Page 33 - Forsvarets forum 1-2019
P. 33
1. fregattskvadron
Forsvaret anskaffet fra
2006 fem fregatter i Frit-
jof Nansen-klassen.
Fregattenes viktigste
oppgave er å jakte og bekjempe ubåter.
Hver fregatt har en besetning på rundt 130 kvinner og menn.
Fregattenes lengde er på 134 meter, de er 16,8 meter brede.
I november 2018 kolliderte KNM Helge Ingstad med tankski-
pet TS Sola. Fregatten sank senere i Hjeltefjorden. Bergingen
pågår.
Fregattene skulle ha NH90-helikopter om bord, men den
anskaffelsen er 14 år forsinket.
KNM Maud
Norges nye
logistikkskip.
Bygget ved verftet
Daewoo Shipbuilding
and Marine Engineering (DSME) i Busan, Sør-Korea.
Skulle vært overlevert i 2016, men har blitt utsatt flere
ganger.
Sjøforsvaret heiste kommando på fartøyet 18. november
2018. 3. februar 2019 seilte «Maud» fra Sør-Korea.
Prislapp på omtrent to milliarder korner.
Er 183 meter lang og 25,9 meter bred.
Kan frakte 9300 kubikkmeter drivstoff.
KNM Maud forventes å være operativ i begynnelsen av 2020.
Vil bli etterspurt i Nato. Marinesjef Rune Ander- På dekket står to kolosser av noen master. De hvert femte år. I tillegg kommer periodisk vedli-
sen er også i Sør-Korea. Han har reist for å god- er på mange måter skipets «hovedvåpen». De kehold. Det er årlig og varer «bare» tre måneder.
kjenne at mannskapet kommer seg gjennom skal brukes til å forsyne fregatter med drivstoff. Det betyr at i en femårsperiode er en fregatt til
testene. Han har ikke sett KNM Maud før. Men Maud har plass til 9300 kubikkmeter. Det er det planlagt vedlikehold i minst to år.
det han ser, gjør inntrykk. samme som 9,3 millioner liter. Maud kan forsyne – Store deler av vedlikeholdet er planlagt,
– Jeg blir nesten litt målløs, sier han. to fregatter på en gang – mens hun går i 16 knop. forteller kommandørkaptein Geir Sten i
– Potensialet er mye større enn jeg hadde sett – Vi kan ha 400 tonn på dekk. Vi har tre las- Sjøforsvaret.
for meg! terom som er spesielt egnet for ammunisjon, – Det vil si at vi følger Forsvarsmateriells ved-
– Maud gir oss handlefrihet og gjør at vi kan våpen og missiler. Vi har plass til to helikoptre i likeholdsplan. Men vi oppdager også en del feil
operere lenger uten avbrudd. Tidligere har hangar. Vi har eget verksted. Vi kan ta om bord underveis. Noe skyldes for eksempel korrosjon.
vi vært avhengige av andre. Nå kan vi holde spesialsoldater. Og vi kan raskt gjøres om til Det må vi ta, sier han.
kampfartøyene i operasjonsområdet lenger – og kommandofartøy. Et typisk hovedvedlikehold varer 150 000
forsyne dem der de er. – I tillegg kommer alle de sivil-militære opp- timer. To tredeler er vedlikehold. Resten er
– Jeg hadde sett bilder og tegninger, men det dragene. Vi kan være en landeplattform eller modifikasjoner.
er først når du ser henne at du skjønner hvor sette opp sykehus. Hadde vi fått Maud når vi Denne gangen forsøkte Forsvarsmateriell,
mye hun kan brukes til! Det er mangel på slike egentlig skulle – i 2016 – ville vi nok blitt sendt Forsvarets logistikkorganisasjon og Sjøforsvaret
fartøyer i Nato. Maud vil bli etterspurt! til redningsoperasjoner i Middelhavet. å redusere vedlikeholdstiden. Målet var å få
Dette er et tenkt scenario: Marinen har tre KNM Fridtjof Nansen ferdig til mars. Det klarte
fregatter på havet – i en operasjon. Hver femte Fregatt på vent. I tørrdokken på Haakonsvern de ikke. Nå blir den liggende til august likevel.
dag må de bunkre. Uten et logistikkfartøy må står en ribbet fregatt. Bunnventilene er tatt ut. – En av utfordringene med Nansen er at det
de til havn. Da mister de fort et døgn. Med Maud KNM Fridtjof Nansen har vært her siden august er den eldste fregatten. Den har seilet like mye
bunkrer de på en time. De sparer ett døgn hver i fjor. Fregatten kommer ikke ut før august i som de fire andre til sammen. Derfor er det også
femte dag – på hver fregatt. år. Det betyr at så lenge Ingstad ligger under mer vedlikehold. Men det
– Vi kan brukes til så mye, sier skipssjef vann, har ikke Norge fire fregatter. Vi har tre. største problemet er at mange » » »
Thorvald Dahll. Hovedvedlikeholdet varer et år og finner sted av delene ikke finnes lenger.
FEBRUAR 2019 33