Page 21 - Forsvarets forum 6-2019
P. 21

BASEN: Blue Factory ble basen kalt der blant annet den norske helikoptervingen Norair holdt til. Fra basen så Moldestad to jagerfly som lyste opp mørket
          10. februar 1995. FOTO: FORSVARET






          hadde dummet seg ut da flyene ble sett. Det var   også munnkurv, skriver Aftenposten i en artikkel   sjonen Unprofor, ble ikke som forventet, fortel-
          som å stikke hånden inn i et «vepsebol» da det   datert 31. oktober 1995. I artikkelen heter det   ler Moldestad:
          ble kjent. Amerikanerne blånektet, men flyene   blant annet at granskningsgruppen som Trygve   En amerikansk oberst anklaget FN for å
          deres hadde blitt observert, sier Hay.  Hay viser til, tilsynelatende ikke var opptatt av å   konstruere hendelser med uidentifiserte fly.
            Han forteller at amerikanske offiserer ved   finne ut av hva som egentlig hadde hendt:   Den norske kapteinen sa det var han som hadde
          operasjonssenteret instruerte dem som kjente   «... Nato foretok ikke vitneavhør av de sen-  rapportert om hendelsen. Da ble han tatt inn
          til flygningene, om ikke å snakke om det.   trale øyenvitnene til flybevegelsene over Tuzla.   til avhør med flere offiserer til stede. Moldestad
            – Vi fikk i praksis munnkurv, fortsetter Hay,   Men samtlige som hadde sett noe, fikk i realite-  forteller at han ikke visste hva som ventet ham.
          som for første gang offentlig forteller om hen-  ten beskjed om å holde fullstendig tett.»   – Det var som i en film, og jeg oppfattet situ-
          delsene i februar 1995.                                                      asjonen som truende. Amerikanske offiserer sto
                                                Avhørt av amerikanere. Dagen etter flyobser-  rundt meg og beskyldte meg for å fabrikkere
          Gransket observasjonene. Kort tid etter at det   vasjonene ble Øivind Moldestad tilbakekalt   observasjonene. «Hvordan våger du», sa de.
          kom inn rapporter om flyobservasjoner i flyfor-  til Sarajevo av sin sjef general Rupert Smith og   Det var en ganske skremmende opplevelse, sier
          budssonen ved Tuzla, sendte det amerikanske   beordret til å skrive en rapport om hendelsesfor-  Moldestad.
          forsvaret sine egne offiserer til Bosnia for å   løpet. Den norske kapteinen måtte signere med   I nevnte artikkel i Aftenposten datert 31.
          etterforske hendelsen på vegne av Nato.   navn, grad og nasjonalitet. Den ble så sendt til   oktober 1995 het det at «vedkommende ble
            – Det var som om «bukken skulle passe   FN-hovedkvarteret i New York. Rapporten tok   utsatt for et heller brutalt avhør». Moldestad
          havresekken». De amerikanske offiserene i   for seg de observerte jagerflyene og det som tro-  bekrefter at det er han som omtales i artikkelen.
          granskingsgruppen var ikke lenge i Bosnia før   lig var et Hercules-fly som landet ved Tuzla.     – Samtalen var høylytt hele tiden og gikk
          de konkluderte at ingenting hadde skjedd, sier   Senere i februar i 1995 fløy Moldestad i følge   mest på innholdet i rapporten hva jeg hadde
          Hay, som var tilknyttet 333 skvadron på Andøya   med norske, britiske og franske kolleger til   skrevet og beskyldt USA for.
          og har jobbet 40 år i Forsvaret.      Vicenza i Nord-Italia. Et møte med Nato og FN,   peke på hvem som fløy, og det » » »
                                                                                       Jeg hadde ikke til hensikt å
            Vitnene som observerte flyene i Bosnia fikk   der de skulle koordinere innsatsen i FN-opera-

                                                                                                                 DESEMBER 2019   21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26