Page 66 - Forsvarets forum 1-2018
P. 66

mediegruppen





        Ring filmpolitiet!








        Dokumentarisk film er ikke for pyser.




        Det hevdes at færre mennesker ble drept   Spørsmålet er. Hvordan bør folk som har sine   er om ingen lenger bryr seg om å finne ut av hva
        under bolsjevikenes statskupp i 1917 enn   vitnemål og studiepoeng knyttet til studiet   som faktisk hendte, eller at ingen lengre har res-
        under innspillingen av Sergei Eisensteins film   av krig stille seg til dette? Bør krigsviterne   surser til å grave i fortiden med andre hensikter
        «Oktober: Ti dager som rystet verden» fra 1928.   blant oss rykke ut når filmmakere tar seg   enn å tjene penger. Om tråden mellom fortiden,
        Filmen, som skildret de historiske hendelsene i   kunstneriske, det vil si kommersielle, friheter   det vil si det som faktisk hendte, og historien,
        1917, skal altså ha mer blod enn den hendelsen   som går på tvers av det vi vet om de skildrede   det vil si det vi i dag kan vite om fortiden, rives
        filmen fremstilte.                     hendelsene? Eller bør vi snu oss vekk i avsky   over, har vi tapt noe viktig. Da har vi tapt alt vi
                                               og overlate hele debatten til folk flest og   er.
        Også i Norge utsetter man seg for betydelig   filmanmeldere?
        risiko om man gir seg i kast med filmatisk   Personlig ønsker jeg all omtale av fortiden   Mens det rives og slites i fortiden fra alle kanter
        reproduksjon av historien. Selve innspillingen   velkommen. Og det er mange, ikke bare regissø-  og med alle mulige motiver, er det viktig at
        avstedkommer sjelden større ubehageligheter   rer, som forteller om fortiden. Og det er mange   noen holder så god kontakt med fortiden som
        enn venting, vonde ribben eller en forstuet tom-  grunner til å fortelle. Det er også mange fortel-  overhode mulig, basert på de beste teknikker og
        mel. Det er det som kommer etterpå, som krever   lere som ikke er særlig opptatt av det som egent-  metoder for historisk rekonstruksjon og beva-
        sin mann.                              lig skjedde. De bruker kjente navn og steder   ring. At folk flest har lært mer om 2. verdenskrig
          Bølgene etter filmen om motstandshelten   for å fortelle eventyr og sagn, for spenningens,   av regissør Harald Swart enn av historikeren
        Max Manus (2008) har for eksempel ennå ikke   underholdningens eller inntjeningens skyld.   Magne Skodvin, er derfor ikke bekymringsver-
        lagt seg. Det var da ikke sånn det var? Det var   Historiefortellinger kan også være en viktig del   dig i seg selv. Bekymringsverdig blir det først
        jo ikke de som sprengte den båten, den natten,   av den politiske maktkampen. Som kjent: «Den   om folk ikke lenger er i stand til å skille de to,
        det året. Og er vi ikke snart forsynt med filmer   som kontrollerer fortiden, styrer fremtiden. Den   ikke en gang i prinsippet, eller ikke makter å se
        om helter i kamp mot onde krefter? Er det ikke   som styrer nåtiden, kontrollerer fortiden.»  forskjell på et museum og en salgsbod. Å ta vare
        mer filmatisk spennende å fremstille folk med                                på fortiden, så langt vi makter, skylder vi forti-
        diffuse motiver fanget i en malstrøm av krefter   Ingenting av dette er særlig bekymringsverdig.   den, og det skylder vi framtiden.
        ingen forstår?                         Snarere tvert imot. Historiemisbruk kan skape   Det er heller ikke slik at det er en nødvendig
          Filmen «Den 12. mann«, om Jan Baalsruds   nysgjerrighet, glød og entusiasme. Det finne   motsetning mellom underholdning, billett- og
        flukt gjennom Nord-Troms, har selvfølgelig   langt verre ting å krangle om enn hvorvidt   popcornsalg på den ene siden og historiefaglig
        også fått folk til å gripe til tastaturet. Det var da   oberst Birger Eriksen hadde frakken åpen eller   kvalitet på den andre. Filmen «Dunkirk» av
        ikke slik det var! Visst var tyskerne ondskaps-  kneppet igjen da han ga ordre om å beskyte   Christopher Nolan tar seg selvfølgelig nødven-
        fulle, innbitte og avskyelige, men ikke akkurat   Blücher.                   dige friheter for å makte å fortelle en kompleks
        da, ikke akkurat der.                    Det som derimot er svært bekymringsverdig,   historie på 1 time og 46 minutter, men den





















        Skribent



                         Oberstløytnant
                         HARALD HØIBACK
                         Forsvarets stabsskole




     66  FEBRUAR 2018
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71