lave antallet flytimer går ifølge Kystvakt- På Svalbard:
is-forsterkede, men ikke på samme måte som en utover oppdraget. JONNY KARLSEN jk@fofo.no
FEBRUAR 2019 37