Page 63 - Forsvarets forum 1-2018
P. 63

Hvilken risiko tar nasjonen?





          Kystradarkjeden må ikke legges ned før et godt alternativ er på plass.


         Den militære overvåkingen av nordområ-  radarsystemene kan være opp mot 2025. Slik situ-  ned den aktive militære kystovervåkningen fra
         dene er på veg inn i en ny tid gjennom vedtak om   asjonen er i dag med kompetanse og reservedeler,    Træna på Helgeland til Varanger ved russlands
         satellittovervåking. Alt tyder imidlertid på at de   tror jeg det vil være mulig å drifte radarsystemene   grense. Det som er slått fast internt i Forsvaret, er
         nye systemene ikke vil være på plass før tidligst   helt fram mot 2030. Noe som vil være av stor   at satellittsystemene ikke vil være på plass «rundt
         i 2030. Likevel har Stortinget vedtatt å legge ned   betydning for en eventuell overlapp med mulige   2020». Det er mer nærliggende å tro at disse
         dagens kystradarstasjoner allerede i 2020. Spørs-  fremtidige systemer og kapasiteter.  systemene ikke vil bli operative før i 2030. Det
         målet er hvordan vi tør å overlate kysten av Nord-                            kreves flere satellitter av rett type og med tilgjen-
         Norge til seg selv i mellomtiden?      Tjenestene benyttes primært av Forsvarets opera-  gelighet samt informasjonssystemer for å pro-
           Gjennom snart 70 år har Forsvaret drevet   tive hovedkvarter, som blant annet benytter dette   sessere og behandle informasjonen. Det er ikke
         maritim overvåkning lang kysten med stasjonære   som en del av den militære beredskapen, og som   gitt at bruk av satellittbilder vil gi den optimale
         radarsystemer. Landfaste installasjoner er strate-  grunnlag for operativ bildebygging og situasjons-  dekningen langs kysten hvor det er stor trafikk og
         gisk plassert på fjelltopper langs kysten for å gi et   forståelse. I tillegg er radarene viktig for Norges   tett mellom båtene. Det er med andre ord en faglig
         optimalt bilde av så mye som mulig som beveger   overvåkning av  Schengens yttergrense, hånd-  usikkerhet om dette er tilstrekkelig for å kunne
         seg på havet. Tyskerne etablerte fra 1940 og fram   tering av anløpsforskriftene for fremmede ikke   erstatte bortfallet av kystradarkjeden. Billigere blir
         mot krigens slutt i mai 1945 ikke mindre enn 22   militære fartøy og i forbindelse med håndheving   det nok ikke. Utvikling av systemer for å behandle
         kystovervåkningsradarer langs kysten. I moderne   av norsk suverenitet ved å kunne benyttes ved   denne typen informasjon vil være kostbar. I tillegg
         tid har vi hatt opp til 13; nå er det åtte  igjen og i   uavbrutt følging av mistenkelig aktivitet langs   vil neppe Kystverket sitte stille å se på at man kan
         2020 skal alle være borte.             kysten.   I tillegg leveres tjenestene til Kystverkets   ende opp med en kyst uten radardekning.
                                                trafikksentral i Vardø (VTS Nord) som benytter
         De nyeste radarene (Kystradar Nord) ble anskaf-  informasjon i sitt nasjonale ansvar for å overvåke   Behovet for informasjon av høy kvalitet er uom-
         fet gjennom ett infrastrukturprosjekt i Nato på   all tankskip- og annen risikotrafikk langs kysten.   tvistelig tilstede, det ville ikke vært behov for å
         1990-tallet. En total renovering av bygg, teknisk   Kystverket og Forsvaret har et tett samarbeid, og   kompensere for bortfallet av kystradar hvis så
         infrastruktur og nye radarsystem ble anskaffet   mange av Kystverkets basestasjoner med automa-  ikke var tilfelle. Spørsmålet er imidlertid  hvilken
         gjennom prosjektet. Radarene er levert av ett ame-  tisk identifikasjonssystem (AIS) er også samloka-  risiko Norge som nasjon pådrar seg når Forsvaret
         rikansk selskap med norsk underleverandør som   lisert med Kystradarkjeden. Begge disse aktørene   har fått det som man vil, nemlig avvikling innen
         har opprettholdt sin kompetanse helt fram til i   har i Forsvarets forum nylig uttalt at behovet for   utgangen av 2020. Hvis man ikke har kapasiteter
         dag.  Det som i dag er Forsvarsmateriell (FMA), har   informasjon er tilstede, og at man må se på andre   på plass til «å kompensere for bortfallet», hvor
         de siste årene gjort betydelige investeringer, blant   løsninger når «bryteren skrus av». Det er ikke   lenge vil Norge da mangle viktige tjenester for
         annet med reservedelsbeholdningen for radarene,   planlagt innføring av nye slike systemer innen   situasjonsforståelse, suverenitetshevdelse, over-
         og statusen i dag er bedre enn den noen gang har   2020 for å dekke dagens behov.  våkning av nordområdene og følging av farlige
         vært. Statusen er svært bra på radarsystemene                                 skipslaster med mer?
         ute på kysten, som leverer tjenester bedre enn det   Stortingsproposisjon 151s, «Kampkraft og bære-  De fleste av partiene på Stortinget ønsker økt
         som er påkrevd. Grovt sett kan vi si at systemene   kraft», den nye langtidsplan for Forsvaret (LTP),   fokus på nordområdene, mer overvåkning, økt
         leverer 24 timer i døgnet 365 dager i året. Kilder   ble vedtatt 15. november 2016. Av denne fremgår   aktivitet av militære styrker både på land og på
         i FMA har tidligere uttalt at forventet levetid på   det at:                  hav og et tettere samarbeid etatene i mellom.
                                                  «Regjeringen vil videre utvide kapasiteten til romba-  Forsvaret har med kystradarkjeden ett perfekt
          Skribent                              sert overvåking, særlig rettet mot våre havområder. En   eksempel på god samhandling og utnyttelse av
                                                slik kapasitet skal gi en bedre oversikt over fartøyer som   felles ressurser til nasjonens beste.
                                                ikke benytter det automatiske identifikasjonssystemet
                                                (AIS) og vil også kunne være til nytte for andre sektorer.   Det er på tide å ta et steg tilbake, la ikke overvåk-
                           Kapteinløytnant      Samlet sett vil utviklingen kompensere for bortfallet av   ningen av nordområdene inn i en ny tid være at vi
                           BJØRN ARNE PEDERSEN
                           Tillitsvalgt i Norges   kystradarkjeden som legges ned når den når slutten av   legger ned den eneste aktive overvåkningen vi har
                           Offisersforbund      sin levetid rundt 2020.»               Kystradarkjeden må utnyttes til nasjonens beste
                                                                                       fram til ny teknologi er implementert og på plass
                                                Basert på denne teksten vedtok Stortinget å legge   til å overta. Alt annet vil være uansvarlig.



