Page 37 - Forsvarets forum 6-2017
P. 37
teknikk&viten
Hovedsensor
Moderne multifunksjons-radar med IFF for
deteksjon, identifikasjon, målfølging og enga-
sjement av helikopter, fly, ubemannede fly og
missiler.
Launcher IRIS T
For transport, beskyttelse og avfyring av
IRIS-T missilet. Kan engasjere 360 grader Rekkevidde: 25 Km
i luft-luft rollen.
rundt kjøretøyet. Standard innfesting mel-
lom missil og launcher. Kan bære minst fire Hastighet: Mach 3
bakke-til-luft-missiler. Lengde: 2,9 m
Diameter: 127 mm
Vekt 87,4 kg
Søkerhode: Infrarød
Fjernstyrt våpenstasjon
Forsvarets standardversjon av fjernstyrt våpenstasjon Protector.
Sensor: IR-kamera, lavtlyskamera og laseravstandsmåler. Normalt satt
opp med 12,7 mm, men kan byttes ut med andre typer våpen som for
eksempel 40 mm automatisk granatkaster.
Multi-rolle beltekjøretøy
Vogn av typen M113F4. Kampluftvernet blir satt opp på beltekjøretøy for
å kunne følge manøverbataljonene i felt. Short Range Air Defence-platt-
former (SHORAD ) inngår som komponenter i NASAMS III stridsgruppe
for Hæren eller kan operere selvstendig.
nasjoner utvikler kortholdsluftvern med IRIS-T
som hovedvåpen.
* Design og valg av
komponenter er ikke avgjort. 2024. IRIS-T-missilet brukes i dag på F-16 kamp-
fly, men skal ikke benyttes av F-35. Luftforsvaret
støtter Hæren i oppbygningen av kampluft-
vernet og utdanning av befal og offiserer har
Samvirke. Han referer til løsningen som består allerede startet.
av en M113F4-vogn med en launcher for IRIS-T – Hæren har ikke hatt integrert luftvern siden
missiler. Kjøsnes understreker at det fortsatt er 2004. Hva er grunnen til det?
snakk om en prinsippmodell, og at det fortsatt – Perioden har vært preget av fokus på inter-
gjenstår arbeid før man har en ferdig løsning. nasjonale operasjoner der luftvern ikke har
– Mobiliteten vil være til- – Dette er kortholdsluftvern montert på en vært en etterspurt kapasitet. Med de siste årenes
svarende som Hærens øvrige pansret beltevogn. I tillegg omfatter begrepet sikkerhetspolitiske utvikling i vårt nærområde
kampvogner. Landmakten vil «kampluftvern» NASAMS III med High Mobi- har luftvern, både til Luftforsvaret og Hæren,
på denne måten få operasjons- lity Launchers, som skal overføres fra Luftfor- blitt stadig mer aktualisert. Kampluftvernet
frihet i mye større grad enn om svaret. Disse to skal virke sammen. planlegges å være fullt operativt senest i 2024,
man ikke hadde hatt organisk – Blir det beltegående kampluftvernet en unik sier Kjøsnes.
luftvern, sier major Petter norsk løsning?
Kjøsnes (bildet), brukerkoordinator for luftvern- – Ja, denne kombinasjonen av sensor, effektor SVEIN ARSTAD sa@fofo.no
systemer i Luftforsvarsstaben. og kjøretøy vil være unikt for Norge. Men flere TEGNING: LINE HALSNES
DESEMBER 2017 37