Page 15 - Forsvarets forum 2-2016
P. 15

Ørn er kulere enn drone.    Nammo-reklame på norske utøvere i ungdoms-OL.                     Følg oss også på
               Sånn er det.         Idrettslogikk: Reklame for øl? Fy! Reklame for 81mm
                                      granater og panserbrytende ammunisjon? Ok!
                 ADEPT
                                                   TALLAK RUNDHOLT                               http://www.facebook.com/Forsvaretsforum

                                                                                                Kjapt om

                                                                                                Veikart for radio



















                                                                                             Navn: Kennet Nomeland (44)

                                                                                             Stilling: Senioringeniør,
                                                                                             Forsvarsmateriell IKT-kapasiteter


                                                                                             – Hva i all verden er veikart
                                                                                             for radio?
                                                                                             – Radioseksjonen jeg jobber i, har
                                                                                             teknisk fagansvar for strategiske og
                                                                                             taktiske radiosystemer. Veikartet gjen-
                                                                                             speiler hvordan vi teknologisk kan løse
                                                                                             noen av utfordringene vi står overfor
                                                                                             i fremtiden, innenfor områder som
                                                                                             samhandling og tilstrekkelig dataka-
                                                                                             pasitet.  I all hovedsak går det ut på å
                                                                                             dra nytte av den enorme utviklingen på
                                                                                             kommunikasjonssiden drevet av inter-
                                                                                             nett og mobil-industrien, men sørge for
          nok jobbe videre med dette spørsmålet. Vi vil også   satsen for lav trussel er økt og utgjør 67 prosent av   at systemene er tilpasset og fungerer
          jobbe videre med hjemreise når forberedelsene er   satsen for høy trussel. Men jeg tror ikke det som   etter våre behov.
          på under 30 dager, sier Henriksen.    er lagt i potten nå er nok til å øke søkermassen til
            Hun anslår at det totalt er snakk om bortimot   intops, sier Henriksen.          – Sliter Forsvaret med mye
          fem prosent økning i den nye avtalen over to år.                                   gammelt radiomateriell?
            – Det blir bedre betalt ute, og vi er glad for at                                – For å nå vårt mål om samhandling
                                                                                             i et nettverksbasert forsvar er vi
                                                                                             avhengige av at systemene kan snakke
                                                                                             sammen for å utveksle alt fra tale til
                                                                                             sensordata. Vi er avhengige av å gjøre
                                                                                             noen grep for å nå disse målene.

          arbeidsplass og være medvirkende til at ansatte   Forsvaret forvalter tildelte midler på en måte som   – Har Forsvaret økonomi til å
          blir værende.                         ivaretar de ansatte og Forsvarets operative behov.   sette planen ut i livet?
            Det Forsvarsstaben vil se nærmere på; er hus-  I hovedsak skal alle foreslåtte endringer gjennom   – Det er trange tider. Veikartet peker
          leie, boligportefølje, reiser, pendling, flytting og en   drøftinger og forhandlinger med tjenestemanns-  på at vi i større grad må benytte åpne
          rekke lønnsrelaterte tillegg.         organisasjonene, så det er litt tidlig å si hva det   standarder og dra nytte av teknologi
            I alt bruker Forsvaret rundt tre milliarder    totale resultatet til syvende og sist vil bli.  som er utviklet for et mye større mar-
          kroner på såkalte incentiver årlig. Sammen med   Pettersen påpeker også at det er lenge siden   ked, nettopp for å redusere kostnader
          lønn utgjør det halve driftsbudsjettet.   sist det ble gjort en helhetlig vurdering av   på sikt. Det vil også være slik at utskif-
                                                incentivene:                                 ting til moderne og standardiserte
          Tidlig. Avdelingsdirektør Jan Pettersen i Forsvars-  – Nettopp derfor har det vært viktig for oss å   plattformer blir billigere og gir oss
          staben svarer slik når F spør om målet er å få ned   inkludere både arbeidstakerorganisasjonene og   mulighet til å avhende mye gammelt
          de totale utgiftene, eller bare å omfordele:  driftsenhetene i arbeidet, så vi har hatt flere møter   utstyr som er vanskelig å vedlikeholde.
            – Siden høsten 2015 har Forsvaret arbeidet med   mede begge parter.
          å kartlegge og kostnadsberegne personellrelaterte                                  TORBJØRN LØVLAND tl@fofo.no
          incentiver. Hensikten har vært, og er å sikre at   TORBJØRN LØVLAND tl@fofo.no

                                                                                                                     APRIL 2016   15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20