Page 19 - Forsvarets forum 2-2016
P. 19

Loran C
                                                                                                  Opprinnelig et navigasjonssys-
                                                                                                  tem på havet.
                                                                                                     Driften kostet 20–30 millio-
                                                                                                  ner kroner årlig, litt avhengig
                                                                                                  av hvordan en regner.
                                                                                                     To ansatte på hver av de
                                                                                                  tre stasjonene på fastlandet,
                                                                                                  Berlevåg, Bø og Værlandet,
                                                                                                  pluss noen stillinger på Kolsås.
                                                                                                  På Jan Mayen har flere delt på
                                                                                                  vedlikeholdet.
                                                                                                     Riving er anslått til å koste
                                                                                                  minst 100 millioner kroner.
























          Sør-Trøndelag, men så kom stoppordren.   – Den britiske henvendelsen kan være koblet   – Forsvaret er minst like sårbart som resten av
            – Etter det som skjedde i vinter, tror jeg at   mot dette firmaet. Men så er det også et aspekt at   samfunnet på tidssynkronisering; linksystemer
          systemet vil overleve i modernisert utgave. Norge   dersom det skal bli kommersiell drift, må det ut   vil kunne bli satt ut. Det viktige for Forsvaret er
          er ett av verdens mest digitaliserte land, og går   på anbud. Jeg vet ikke hvordan vi forfølger denne   at Loran C-signaler går ned i sjøen, i bakken og
          GPS-en ned, vil verken banksystemer, radio og tv   saken, men vi må få i gang en dialog med britene.   inn i bygninger. Det er derfor ikke noe rart at
          eller mobiltelefoner eller internett fungere. Norge   Hva vil det koste? Jeg tør ikke love hvor raskt vi   land som er i konflikt, baserer seg på Loran C.
          vil gå i stå uten reserveløsning, påpeker Jacobsen.  kan få en avklaring og vil se dette i sammenheng   Det skal lite til for å jamme de svake GPS-
            I dag er det bare Saudi-Arabia og Sør-Korea som   med hva som skjer i andre land, som Frankrike. De   signalene. Et bakkebasert system vil være et godt
          har Loran C. Japan har stanset sin nedlegging. USA   stengte jo også Loran C i vinter, sier Meier.  alternativ å satse på, sier Nyhamn.
          stengte av Loran C i 2010, men er nå i ferd med å   Han understreker at da norske myndigheter
          etablere eLoran som backup til GPS. Russland har   hadde en bred prosess om framtiden til Loran   TORBJØRN LØVLAND tl@fofo.no
          Chayka. Det finnes flere andre satellittsystemer   C-systemet, var det ingen som viste interesse. Hel-
          enn GPS, men alle ligger i samme frekvensområde   ler ikke Forsvaret. I flere omganger er likevel livet
          og er utsatt for solstormer og er relativt enkle å   til Loran C forlenget.
          jamme.
                                                Militær sårbarhet. Komman-
          Privat drift? Britiske Chronos Technology og ame-  dørkaptein Steinar Nyhamn
          rikanske UrsaNav, eksperter på tid og navigasjon,    (bildet), som leder Sjøforsvarets   Redusert sårbarhet
          har gått sammen og startet Taviga. Dette firmaet   kompetansesenter for naviga-
          ønsker å overta driften av Loran-stasjonene i   sjon, sier de i flere omganger   Lysneutvalget vurderte Norges digitale sårbarhet
          Europa på kommersiell basis. De er nå inne i   har advart mot hva som kan    i november 2015. De mener en oppgradert Loran
          vurderingen som Samferdselsdepartementet må   skje dersom man ikke har en    C vil kunne være med på å redusere landets digi-
          gjøre:                                reserveløsning for GPS.                tale sårbarhet i vesentlig grad.

                                                                                                                     APRIL 2016   19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24