Page 71 - Forsvarets forum 6-2018
P. 71
portrett » Nils Andreas Stensønes
«Hvis vi konkluderer før vi har fått det hele bildet,
kan vi gjøre situasjonen enda verre»
å holde seg unna Forsvaret i ett år før han igjen – Den forteller bare deler av bildet. Vi får bare
ikledde seg uniformen. litt informasjon.
– Jeg husker jeg fortalte kona mi om jobb- – Hva med teoriene knyttet til at fregatten var på
tilbudet: «Det blir mer reising, mer jobbing og ubåtjakt?
dårligere lønn. Hun sa bare: «Ta den du, Nils – Det var den ikke, avviser Stensønes.
Andreas.» – Hva med hacking, jamming eller andre fiendtlig
– Hun skjønte at det var det jeg ønsket. Og handlinger for å «forstyrre» fregatten?
hvis du først er innstilt på å gjøre en jobb, da får – Det kan vi ikke utelukke, men mest sann-
du det til. synlig så skjedde ikke det.
– Har din jobb gått på bekostning av hennes? Før eller senere kommer svaret på årsaken til
– Vi er enige om at begges jobber er like ulykken. Havarikommisjonen har varslet at de
viktige. Anne Hilde har hatt en fantastisk inn- vil konkludere i løpet av 2019. Sjøforsvaret kan
stilling til at vi skal få det til, sier Stensønes om trekke sin konklusjon tidligere, men det er ikke
kona som er utdannet sykepleier og nå jobber gitt at det blir offentlig. Samtidig etterforsker
som spesialpedagog i barnehage. politiet hendelsen.
Den tidligere skipssjefen på MTB virker mål- Hva hvis den endelige rapporten fra Statens
rettet og metodisk. Han gjorde det til et poeng å havarikommisjon konkluderer med at ulykken
seile med hver fregatt etter at de ble overlevert skyldes menneskelige feil om bord i Forsvarets
fra verftet til Sjøforsvaret. Da så han ulike sider fregatt?
ved å være om bord, fra ingeniørenes teoretiske – Det håndterer vi når vi kommer dit.
tilnærming til besetningen som har et mer – For oss er det viktigste nå å ivareta beset-
praktisk perspektiv. Senere ble han også styrke- ningen og forhindre at noe lignende skje
sjef om bord KNM Thor Heyerdahl i Natos i framtiden.
maritime styrkeberedskap SNMG1. Stensønes
har fulgt utviklingen av fregattvåpenet siden før Altoppslukende. Nils Andreas Stensønes har
tusenårsskiftet, fra idé til produksjon, for så å se vært nok på sjøen til å vite at vinden løyer. Etter
de fem fregattene seile for Sjøforsvaret. storm kommer ofte solskinn. I det minste er
Så kom ulykken. det lov å håpe på litt lettere vær. De siste ukene
– Det er ordentlig trist, men en hel besetning har 80 prosent av kontreadmiralens arbeidstid
kom tilbake i land med bare mindre skader, handlet om fregatten. Han mener det er lett å
gjentar han. glemme at Sjøforsvaret seiler mer enn før og er
ligheten etterlyser, men svart på spørsmålene mer operativt enn på lenge.
som har blitt stilt. Han er også privat, poengtert Skikket. Idet sjef Sjøforsvaret får skannet kortet Norge er en maritim nasjon som er avhengig
– «mild i form, sterk i handling». Det er mer i vakta på Haakonsvern, vender han blikket mot av militær og sivil tilstedeværelse på sjøen, selv
utrykket i ansiktet enn toneleiet som gir inn- havet. i opprørt hav, forteller Stensønes.
blikk i hva kontreadmiralen tenker. Når Sten- – Se! Der seiler «Roald Amundsen» med – Alle blir litt slitne av sjøgang – særlig når
sønes mener noe, skjønner du det uten at han besetningen som var om bord på «Ingstad». det blåser hatter og høy. Ute på havet kan du
hever stemmen. Ifølge Stensønes handler det om å komme av og til tenke: «Hvorfor i all verden valgte jeg
raskest mulig tilbake til tjeneste. Psykologer i dette.»
Karrieren. – Utrolig givende og utrolig Sjøforsvaret har fortalt Stensønes om hvor vik- – Så går det over, og da behersker du
krevende. tig det er å komme ut på sjøen, forutsatt at de er situasjonen.
Stensønes snakker om jobben han fikk i skikket.
2007. Han hadde knapt forlatt jobbintervjuet «Faller du av hesten, skal du opp igjen på den
på Akershus festning da han ble tilbudt sjef- så fort som mulig», sa en av psykologene som ØYVIND FØRLAND OLSEN ofo@fofo.no
sansvaret for anskaffelsen av nye fregatter til har snakket med besetningen. FOTO: YLVA SEIFF BERGE
Sjøforsvaret. Alle på «Helge Ingstad» er om bord på sitt
– Jeg ble oppringt mens jeg satt på flytoget på søsterskip KNM «Roald Amundsen», som blir
vei til Gardermoen. Det var mye ansvar, store ført av navigasjonsteamet fra sistnevnte. Han
budsjetter og milepæler vi og verftet måtte over- forteller at besetningen tok det hardt da VG
holde, for å utløse nye midler. publiserte lydloggen mellom «Helge Ingstad»,
På det tidspunktet jobbet Stensønes som pro- Fedje VTS (Vessel traffic service) og TS Sola. Det Les flere portretter på
sjektleder for Framo Engineering, som jobber har bidratt til forhåndsdømming av besetnin- forsvaretsforum.no
mot offshore-industrien. Offiseren i sivilt klarte gen, mener Stensønes.
DESEMBER 2018 71