Page 20 - Forsvarets forum 3-2017
P. 20
aktuelt » nærkontakt
PROPELLBITEN: Karl-Viktor Bottolfsen fotografert i 2007 og i 1987 med propellbiten som gikk gjennom flyskroget.
«På Banak takset vi rett til hangaren for å gjemme maskinen, og ingen skulle ringe hjem»
KARL-VIKTOR BOTTOLFSEN
» hans forrige manøver. Da jagerflyet er på sikker flyr under Orions høyre vinge og trekker opp sekunder. Noen ropte «han traff firern».
avstand, senker den norske fartøysjefen, løyt- foran Orions nese. Sonaroperatør Steinar Bråthen svarte «hel-
nant Jan Salvesen hastigheten ved å redusere I denne manøveren treffer han det norske fly- vete, han klarte det til slutt!»
motorkraften og ta ut hjulene; dette for å vise ets ytre høyre propell med sin høyre halefinne. – Det er jo utrolig flaks at støvsugeren tok
jagerpiloten at han er for nær. – Propellen vår blir slått i stykker, og deler imot propellbiten, og at ingen vitale deler i
Den russiske jageren forsvinner, men kom- av denne kommer som et prosjektil foran side- flyet ble skadet, sier Christian Schønfeldt.
mer tilbake etter noen minutter. propellen og inn i Orion-maskinen, forteller Han var taktisk koordinator på den aktuell
Han manøvrerer seg stadig tettere innpå Jan-Arne Tverbak. flygningen.
Orion-flyets høyre vinge. Piloten, som man i – Ved den første nærpasseringen disku-
ettertid fikk vite var premierløytnant Vasily Smell og rystelse. Tverbak var sonaroperatør terte vi hvordan vi skulle forholde oss til den
Tsymbal, vinker til nordmennene mens han blir på den aktuelle turen. nærgående sovjetrusseren, blant annet å gå
fotografert og filmet. Han tar også av seg han- – En støvsuger som stod i et skap, ramlet helt ned til havflata, men vi ble enige om at
skene. Lenge ligger han slik, det er bare noen ut, den var truffet av propellbiten. Heldigvis det sannsynligvis var tryggest å fly rett fram
ytterst få meter mellom flyene. Orion-maskinen ble ingen av oss truffet, mimrer Tverbak. med stø kurs og hastighet. Granskningskom-
ligger rolig på stø kurs rett fram, men slutter å Sonaroperatøren satt omtrent midt i flyet, litt misjonen trodde oss ikke da vi fortalte hvor
droppe sonarbøyer og holder jevn fart. bak skadestedet, og på tvers av flyretningen. nærgående det sovjetiske flyet hadde vært. De
Så slipper Sukhoi-piloten seg litt tilbake og – Da det smalt, så tenkte jeg at: Dett var fikk jo etter hvert se bildene, sier Schønfeldt
ned et par meter. Før han plutselig gir gass. Han dett – livet passerte revy i noen mikro- med et smil i dag.
20 JUNI 2017