Page 20 - Forsvarets forum 6-2019
P. 20

dokument  » FN-rapporten





















































        BOSNIA: I 1995 var kaptein Øivind Moldestad 31 år og tjenestegjorde i FN-styrken Unprofor i Bosnia. FOTO: PRIVAT







        – På et punkt vurderte jeg å kalle inn til   – I ettertid angrer jeg på at jeg skrev den rap-  ningsfly AWACS. Operatørene svarte da at bilde
        min egen pressekonferanse og fortelle alt jeg   porten. Jeg ble tillagt motiver og framstilt som   var «clear». Med andre ord skulle det ikke være
        visste. Britene og andre nasjoner hadde sine   en lite troverdig tullebukk.  fly i området der Moldestad hadde observert
        folk de kunne henvende mediene til hvis de   Hva var det FN-veteranen rapporterte om   flyaktivitet. Fra Sarajevo ble det tatt kontakt
        tok kontakt. Det hadde ikke vi, sier Moldestad   som var så farlig?          med Combined Air Operations Centre (CAOC) i
        (56).                                                                        Vicenza i Italia. De som var på vakt den kvelden
          Moldestad, som var stabsoffiser i FN-styrken   Flyene over Tuzla. Om kvelden 10. februar   i Vicenza, bekreftet at Nato ikke skulle ha noen
        Unprofor (United Nations Protection Force),   1995, fra basen Blue Factory så den norske   fly i luften. Det var på grunn av det de omtalte
        sier at han søkte råd om hvordan han skulle   kapteinen som da var 31 år, to jagerfly med   som «tekniske problemer», forteller Moldestad.
        forholde seg til norsk og internasjonal presse   etterbrennere like ved den bosniske byen Tuzla.
        som ønsket å vite mer om rapporten han hadde   Moldestad, var liaisonoffiser for den norske   – Fikk munnkurv. I Vicenza satt den norske
        skrevet i Bosnia om flyvningene 10. februar   helikoptervingen Norair og rådgiver til sjef ved   liaisonoffiseren Trygve Hay. Han var den norske
        1995 over Tuzla og bruddet på flyforbudet.  Den   Bosnia Herzegovina Command i FN-oppdraget   representanten og bindeleddet mellom FN og
        norske kapteinen ville ikke stå alene i medie-  Unprofor. Han ble varslet av en vaktsoldat at et   Nato ved CAOC-en og hadde oversikt over pågå-
        stormen da han vendte hjem til Stavanger etter   transportfly kom flyvende i lav høyde i retning   ende luftoperasjoner over Balkan.
        kontingenten for FN senhøsten 1995.    flybasen i Tuzla samtidig som de to jagerflyene   Da meldingen om at det hadde blitt observert
          Å be om hjelp fra Forsvaret til å håndtere   lyste opp himmelen – tilsynelatende for å til-  ikke mindre enn to jagerfly og et transportfly i et
        mediepågangen omtaler Moldestad som den   trekke seg oppmerksomhet. Moldestad forhørte   luftrom som skulle være fri for fly, ble det hektisk
        «største feilen» han har gjort. Ønsket om hjelp   seg med sin kollega i Sarajevo som tilhørte det   aktivitet, forteller Hay. Det var flere som vegret
        ble besvart med trusler om fengsel for brudd på   britiske flyvåpenet (RAF), om Nato fløy denne   seg mot å formidle observasjonene videre til de
        taushetsplikten, forteller han. FN-veteranen sier   natten.                  amerikanske offiserene ved CAOC-en i Italia, sier
        han ble beskyldt for å sette forholdet mellom   Via radio tok Moldestad sin engelske kollega   Hay.
        USA og Norge på spill.                 kontakt med det de trodde var Natos overvåk-  – Jeg tenkte at amerikanerne skjønte at de
     20  DESEMBER 2019
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25