Page 33 - Forsvarets forum 1-2019
P. 33

1. fregattskvadron

                                                                                Forsvaret anskaffet fra
                                                                             2006 fem fregatter i Frit-
                                                                             jof Nansen-klassen.
                                                                                Fregattenes viktigste
                                                                             oppgave er å jakte og bekjempe ubåter.
                                                                                Hver fregatt har en besetning på rundt 130 kvinner og menn.
                                                                                Fregattenes lengde er på 134 meter, de er 16,8 meter brede.
                                                                                I november 2018 kolliderte KNM Helge Ingstad med tankski-
                                                                             pet TS Sola. Fregatten sank senere i Hjeltefjorden. Bergingen
                                                                             pågår.
                                                                                Fregattene skulle ha NH90-helikopter om bord, men den
                                                                             anskaffelsen er 14 år forsinket.





                                                                           KNM Maud
                                                                               Norges nye
                                                                             logistikkskip.
                                                                               Bygget ved verftet
                                                                             Daewoo Shipbuilding
                                                                             and Marine Engineering (DSME) i Busan, Sør-Korea.
                                                                               Skulle vært overlevert i 2016, men har blitt utsatt flere
                                                                             ganger.
                                                                               Sjøforsvaret heiste kommando på fartøyet 18. november
                                                                             2018. 3. februar 2019 seilte «Maud» fra Sør-Korea.
                                                                               Prislapp på omtrent to milliarder korner.
                                                                               Er 183 meter lang og 25,9 meter bred.
                                                                               Kan frakte 9300 kubikkmeter drivstoff.
                                                                               KNM Maud forventes å være operativ i begynnelsen av 2020.




          Vil bli etterspurt i Nato. Marinesjef Rune Ander-  På dekket står to kolosser av noen master. De   hvert femte år. I tillegg kommer periodisk vedli-
          sen er også i Sør-Korea. Han har reist for å god-  er på mange måter skipets «hovedvåpen». De   kehold. Det er årlig og varer «bare» tre måneder.
          kjenne at mannskapet kommer seg gjennom   skal brukes til å forsyne fregatter med drivstoff.   Det betyr at i en femårsperiode er en fregatt til
          testene. Han har ikke sett KNM Maud før. Men   Maud har plass til 9300 kubikkmeter. Det er det   planlagt vedlikehold i minst to år.
          det han ser, gjør inntrykk.           samme som 9,3 millioner liter. Maud kan forsyne   – Store deler av vedlikeholdet er planlagt,
            – Jeg blir nesten litt målløs, sier han.   to fregatter på en gang – mens hun går i 16 knop.  forteller kommandørkaptein Geir Sten i
            – Potensialet er mye større enn jeg hadde sett   – Vi kan ha 400 tonn på dekk. Vi har tre las-  Sjøforsvaret.
          for meg!                              terom som er spesielt egnet for ammunisjon,   – Det vil si at vi følger Forsvarsmateriells ved-
            – Maud gir oss handlefrihet og gjør at vi kan   våpen og missiler. Vi har plass til to helikoptre i   likeholdsplan. Men vi oppdager også en del feil
          operere lenger uten avbrudd. Tidligere har   hangar. Vi har eget verksted. Vi kan ta om bord   underveis. Noe skyldes for eksempel korrosjon.
          vi vært avhengige av andre. Nå kan vi holde   spesialsoldater. Og vi kan raskt gjøres om til   Det må vi ta, sier han.
          kampfartøyene i operasjonsområdet lenger – og   kommandofartøy.                Et typisk hovedvedlikehold varer 150 000
          forsyne dem der de er.                  – I tillegg kommer alle de sivil-militære opp-  timer. To tredeler er vedlikehold. Resten er
            – Jeg hadde sett bilder og tegninger, men det   dragene. Vi kan være en landeplattform eller   modifikasjoner.
          er først når du ser henne at du skjønner hvor   sette opp sykehus. Hadde vi fått Maud når vi   Denne gangen forsøkte Forsvarsmateriell,
          mye hun kan brukes til! Det er mangel på slike   egentlig skulle – i 2016 – ville vi nok blitt sendt   Forsvarets logistikkorganisasjon og Sjøforsvaret
          fartøyer i Nato. Maud vil bli etterspurt!   til redningsoperasjoner i Middelhavet.   å redusere vedlikeholdstiden. Målet var å få
            Dette er et tenkt scenario: Marinen har tre                                KNM Fridtjof Nansen ferdig til mars. Det klarte
          fregatter på havet – i en operasjon. Hver femte   Fregatt på vent. I tørrdokken på Haakonsvern   de ikke. Nå blir den liggende til august likevel.
          dag må de bunkre. Uten et logistikkfartøy må   står en ribbet fregatt. Bunnventilene er tatt ut.   – En av utfordringene med Nansen er at det
          de til havn. Da mister de fort et døgn. Med Maud   KNM Fridtjof Nansen har vært her siden august   er den eldste fregatten. Den har seilet like mye
          bunkrer de på en time. De sparer ett døgn hver   i fjor. Fregatten kommer ikke ut før august i   som de fire andre til sammen. Derfor er det også
          femte dag – på hver fregatt.          år. Det betyr at så lenge Ingstad ligger under   mer vedlikehold. Men det
            – Vi kan brukes til så mye, sier skipssjef    vann, har ikke Norge fire fregatter. Vi har tre.   største problemet er at mange  » » »
          Thorvald Dahll.                       Hovedvedlikeholdet varer et år og finner sted   av delene ikke finnes lenger.

                                                                                                                  FEBRUAR 2019   33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38