Page 20 - Forsvarets forum 3-2017
P. 20

aktuelt  »  nærkontakt





















































        PROPELLBITEN: Karl-Viktor Bottolfsen fotografert i 2007 og i 1987 med propellbiten som gikk gjennom flyskroget.





              «På Banak takset vi rett til hangaren for å gjemme maskinen, og ingen skulle ringe hjem»
                                                    KARL-VIKTOR BOTTOLFSEN





      »  hans forrige manøver. Da jagerflyet er på sikker   flyr under Orions høyre vinge og trekker opp   sekunder. Noen ropte «han traff firern».
        avstand, senker den norske fartøysjefen, løyt-  foran Orions nese.           Sonaroperatør Steinar Bråthen svarte «hel-
        nant Jan Salvesen hastigheten ved å redusere   I denne manøveren treffer han det norske fly-  vete, han klarte det til slutt!»
        motorkraften og ta ut hjulene; dette for å vise   ets ytre høyre propell med sin høyre halefinne.   – Det er jo utrolig flaks at støvsugeren tok
        jagerpiloten at han er for nær.          – Propellen vår blir slått i stykker, og deler   imot propellbiten, og at ingen vitale deler i
          Den russiske jageren forsvinner, men kom-  av denne kommer som et prosjektil foran side-  flyet ble skadet, sier Christian Schønfeldt.
        mer tilbake etter noen minutter.       propellen og inn i Orion-maskinen, forteller   Han var taktisk koordinator på den aktuell
          Han manøvrerer seg stadig tettere innpå   Jan-Arne Tverbak.                flygningen.
        Orion-flyets høyre vinge. Piloten, som man i                                   – Ved den første nærpasseringen disku-
        ettertid fikk vite var premierløytnant Vasily   Smell og rystelse. Tverbak var sonaroperatør   terte vi hvordan vi skulle forholde oss til den
        Tsymbal, vinker til nordmennene mens han blir   på den aktuelle turen.       nærgående sovjetrusseren, blant annet å gå
        fotografert og filmet. Han tar også av seg han-  – En støvsuger som stod i et skap, ramlet   helt ned til havflata, men vi ble enige om at
        skene. Lenge ligger han slik, det er bare noen   ut, den var truffet av propellbiten. Heldigvis   det sannsynligvis var tryggest å fly rett fram
        ytterst få meter mellom flyene. Orion-maskinen   ble ingen av oss truffet, mimrer Tverbak.   med stø kurs og hastighet. Granskningskom-
        ligger rolig på stø kurs rett fram, men slutter å   Sonaroperatøren satt omtrent midt i flyet, litt   misjonen trodde oss ikke da vi fortalte hvor
        droppe sonarbøyer og holder jevn fart.   bak skadestedet, og på tvers av flyretningen.  nærgående det sovjetiske flyet hadde vært. De
          Så slipper Sukhoi-piloten seg litt tilbake og   – Da det smalt, så tenkte jeg at: Dett var   fikk jo etter hvert se bildene, sier Schønfeldt
        ned et par meter. Før han plutselig gir gass. Han   dett – livet passerte revy i noen mikro-  med et smil i dag.
     20  JUNI 2017
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25