Page 21 - Forsvarets forum 3-2017
P. 21
SÅ NÆR: Du kan skimte ett av Orion-flyets propellblad på bildet fra da sovjetrusseren la sin Sukhoi-27 tett opp mot nordmennene. FOTO: FORSVARET
«Vi diskuterte hvordan vi skulle forholde oss til den nærgående sovjetrusseren»
CHRISTIAN SCHØNFELDT
Til NTB fortalte fartøysjef Jan Salvesen at sekunder var den avstengt. Det var ingen Så døden i hvitøyet. Jan-Arne Tverbak ana-
han kjente en kraftig risting i flyet, det kom panikk i flyet, men vi ble jo påvirket av den lyserte sonardata fra bøyene da kollisjonen
av at det ene propellbladet var bøyd og et høye støyen i flyet. Hullet i skroget var heller inntraff.
annet slått i stykker, så det oppsto ekstrem ikke stort nok til at vi mistet trykket, men da – Det er selvfølgelig dramatisk når to fly stø-
ubalanse. Propellbladene roterer med nesten våpenmann Inge Knudsen kom fram i cock- ter borti hverandre i lufta, og det er jo bare flaks
lydens hastighet, det ble en ubehagelig hvis- piten og viste fram propellbiten, skjønte vi at at det ikke gikk verre. Men det hele gikk veldig
ling i flyet. det var hull i skroget. Vi dumpet derfor trykket fort, forteller Tverbak. Han hadde 7500 timer i
i kabinen for å hindre ytterligere skade. Dess- lufta da han sluttet på Andøya to år etter hen-
30 cm åpning. – Da skapdøra åpnet seg og uten gjennomførte vi sjekkliste for nødstopp delsen over Barentshavet.
støvsugeren kom ramlende ut, oppdaget jeg av motor og vi konsentrerte oss om å holde – Vi tenkte noen sekunder at dette kunne
også lys fra skapet. Det var dagslys som kom øye med motor nr. 3, den kunne jo også være være slutten. Vi så vel også for oss en nødlan-
fra hullet etter propellbiten. Det kom også litt skadet, sier Bottolfsen. Han var maskinist på ding på sjøen, og radaroperatør Knut Olsen
tåke ut fra skapet, husker Knut Olsen. Han var tredje året på Orion. hadde kontroll på hvor de nærmeste fiskebå-
radaroperatør. Nærmere ettersyn viste at propellbiten tene befalt seg dersom vi måtte nødlande. Men
– Det tok litt tid før vi framme i cockpit fikk hadde lagd en 30 cm lang sprekk i flyskroget. fartøysjefen fant fort ut at flymaskinen fun-
oversikt, og instrumentene viste ikke at noe Fartøysjef Salvesen valgte å ta flyet ned til 10 gerte, sier Christian Schønfeldt.
Flyet sendte ut nødsignaler
var galt. Andrepiloten så imidlertid at motor 000 fot (tilsvarer drøyt 3000 meters høyde) slik til Vardø og varslet Forsvars- » » »
nummer fire var truffet, og etter kanskje ti at man ikke fikk problemer med surstoffet.
JUNI 2017 21