Page 19 - Forsvarets forum 3-2017
P. 19

aktuelt  »  nærkontakt
















































                            STOPPET: Motoren er stoppet etter at propellen ble skadet i sammenstøtet og Orion-flyet eskorteres til
                            Bannak av norsk F-16. FOTO: FORSVARET








                      «Russeren kom så brått og nært at jeg var sikker på at han kom til å treffe oss»

                                                      KARL-VIKTOR BOTTOLFSEN





          Disse nåværende og tidligere offiserene   luftforsvarets nye stolthet, et Sukhoi-27 tomot-  Det er helt vanlig å avskjære hverandre,
          fikk som de første i Nato tatt nærbilder av det   ors jagerfly. Det legger seg ved siden av orionens   men den normale avstanden mellom flyene
          nye sovjetiske jagerflyet Sukhoi-27 Flanker.   venstre vinge.                kan være fra 30 til 100 meter, litt avhengig av
          Men rutineoppdraget over Barentshavet høstda-  – Sovjetrusseren kom så brått og nært at jeg   flytype. Avskjæring skjer for å vise den andre
          gen for 30 år siden kunne endt i katastrofe. Det   var sikker på at han kom til å treffe oss. Men det   at man følger med, og for å identifisere flyet
          norske Orion-flyet Bernt Balchen med et mann-  var et par meter mellom oss, forteller maskinist   – i verste fall å hindre at han skal krenke en
          skap på ti fikk hull i siden da jagerflyet kom i   Karl-Viktor Bottolfsen.   territorialgrense.
          kontakt med propellen på Orion-flyet.   Sukhoi-27 var en helt ny flytype, og for første
                                                gang kan det norske Orion-mannskapet få gode   Senker hjulene. Jagerflyet legger seg nå helt
          13. september 1987. Dagen er en søndag de ti   bilder av det drøyt 25 meter lange jagerflyet.   inntil venstre vinge. Piloten svinger så brått til
          norske offiserene på P3B Orion husker godt. Det   Det er nemlig konkurranse mellom F-16-pilo-  høyre og passerer like foran nesa på Orion-flyet.
          firemotors store propellflyet med halenummer   tene og Orion-miljøet om de beste bildene av   Dette er betegnet som en nestenkollisjon da
          602 er på rutineoppdrag mens det ennå er kald   russiske fly. Den sovjetiske piloten viser også   det bare var halvannen meters klaring mellom
          krig i Europa.  Denne dagen er som andre, det er   fram undersida av flyet, med alle missilene det   flyene.
          overvåking og etterretning som gjelder.  bærer på.                             Etter noen minutter er sovjetrusseren tilbake
            I 13 500 fot patruljerer de i internasjonalt   – Vi så flygeren godt gjennom vinduet vi   ved venstre vinge. Den norske
                                                                                       besetningen er ikke komfor-
          luftrom nord av Fiskerhalvøya.        vanligvis bruker til fotografering, forteller   table med situasjonen ut fra  » » »
            Så overraskes de plutselig av det sovjetiske   Bottolfsen.

                                                                                                                     JUNI 2017   19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24