Page 81 - Forsvarets forum 1-2020
P. 81

Den statlige slepebåt-
                                            VIKTIG:  KJK er viktig for nord, miner    beredskapen ble overført til
                                           Harstad-ordførar Kari-Anne Opsal, som
                                            ynskte Sten Richard Larsen velkomen.  Kystvakten 1. januar 2020.
                                                          FOTO: KRISTINE STRØM
                                                                                 Utvidede oppgaver

                                                                                 og økt kapasitet


                                                                                 Dette innebærer at kontrakten på to slepebåter er
                                                                                 overført til Kystvakten og inngår som en del av kystvak-
                                                                                 tens samlede fartøystruktur.
                                                                                 Dette blir et svært viktig oppdrag som vi ikke kan feile
                                                                                 på, og som tidvis kan medføre noe geografiske bindinger
                                                                                 på fartøyene.
                                                                                   Det aller viktigste for Kystvakten er likevel at dette
                                                                                 oppdraget medfører to nye havgående fartøy til Kystvak-
                                                                                 ten, slik at strukturen totalt øker til 15 fartøy. De to nye
                                                                                 fartøyene skal opereres som de øvrige fartøyene og skal
                                                                                 samtidig, sammen med Barentshav-klassen og Harstad,
                                                                                 være de seks fartøyene som dekker beredskapen.

                                                                                 «EN AV DE     I en tid der de operative leveransene
                                                                                               fra NH90 stadig er marginale, og hvor
                                                                                 STØRSTE       utviklingen lar vente på seg, er antall
                                                                                               fartøy ute på patrulje det eneste som
                                                                                 OPERATIVE     gjør oss i stand til noenlunde trover-

                                                                                 UTFORDRINGENE   dig tilstedeværelse i havområdene.
                                                                                               De to ankerhåndteringsfartøyene
                                                                                 FOR KYSTVAKTEN   leies inn fra rederiet Boa og får
                                                                                               navnene KV Jarl og KV Bison.
                                                                                 DE SISTE ÅRENE   Personellsituasjonen medfører at
 Trivselsleiaren                                                                 GELFULL KAPASI-  riktig kompetanse og tilgjengelig
                                                                                 HAR VÆRT MAN-
                                                                                               kompetanse har vært tidvis begrenset
                                                                                               på enkelte fartøy. Med kurs, utdan-
                                                                                 TET I NORDSJØEN»
                                                                                               ning og et merkbart funksjonelt fra-
                                                                                               vær som i sum utgjør omtrent 40–50
                                                                                               stillinger, så er det helt klart merk-
                                                                                 bart for en allerede sårbar «lean manning»-bemannet
                                                                                 kystvakt.
                                                                                   Intensjonen er ren militær bemanning på de nye
                                                                                 slepebåtene, men utfordringene med å rekruttere nok
                                                                                 personell med rett kompetanse gjør at vi i en mellom
         Endringar. Den nye sjefen fortel at ei slik   for nord. Det er ei sjølvfølgje å stilla opp.   periode på to år vil måtte leie noe sivilt personell
         utvikling for KJK fører med seg ei end-  Larsen er ein kompetent person med ei   gjennom rederiet.
         ring i avdelinga. Det må han ta omsyn til   variert og solid erfaring. Han er ynskt
         som leiar.                        hjarteleg velkomen, seier ho.         En av de største operative utfordringene for Kystvakten
           – Eg må vera flink til å kommunisera   Tommy Bakkehaug går av som sjef   de siste årene har vært mangelfull kapasitet i Nordsjøen.
         med oppdragsgjevaren min, slår han fast.   KJK etter om lag eit år i stillinga. Han er   Med kun KV Bergen som fast havgående kapasitet i
         Då snakkar han om sjefane for Marinen   nøgd med å ha fått moglegheita til å leia   området har vi hatt for liten dekning og tilstedeværelsee.
         og Sjøforsvaret. Han trur at ein god   avdelinga midlertidig.           Nå vil vi få mulighet til å flytte et fartøy fra nord til fast
         dialog med over- og underordna vil bli   – Det har vore ei fantastisk flott opp-  operasjonsområde Nordsjøen, noe som vil være et viktig
         avgjerande for suksess.           leving å få lov til å midlertidig leia ei   bidrag til å få en tilfredsstillende kapasitet og deknings-
           – Eg må vera klar over dei mekanis-  av Noregs beste avdelingar. Eg har fått   grad der.
         mane som kan slå til når ein organisa-  utfordringar som er givande, og tek med
         sjon blir endra. Eg vil vera den leiaren   meg erfaringane eg har gjort meg, seier
         som får denne gjengen som er her, til å   han.
         gjera endringa og få dei til å trivast. Det
         trur eg blir viktig.
         Ordførarbesøk. Ordførar Kari-Anne                                        her&nå
         Opsal i Harstad kommune stilte også
         opp på sjefsskiftet og er positiv til Larsen                             OTTAR HAUGEN
         som sjef.                         Presse- og informasjonsbefal           Avtroppende sjef
           – KJK er viktig for Harstad og viktig   RAGNHILD VORELAND              Kystvakten


                                                                                                                             81
                                                                                                                  FEBRUAR 2020
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86