Page 85 - Forsvarets forum 1-2020
P. 85
At Norge deltar i Island Air
KLAR: – Vi er klare for nye oppdrag, sier Policing, viser at vi er en
oberst Eirik Stueland, som skal lede den
maritime helikoptervingen fra Bardufoss. pålitelig, alliert partner
FOTO: HEDVIG HALGUNSET
av høy kvalitet.
F-35 er klare for Island
I mars skal Luftforsvaret og F-35 deployere til Island
for å delta i den internasjonale operasjonen Island Air
Policing (IAP). En historisk milepæl for F-35 og et
viktig steg frem mot full operativ evne i 2025.
Ikke eget luftforsvar. F-35 er nå i daglig bruk i Norge,
og vi er kommet langt med innfasingen. Totalt har
Norge mottatt 22 F-35, herunder 15 fly til Norge og
sju i USA, og vi får ytterligere seks fly i år. I november
i fjor ble vi initielt operative med F-35 og ble med det
klare for å løse oppdrag for Norge. Deployeringsøvel-
sen som ble gjennomført, handlet om å fysisk forflytte
F-35 og store deler av systemet til en annen base enn
Maritim hjemmeavdeling og gjennomføre kampflyoperasjoner
derfra. Nå gjør vi det samme,
men flytter systemet for første
«DELTAKELSEN HAR
Island har ikke et eget
EN HØY SYMBOLEFFEKT, gang til et annet land.
luftforsvar og dermed ingen
helikopterving BÅDE FOR NORGE OG behov for suverenitetshevdelse
kapasitet til å møte landets
RESTEN AV NATO»
og luftromsovervåkning. Nato
rullerer derfor med periodisk
luftforsvarstilstedeværelse i
fredstid. I hele mars skal derfor Luftforsvaret deploy-
ere F-35 til Keflavík flybase på Island.
etablert Kjent oppdrag. Oppdraget utføres av Luftforsvaret
ved 132 luftving og 332 skvadron, understøttet av
personell fra hele forsvaret. Personell er godt i gang
med forberedelser frem mot islandsoppdraget. Opp-
draget som skal utføres, er godt kjent gjennom tid-
ligere air policing-oppdrag med F-16, både i Litauen
og flere ganger på Island. I tillegg har vi vårt daglige
QRA-oppdrag for Nato med dagens F-16.
Symboleffekt. At Norge deltar i Island Air Policing,
viser at vi er en pålitelig, alliert partner av høy kva-
helikoptervingen, der blant annet Luft- tester med sonar fra NH90, sa Sandnes. litet. Deltakelsen har en høy symboleffekt, både for
forsvarets ledelse var til stede. I løpet av 2020 skal NH90-kystvakt- Norge og resten av Nato og er et viktig steg frem mot
– Sammen skal vi sørge for at Maritim helikopteret meldes IOC (Initiell opera- full operativ evne i 2025.
helikopterving blir et navn som hele tiv kapasitet). Denne deployeringen vil gi mange gode erfaringer
Forsvaret vil forbinde med operative – I løpet av 2024–2025 skal vi være frem til full drift av F-35. Allerede i 2022 skal F-35 ta
helikoptre, positiv utvikling og tett fullt ut operative på både fregatt og over QRA-beredskapen for Nato ut fra Evenes. Denne
samvirke mellom Sjøforsvaret og Luft- kystvakt. Det er et ambisiøst mål, men treningen blir viktig i forberedelsen for Evenes og
forsvaret, sa Hans Ole Sandnes, sjef for vi jobber knallhardt for å klare det, sier andre fremtidige deployeringer utenlands.
Nasjonalt luftoperasjonssenter (Naoc) i Stueland, og fortsetter: For Forsvaret er F-35 en viktig del av totalforsvaret,
talen sin på oppstillingen. – Vi har trent i mange år på å bli ope- som skal beskytte Norge og hevde både vår og Natos
rative på kystvaktskipene, og vi opererer suverenitet i nord.
Svært forsinket. Sandnes snakket også jevnlig fra kystvaktskip med NH90 nå.
om utfordringene som Forsvaret har hatt Den erfaringen gjør at det vil gå kortere
med NH90 de siste årene. Innfasingen tid å bli operative på fregattene, sier
er svært forsinket, og helikoptrene er Stueland.
vedlikeholdskrevende. her&nå
– Gjennom 2019 opplevde vi likevel
en positiv utvikling. Vi ga god støtte til Oberstløytnant
kystvakt, gjennomførte flere rednings- STÅLE «STEEL» NYMOEN
oppdrag på land, deltok på øvelse Flotex Talsperson i Luftforsvaret Detachment commander,
og fikk oppløftende resultater på våre STIAN ROEN Iceland Air Policing
FEBRUAR 2020 85