Page 22 - Forsvarets forum 3-2017
P. 22

aktuelt  »  nærkontakt                                                                  Det ble laget modell-
                                                                                                !  byggesett av kollisjo-
                                                                                                   nen mellom Orion og
                                                                                                   det russiske jagerflyet.

















































        HISTORISK: Bildene viser støvsugeren slik den endte på golvet i Orion, den skadde vertikale halefinnen på Sukhoi-flyet, pilot Vasily Tsymbal fotografert
        før kollisjonen og til høyre den norske fartøysjefen Jan Salvesen (venstre) sammen med Karl-Viktor Bottolfsen med hullet i flyskroget.




                                «For første gang fikk Norges befolkning vite hvor vi fløy»
                                                        STEINAR BRÅTHEN





      »  kommando Nord-Norge på Reitan. Kursen ble   kin som tok oss tilbake til Andøya. Der ble vi   de norske radarobservasjonene. Senere har hale-
        satt mot Banak, den nærmeste norske flybasen.   møtt av stasjonssjefen og skvadronssjefen. Men   nummeret blitt endret til 38, den har påmalt et
        Derfra ble to norske F-16 sendt opp for eskorte.   alle stormet inn på oppholdsrommet for å se   såkalt killermerke bak cockpitglasset som viser
        De møttes ved Vardø, og Orion-maskinen landet   hva Dagsrevyen hadde på kollisjonen.   en Orion-maskin.
        på Banak uten videre dramatikk.          Senere ble det samtaler om hendelsesforlø-  Orionflyet Bernt Balchen ble solgt til Spania i
          – På Banak takset vi rett til hangaren for å   pet, besøk hos prest og hos flylege, men ellers   forbindelse med at Norge anskaffet nye fly i 1989.
        gjemme maskinen, og ingen skulle ringe hjem.   ingen psykisk oppfølging slik det er i dag.   – Jeg har tenkt litt på hvorfor russeren gjorde
        Men etter et par timer kom det beskjed om at   – Kjerringa tok jobben den gang. Og det   som han gjorde. Men vi visste jo at når franske
        et pressefly var på vei nordover med norsk og   ble mer enn én dram den kvelden, mimrer   og britiske fartøyer hadde vært der nord, så
        internasjonal presse, og vi kunne ringe hjem og   Bottolfsen.                gjorde de mye rart som irriterte russerne. Kan-
        fortelle hva vi hadde opplevd, sier Bottolfsen.   – For første gang fikk Norges befolkning vite   skje kom vi opp etter en slik episode og fikk
                                               hvor vi fløy. Foreldrene mine lurte på hva i alle   deres vrede, tenker Tverbak.
        Råfilm til Oslo. I en tid før internett og mobil-  verden vi gjorde der oppe, øst for Varangerhalv-  Hovedteorien til sammenstøtet er imidlertid
        kameraer ble filmrullene med bilder fløyet ens   øya. Det samme gjorde Hans Wilhelm Steinfeld   at den russiske piloten overvurderte sitt eget
        ærend med F-16 til Oslo slik at den militære og   i Dagsrevyen, sier Steinar Bråthen.  flys kapasitet og skulle kjekke seg, samtidig som
        politiske ledelsen skulle få tilgang til dem.                                han gjorde en feilvurdering.
          – Fartøysjefen møtte på pressekonferanse,   Skiftet nummer. Russeren med halenummer 36   Det var en helt ny flytype,    » » »
        senere ble vi alle hentet av en annen Orion-mas-  kom seg også velberget hjem til Kola. Det viste   men piloten var erfaren.
     22  JUNI 2017
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27