             ENGASJERTE                         VED NAMMO RAUFOSS ER DET LEDIG STILLING SOM:

             MEDARBEIDERE                       Produktsjef

             Nammo er et internasjonalt konsern innen   Det utlyses stilling som produktsjef på 12,7 mm produktområdet i Nammo Raufoss.
             forsvars og sikkerhetsindustrien med hoved-  Produktområdet har ca. 300 MNOK i omsetning og er et av de største produktområdene
             kontor på Raufoss. Med over 2300 ansatte   til forretningsområdet Small and Medium Caliber Ammunition (SMCA). Som produktsjef
             i 14 land er Nammo en av verdens ledende   er du ansvarlig for produktporteføljen og skal koordinere all aktivitet fra tilbud blir gitt til
             leverandører av spesialammunisjon, rakett-  produktet er levert ut av døren. I tillegg er det produktkontorets ansvar å videreutvikle
             motorer og demilitariseringstjenester   produktporteføljen. Produktsjef rapporterer til Program Director for 12,7mm i Nammo.
             for både militære og sivile kunder.
                                                JOBS      FOR FULLSTENDIG UTLYSNING OG FOR Å SØKE, GÅ TIL:
                                                          www.nammo.com/jobs


                                                   SECURING THE FUTURE

                                                                                                                  FEBRUAR 2018 63
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68