Page 86 - Forsvarets forum 6-2016
P. 86
Sveitsisk nattflyving. For 18. år på rad, og for siste gang, arran-
gerte Ørland flystasjon øvelsen Swiss Nightway. 14. november kom
åtte F-18-fly, to reservefly og 130 personer til Ørland. I fire uker har
unge piloter fra det sveitsiske flyvåpenet øvd på nattflyving.
– Det er alltid bra å komme hit. Jeg har vært her så mange ganger
at jeg har sluttet å telle, sa den sveitsiske piloten Beni.
FOTO: RAGNA LOUISE SANDVOLL
LUFTFORSVARET
Et verdig farvel
Fredag 11. november ble
generalmajor Per-Egil
Rygg begravet fra Såner
kirke i Vestby.
Familie, venner og kolleger var sam-
let for å minnes en dyktig leder og kjær
familiemann. Blant dem som var til stede,
var forsvarsminister Ine Eriksen Søreide
og forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen.
– Han ledet Luftforsvaret sterkt og
klart, helt til det siste. Resultatet ser vi
i et norsk luftforsvar som blir operativt,
slagkraftig og fremtidsrettet, sier midler-
tidig generalinspektør for Luftforsvaret,
brigader Tonje Skinnarland.
I begravelsen stilte Luftkrigsskolen
med paradeavdeling som bårevakter og
espalier. Ole Edvard Antonsen fremførte
blant annet «Vidda» på trompetsolo.
«Lost Wingman» Brigader Skinnarland
sier Rygg gjorde et sterkt inntrykk på
henne fra første stund.
- Vi er takknemlig for den tiden vi fikk
ha ham sammen med oss. Vi minnes ham
med glede og dyp respekt.
Idet kisten ble båret ut fra kirken,
var det flere overflygninger for å hedre
generalmajoren. Til slutt fløy fire F-16
over kirken i en Lost Wingman-formasjon.
Et av de fire F-16-flyene brakk av mot
himmelen for å symbolisere bortgangen, Oppdrag slutt
mens resten av formasjonen fortsatte
med en tom plass mellom seg.
– Sammen skal vi holde kursen som
generalen har lagt for Luftforsvaret, sier
Skinnarland.
Det norske Hercules-bidraget til FNs operasjon i Mali
JENNY GUDMUNDSEN
Kommunikasjonsrådgiver
har kommet hjem etter endt tjeneste.
Erfaringen er at C-130J fungerer til det meste. maskin som tåler mye juling, skryter oberst-
Over 600 tonn last, 14.000 passasjerer og flere løytnant Hans Martin Steiro (bildet), som var
hundre flytimer i lufta. Det er fasiten etter endt detasjementsjef i den siste perioden i Mali, og
oppdrag for det norske detasjementet til FNs som til vanlig er sjef for 335 skvadronen ved
operasjon MINUSMA. Gardermoen.
Steiro forteller at de har vært mer tilgjengelig
Vedlikehold. Herculesen har enn det som var avtalen med FN.
vist seg som en maskin som – Vi har fløyet så å si hver dag siden vi meldte
tåler mye, og som kan løse flere oss klare 27. januar i år. Dette er mye takket
OVERFLYGING: Lost Wingman-formasjon oppdrag enn det som var planen teknisk vedlikehold i verdensklasse både ved
da Per-Egil Rygg ble begravet. å levere for FN. Gardermoen og her i Mali, men også at C-130J er
FOTO: TORBJØRN KJOSVOLD – Det er en fantastisk laget for nettopp slike operasjoner, sier han.
86 DESEMBER 2016