Page 19 - Forsvarets forum 2-2016
P. 19
Loran C
Opprinnelig et navigasjonssys-
tem på havet.
Driften kostet 20–30 millio-
ner kroner årlig, litt avhengig
av hvordan en regner.
To ansatte på hver av de
tre stasjonene på fastlandet,
Berlevåg, Bø og Værlandet,
pluss noen stillinger på Kolsås.
På Jan Mayen har flere delt på
vedlikeholdet.
Riving er anslått til å koste
minst 100 millioner kroner.
Sør-Trøndelag, men så kom stoppordren. – Den britiske henvendelsen kan være koblet – Forsvaret er minst like sårbart som resten av
– Etter det som skjedde i vinter, tror jeg at mot dette firmaet. Men så er det også et aspekt at samfunnet på tidssynkronisering; linksystemer
systemet vil overleve i modernisert utgave. Norge dersom det skal bli kommersiell drift, må det ut vil kunne bli satt ut. Det viktige for Forsvaret er
er ett av verdens mest digitaliserte land, og går på anbud. Jeg vet ikke hvordan vi forfølger denne at Loran C-signaler går ned i sjøen, i bakken og
GPS-en ned, vil verken banksystemer, radio og tv saken, men vi må få i gang en dialog med britene. inn i bygninger. Det er derfor ikke noe rart at
eller mobiltelefoner eller internett fungere. Norge Hva vil det koste? Jeg tør ikke love hvor raskt vi land som er i konflikt, baserer seg på Loran C.
vil gå i stå uten reserveløsning, påpeker Jacobsen. kan få en avklaring og vil se dette i sammenheng Det skal lite til for å jamme de svake GPS-
I dag er det bare Saudi-Arabia og Sør-Korea som med hva som skjer i andre land, som Frankrike. De signalene. Et bakkebasert system vil være et godt
har Loran C. Japan har stanset sin nedlegging. USA stengte jo også Loran C i vinter, sier Meier. alternativ å satse på, sier Nyhamn.
stengte av Loran C i 2010, men er nå i ferd med å Han understreker at da norske myndigheter
etablere eLoran som backup til GPS. Russland har hadde en bred prosess om framtiden til Loran TORBJØRN LØVLAND tl@fofo.no
Chayka. Det finnes flere andre satellittsystemer C-systemet, var det ingen som viste interesse. Hel-
enn GPS, men alle ligger i samme frekvensområde ler ikke Forsvaret. I flere omganger er likevel livet
og er utsatt for solstormer og er relativt enkle å til Loran C forlenget.
jamme.
Militær sårbarhet. Komman-
Privat drift? Britiske Chronos Technology og ame- dørkaptein Steinar Nyhamn
rikanske UrsaNav, eksperter på tid og navigasjon, (bildet), som leder Sjøforsvarets Redusert sårbarhet
har gått sammen og startet Taviga. Dette firmaet kompetansesenter for naviga-
ønsker å overta driften av Loran-stasjonene i sjon, sier de i flere omganger Lysneutvalget vurderte Norges digitale sårbarhet
Europa på kommersiell basis. De er nå inne i har advart mot hva som kan i november 2015. De mener en oppgradert Loran
vurderingen som Samferdselsdepartementet må skje dersom man ikke har en C vil kunne være med på å redusere landets digi-
gjøre: reserveløsning for GPS. tale sårbarhet i vesentlig grad.
APRIL 2016 19