Page 87 - Forsvarets forum 6-2016
P. 87
Spesialistavdeling. Luftforsvaret tok over brann-,
redning- og plasstjenesten (BRP) på Rygge 1. november. her&nå
Med elleve spesialister er avdelingen den første helmili-
tære spesialistavdelingen i Luftforsvaret. Brigader
– Dette er en milepæl for arbeidet med ordning for TONJE SKINNARLAND
militært tilsatte, sier Luftforsvarets sjefssersjant, ser- Generalinspektør for Luftforsvaret (m)
sjantmajor Christian Olsen. FOTO: MARTIN MELLQUIST
FERDIGE: En tekniker fra
335 skvadron inspirerer Frigg Om få år vil vi ha et av verdens
etter landing i Bamako.
mest moderne luftforsvar.
FOTO: SIGURD TONNING-OLSEN
Mulighetsvinduet
Det har vært en tung høst for Luftforsvaret. Vi har mis-
tet to av våre fremste forbilder og sjefer – generalløytnant
Wilhelm Mohr og generalmajor Per-Egil Rygg. Deres virke
og bortgang har preget oss alle. I sorgen har vi likevel holdt
kursen og løst oppdraget – slik de ville forventet av oss. Vi
minnes dem begge i dyp takknemlighet og respekt.
Regjeringens langtidsplan for forsvarssektoren er i all
hovedsak vedtatt av Stortinget. Det er slått fast at Luftfor-
svaret skal bidra til Forsvarets krigsforebyggende rolle og
krisehåndtering gjennom å sikre kontroll
«VI SKAL i luftrommet. Luftkontroll er avgjørende
i freds-, krise- og konfliktsituasjoner og
JOBBE MÅL- en forutsetning for at land-, sjø- og luft-
styrker skal kunne løse sine oppdrag. Det
RETTET FOR legges opp til forbedret luftromsovervå-
king, økt kampkraft og økt beskyttelse.
Å FINNE GODE Luftforsvaret skal kraftsamles rundt baser
med operativ stridsverdi for egne og alli-
LØSNINGER» erte styrker og med geografisk spredning
som muliggjør operasjoner i alle deler
av landet. De av Luftforsvarets baser som er forutsatt brukt
i krise og væpnet konflikt, skal utvikles med økt sikring og
beskyttelse, herunder økt satsning på luftvern.
Det viktigste enkelttiltaket for å styrke forsvarsevnen gene-
relt og evnen til luftkontroll spesielt er anskaffelse og effek-
tiv utnyttelse av F-35. De mest krevende omstillingstiltakene
er imidlertid knyttet til nedleggelsen av Andøya og Kjevik
og etableringen av basen på Evenes for F-35 og nye MPA og et
Luftforsvarets skolesenter på Værnes.
For mange av Luftforsvarets ansatte betyr ny langtidsplan
videre omstilling, behov for ny kompetanse, ny gradstil-
hørighet, nye arbeidsoppgaver, nytt arbeids- og eventuelt
bosted. Dette gir nye muligheter, men vi må også ta på det
største alvor at omstillingen griper dypt inn i mange medar-
beideres liv. Vi skal jobbe målrettet for å finne gode løsninger
Få tekniske utfordringer. Under Steiro legger til at de har hatt svært slik at flest mulig ser muligheter og vil bli med oss videre
MINUSMA- oppdraget har C-130J ikke få dager der de ikke har kunne fløyet – det er folk med riktig kompetanse til å anvende systemene
bare fraktet FN-personell og last rundt grunnet rene tekniske problemer. effektivt som gir forsvarsevne.
om i Mali. Den har også deltatt i medi- Norge viderefører deler av sitt bidrag
sinske evakueringer, droppet last og til MINUSMA via blant annet perso- Luftforsvarets framtid ser lys ut, det satses tungt på luft-
fløyet turer hvor man har tatt nye bil- nell til å drifte campen i Bamako, men makt. Dette vil kreve mye av oss, og vi må evne å ta vare på
der av deler av det afrikanske landet. hovedstyrken endte sitt oppdrag i hverandre samtidig som vi løser oppdragene. Alt vi gjør, skal
– Det er en allsidig og robust maskin slutten av november. Norge vil muli- bidra til å produsere beredskapsklare styrker og planlegge,
som igjen har vist seg fra sin beste side. gens returnere til Mali som en del av et lede og gjennomføre luftoperasjoner. Med felles innsats vil vi
Det viser seg at dersom vi vedlikehol- rulleringssamarbeid med transportfly, om få år ha et av verdens mest moderne luftforsvar. Nå er det
der den godt og flyr den daglig, får vi sammen med flere andre nasjoner. er opp til oss å utnytte dette mulighetsvinduet.
få utfordringer av teknisk karakter.
Flymaskinen tåler denne type klima
som den utsettes for her, selv om vi
riktignok har hatt våre utfordringer
med både lynnedslag og kollisjon med Presse- og informasjonsrådgiver
flaggermus. SIGURD TONNING-OLSEN
DESEMBER 2016 87