Page 69 - Forsvarets forum 6-2018
P. 69

portrett  » Nils Andreas Stensønes














       »  er at ved sistnevnte er det reisen som er viktig,   sørget for at menneskeliv ikke gikk tapt, eller at
          ikke målet. Du får mye tid til å tenke.    ulykken ikke fikk et enda større omfang, mener     Mine milepæler:
            – Hva med langturer for hele familien?  Stensønes.
            – Vi har blitt verdensmestre i værmelding. Å   – Det skal jo ikke skje. Hvis vi konkluderer
          være på sjøen må være lystbetont – sånn at de   før vi har fått hele bildet, kan vi gjøre situasjo-  10 år
          ikke får avsmak fra å seile. Jeg har opplevd nok   nen enda verre, sier Stensønes uten å gi næring
          vær på sjøen til at de trenger å gjøre det samme.   til nye teorier.                          Vokste opp i et veldig
          Men jeg har lyst til å seile på Østersjøen opp til                                            godt hjem i Sandefjord
          Åland, og i Nord Norge.               Fra køya. Sjef Sjøforsvaret fikk en SMS rett            og gikk på Virik barne-
            – Der er det flott.                 idet han hadde hoppet ut av køya hjemme på              skole. Allerede da var
            – Blir du sjøsyk?                   Hjellestad. Det var i firetiden på morgenen. Han        jeg veldig opptatt av
            – Nei, aldri. Jeg har blitt uggen og trøtt. Det var   skulle egentlig på et møte i Oslo.    båtlivet om sommeren.
          over Lopphavet om bord en MTB. En gang ble jeg   «Ingstad står på grunn. Tar inn vann», sto det
          dårlig på Color Line (ferje til Kiel, journ. anm.).   i meldingen.
          Da var jeg 14 år, og det skyldtes       – Da var det bare å reise til Haakonsvern.            20 år
          de to kiloene med sjokolade jeg spiste, ikke over-  Stensønes forteller at han fryktet for sikker-
          farten, sier Stensønes med et selvsikkert smil.   heten til besetningen. Han fikk raskt beskjed   Jeg likte meg så godt
                                                om at alle var gjort rede for. De opprinnelige sju      førsteåret på Sjøkrigs-
          Ulykken. Om bord i den vinterkledde tyskpro-  som var rapportert som lettere skadet, ble etter   skolen at jeg valgte å
          duserte seilbåten dekket av presenning, forteller   hvert oppjustert til åtte.                fortsette. Jeg fikk min
          kontreadmiralen om en tid før og etter ulykken   – «Personellkontroll», lød det på en ny en   første lønning og følte
          med fregatten KNM Helge Ingstad. Ansiktet til   melding. Den kom raskt.  Det var en stor lettelse   meg veldig rik.
          Stensønes blir langt mer alvorstynget. Forliset   å vite at alle var evakuert, og at det bare var let-
          er noe som ikke skulle skje, men som kommer   tere skader.
          til å følge Sjøforsvaret i lang tid framover.  – Vi opprettet umiddelbart krisestab. Vi eta-  30 år
            For Sjøforsvaret handler det om svekket ope-  blerte pårørendesenter på befalsforlegningen
          rativ evne, et mulig materielltap på flere milli-  «Briggen» og mottaksapparat for besetningen
          arder kroner, sorg over tapet av en fregatt, men   på Haakonsvern. Vi har tatt godt vare på våre   Gift med Anne Hilde.
          også lettelse over at liv ikke gi tapt. Det er også   folk, konkluderer han.                  Vi hadde kjøpt vårt
          en erkjennelse av at ulykken kan svekke tilliten                                              første hus i Bergen. Jeg
          til Sjøforsvaret. Stensønes sier han forstår at   Spørsmålene. Stensønes forteller at besetningen   var divisjonssjef på 26.
          enkelte lager humor av ulykken, selv om poen-  om bord «Helge Ingstad» hadde fått det beste   MTB-skvadron.
          gene kan virke billige, urimelige og ufølsomme.   skussmålet fra «Flag Officer Sea Training» i
          At det blir stilt spørsmål om hvordan er det   England.
          mulig at et moderne krigsskip kolliderer med et   – «Very satisfactory».                      40 år
          saktegående tankskip, er på sin plass. Det må de   Det er en høytstående utmerkelse for en godt
          få svar på i Sjøforsvaret også for å kunne legge   trent besetning, forteller Stensønes.      Vi hadde fått tre
          ulykken bak seg og lære av det som har skjedd.   Så tar han «forsvarsfamilien» på Haakons-    døtre og flyttet hjem til
          Men Stensønes sier de ikke vil ikke gi brudd-  vern i forsvar.                                Norge, året før, etter
          stykker av svar før de har en fullstendig oversikt   Sjøforsvaret står igjen med fire av fem fre-  tre år i USA.
          over hvordan KNM Helge Ingstad kunne kolli-  gatter. «Ingstad» kan være tapt. Den operative
          dere med TS Sola.                     effekten til fregattvåpenet er redusert med en
                                                femtedel i krise og krig på ubestemt tid, sier          50 år
          Klokken 04.02. 8. november skjedde kollisjo-  kontreadmiralen. En håndfull eksperter, enten
          nen. Fregatten ble revet opp på styrbord side,   de tilhører «sofaseksjonen» eller er mer faglige,   Avsluttet jobben som
          en 45 meter lang flenge over og under vann i   har allerede avskrevet «Ingstad». Men igjen,   sjef SNNG 1 (en av Na-
          akterenden er et synlig bevis på kreftene i sam-  Stensønes vil ikke konkludere at fregatten   tos to stående fregatt/
          menstøtet. I en av lugarene klappet skroget inn,   oppkalt etter sjøfareren og oppdageren Helge   destroyer-styrker) og
          som papir som brettes.                Ingstad, er historie. Du                                begynte som stabssjef i
            – Vi var heldige at ingen sov der, sier Stensønes.   kan presse og spørre om   » » »        Sjøforsvarsstaben.
             Marginer og etter hvert faglig dyktighet,   skadene er for store og




                                «Å seile er noe vi gjør sammen»





                                                                                                                 DESEMBER 2018   69
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74