Page 21 - Forsvarets forum 3-2017
P. 21

SÅ NÆR: Du kan skimte ett av Orion-flyets propellblad på bildet fra da sovjetrusseren la sin Sukhoi-27 tett opp mot nordmennene. FOTO: FORSVARET





                     «Vi diskuterte hvordan vi skulle forholde oss til den nærgående sovjetrusseren»
                                                      CHRISTIAN SCHØNFELDT





            Til NTB fortalte fartøysjef Jan Salvesen at   sekunder var den avstengt. Det var ingen   Så døden i hvitøyet. Jan-Arne Tverbak ana-
          han kjente en kraftig risting i flyet, det kom   panikk i flyet, men vi ble jo påvirket av den   lyserte sonardata fra bøyene da kollisjonen
          av at det ene propellbladet var bøyd og et   høye støyen i flyet. Hullet i skroget var heller   inntraff.
          annet slått i stykker, så det oppsto ekstrem   ikke stort nok til at vi mistet trykket, men da   – Det er selvfølgelig dramatisk når to fly stø-
          ubalanse. Propellbladene roterer med nesten   våpenmann Inge Knudsen kom fram i cock-  ter borti hverandre i lufta, og det er jo bare flaks
          lydens hastighet, det ble en ubehagelig hvis-  piten og viste fram propellbiten, skjønte vi at   at det ikke gikk verre. Men det hele gikk veldig
          ling i flyet.                         det var hull i skroget. Vi dumpet derfor trykket   fort, forteller Tverbak. Han hadde 7500 timer i
                                                i kabinen for å hindre ytterligere skade. Dess-  lufta da han sluttet på Andøya to år etter hen-
          30 cm åpning. – Da skapdøra åpnet seg og   uten gjennomførte vi sjekkliste for nødstopp   delsen over Barentshavet.
          støvsugeren kom ramlende ut, oppdaget jeg   av motor og vi konsentrerte oss om å holde   – Vi tenkte noen sekunder at dette kunne
          også lys fra skapet. Det var dagslys som kom   øye med motor nr. 3, den kunne jo også være   være slutten. Vi så vel også for oss en nødlan-
          fra hullet etter propellbiten. Det kom også litt   skadet, sier Bottolfsen. Han var maskinist på   ding på sjøen, og radaroperatør Knut Olsen
          tåke ut fra skapet, husker Knut Olsen. Han var   tredje året på Orion.       hadde kontroll på hvor de nærmeste fiskebå-
          radaroperatør.                          Nærmere ettersyn viste at propellbiten   tene befalt seg dersom vi måtte nødlande. Men
            – Det tok litt tid før vi framme i cockpit fikk   hadde lagd en 30 cm lang sprekk i flyskroget.   fartøysjefen fant fort ut at flymaskinen fun-
          oversikt, og instrumentene viste ikke at noe   Fartøysjef Salvesen valgte å ta flyet ned til 10   gerte, sier Christian Schønfeldt.
                                                                                         Flyet sendte ut nødsignaler
          var galt. Andrepiloten så imidlertid at motor   000 fot (tilsvarer drøyt 3000 meters høyde) slik   til Vardø og varslet Forsvars- » » »
          nummer fire var truffet, og etter kanskje ti   at man ikke fikk problemer med surstoffet.

                                                                                                                     JUNI 2017   21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26