Page 37 - Forsvarets forum 6-2019
P. 37
Forliset vil
endre Marinen
– Det var en stor og alvorlig ulykke. Men den gjør
at man setter i gang arbeid som gjør at organisa-
sjonen utvikler seg, sier sjef for Marinen.
Han mener forliset av fregatten KNM Helge nes med «de svarte boksene» i fly. Fregattens
Ingstad vil endre Marinen. datasystemer har gitt en del informasjon om
ulykken, men en taleskriver kunne gitt innblikk
Sikkerhet. Den såkalte ISM-koden (Interna- i kommunikasjonen på broen før ulykken.
tional Safety Management Code) er rammen – Er det installert?
Sjøforsvaret bruker for å forbedre det helhetlige – Det er ikke installert ennå, men det går ikke
sikkerhetssystemet. på sikkerhet, det går mer på tilgang på data etter
– Hvordan påvirker det hverdagen til dine ansatte? at en ulykke har skjedd. Det må prioriteres og
– Vi har omfattende dokumentasjon for hvor- finansieres.
dan virksomheten om bord skal foregå. Det må
vi ha, men det kan også være krevende å forholde Medisinsk seleksjon. Systemet for medisinsk
seg til. Nå går vi gjennom dette, oppdaterer og skikkethet er også gjennomgått. Det er allerede
gjør en ryddejobb for å gjøre det mer tilgjengelig, lagt inn flere ledd som skal fange opp eventuelle
sier Andersen. medisinske tilstander.
Han forklarer at det ligger i deres oppdrags- – Det som er gjort nå, er at vi sørger for at det
natur at de er nødt til å gjennomføre komplisert går en melding rett til bemanningskontoret
I vår opprettet Rune aktivitet under alle værforhold, og at det alltid dersom det skjer en endring hos noen i perso-
Andersen (bildet), som er sjef må balanseres opp mot risikovurdering og nellet, for eksempel som følge av en skade, sier
for Marinen, Prosjekt Naviga- sikkerhet. Andersen.
tøren. Det innebærer arbeid – En hendelse som dette utvikler oss kulturelt Marinesjefen er opptatt av at tiltakene som
med sikkerhet i opplæring, og modner oss på sikkerhetskultur. Det er en innføres, er gjennomtenkt og fungerer på sikt.
klareringsprosesser, seleksjons- sunn videreutvikling. – Jeg mener vi er over sjokket og nå jobber
prosessen, kurs for vaktsjefer og målbevisst med grunnlaget vi har. Jeg opplever
vaktsjefers assistent og styrke Teknisk sikkerhet. Sjef Marinen forteller at de stor driv og entusiasme for arbeidet. Når vi først
samhandlingen mellom menneske og maskin i etterkant av ulykken har arbeidet tettere med har hatt en så alvorlig ulykke, må vi få mest
og mennesker imellom. Tjenesteplanene om Forsvarsmateriell med tanke på teknisk sikker- mulig læring ut av det.
bord skal holde operative offiserer lenger i het på fartøyene, særlig med tanke på styring av – Det er den fasen vi er i nå.
navigasjonsfaget. vedlikehold og rapportering av avvik.
–De er kommet godt i gang, og arbeidet de Havarikommisjonens anbefaler innstallering
gjør treffer godt, slår Rune Andersen fast. av Voyage Data Recorder, som kan sammenlig- ANDREA ROGNSTRAND ar@fofo.no
VELKOMMEN TIL UTDELING AV
GUNNAR SØNSTEBYS PRIS
FANEHALLEN PÅ AKERSHUS FESTNING
FREDAG 10. JANUAR 2020 KL 13.00
s.u. til rbwright@audley.no innen 4. januar 2020
DESEMBER 2019 37
Innbydelse 2019.indd 1 19/11/2019 17:06