Page 81 - Forsvarets forum 1-2020
P. 81
Den statlige slepebåt-
VIKTIG: KJK er viktig for nord, miner beredskapen ble overført til
Harstad-ordførar Kari-Anne Opsal, som
ynskte Sten Richard Larsen velkomen. Kystvakten 1. januar 2020.
FOTO: KRISTINE STRØM
Utvidede oppgaver
og økt kapasitet
Dette innebærer at kontrakten på to slepebåter er
overført til Kystvakten og inngår som en del av kystvak-
tens samlede fartøystruktur.
Dette blir et svært viktig oppdrag som vi ikke kan feile
på, og som tidvis kan medføre noe geografiske bindinger
på fartøyene.
Det aller viktigste for Kystvakten er likevel at dette
oppdraget medfører to nye havgående fartøy til Kystvak-
ten, slik at strukturen totalt øker til 15 fartøy. De to nye
fartøyene skal opereres som de øvrige fartøyene og skal
samtidig, sammen med Barentshav-klassen og Harstad,
være de seks fartøyene som dekker beredskapen.
«EN AV DE I en tid der de operative leveransene
fra NH90 stadig er marginale, og hvor
STØRSTE utviklingen lar vente på seg, er antall
fartøy ute på patrulje det eneste som
OPERATIVE gjør oss i stand til noenlunde trover-
UTFORDRINGENE dig tilstedeværelse i havområdene.
De to ankerhåndteringsfartøyene
FOR KYSTVAKTEN leies inn fra rederiet Boa og får
navnene KV Jarl og KV Bison.
DE SISTE ÅRENE Personellsituasjonen medfører at
Trivselsleiaren GELFULL KAPASI- riktig kompetanse og tilgjengelig
HAR VÆRT MAN-
kompetanse har vært tidvis begrenset
på enkelte fartøy. Med kurs, utdan-
TET I NORDSJØEN»
ning og et merkbart funksjonelt fra-
vær som i sum utgjør omtrent 40–50
stillinger, så er det helt klart merk-
bart for en allerede sårbar «lean manning»-bemannet
kystvakt.
Intensjonen er ren militær bemanning på de nye
slepebåtene, men utfordringene med å rekruttere nok
personell med rett kompetanse gjør at vi i en mellom
Endringar. Den nye sjefen fortel at ei slik for nord. Det er ei sjølvfølgje å stilla opp. periode på to år vil måtte leie noe sivilt personell
utvikling for KJK fører med seg ei end- Larsen er ein kompetent person med ei gjennom rederiet.
ring i avdelinga. Det må han ta omsyn til variert og solid erfaring. Han er ynskt
som leiar. hjarteleg velkomen, seier ho. En av de største operative utfordringene for Kystvakten
– Eg må vera flink til å kommunisera Tommy Bakkehaug går av som sjef de siste årene har vært mangelfull kapasitet i Nordsjøen.
med oppdragsgjevaren min, slår han fast. KJK etter om lag eit år i stillinga. Han er Med kun KV Bergen som fast havgående kapasitet i
Då snakkar han om sjefane for Marinen nøgd med å ha fått moglegheita til å leia området har vi hatt for liten dekning og tilstedeværelsee.
og Sjøforsvaret. Han trur at ein god avdelinga midlertidig. Nå vil vi få mulighet til å flytte et fartøy fra nord til fast
dialog med over- og underordna vil bli – Det har vore ei fantastisk flott opp- operasjonsområde Nordsjøen, noe som vil være et viktig
avgjerande for suksess. leving å få lov til å midlertidig leia ei bidrag til å få en tilfredsstillende kapasitet og deknings-
– Eg må vera klar over dei mekanis- av Noregs beste avdelingar. Eg har fått grad der.
mane som kan slå til når ein organisa- utfordringar som er givande, og tek med
sjon blir endra. Eg vil vera den leiaren meg erfaringane eg har gjort meg, seier
som får denne gjengen som er her, til å han.
gjera endringa og få dei til å trivast. Det
trur eg blir viktig.
Ordførarbesøk. Ordførar Kari-Anne her&nå
Opsal i Harstad kommune stilte også
opp på sjefsskiftet og er positiv til Larsen OTTAR HAUGEN
som sjef. Presse- og informasjonsbefal Avtroppende sjef
– KJK er viktig for Harstad og viktig RAGNHILD VORELAND Kystvakten
81
FEBRUAR 2020