Page 86 - Forsvarets forum 2-2018
P. 86
Til Niger. Et C-130J Super Hercules skal
sammen med 40 offiserer og spesialstyrker ned
til Niger i april som del av et styrkebidrag til
øvelse Flintlock. De norske styrkene skal men-
torere og trene lokale sikkerhetsstyrker og øke
evnen til krisehåndtering i regionen.
FOTO: OLE SVERRE HAUGLI
HEIMEVERNETUFTFORSVARET
L
Møttes etter
40 år
Tolv veteraner fra helikopter-
vingen i Libanon møttes igjen.
Naqoura, 1978: 25 personer har
ankommet Libanon for å drive helikopter-
vingen «NORAIR» i UNIFIL- operasjonen.
Helikoptervingens viktigste oppgave er å
evakuere sårede, skadde og syke pasien-
ter – både militære og sivile – i tett samar-
beid med sanitetskompaniet.
Bæreia, 2018: Tolv veteraner fra NORAIR
samlet for gjensynstreff på Bæreia i
Kongsvinger.
– Det var et helt naturlig valg å arran-
gere gjensynstreff på 40-årsjubileet til
UNIFIL og NORAIR. Det hele handler om
unik hendelse som brakte 25 mennesker
sammen, hvor noen var helt ukjente for
hverandre, og det handler om sterk avde-
lingstilhørighet, sier Bent Martin Jahre.
Han er «primus motor» for gjensynstreffet
og var administrasjonsoffiser i helikop-
tervingen. Men ikke alle kunne delta. Den
3. februar 1979 styrtet et av helikoptrene
fra NORAIR, og fire norske offiserer mistet
livet. To av dem tilhørte helikoptervingen.
Hektisk år
«Sjefens time». Sjef Luftforsvaret, gene-
ralmajor Tonje Skinnarland, holdt foredrag
om status, utfordringer og fremtiden i
Luftforsvaret, med et spesielt fokus på
helikopter, samtidig som hun deltok på
festmiddagen sammen med veteranene.
– Det var en glede å få lov til å tilbringe
tid sammen med og anerkjenne noen av Fjoråret var det mest hektiske siden innfasingen
våre veteraner fra NORAIR. Det er viktig å
kunne vise at vi verdsetter den viktige job- av Sea King.
ben veteranene gjorde for nasjonen under
krevende forhold, sier generalmajor Tonje
Skinnarland. Dagen etter gjensynstreffet Hele 4046 flytimer logget skvadronen på Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral
og Hovedredningssentralen i Stavanger får
sine helikoptre i 2017.
la veteranene ned blomster på minnestei-
– All ære til teknikerne. Det er takket være
nen ved Fredriksten festning. det gode arbeidet de gjør, og mye «good will», redningsmannskapet vite at den godt voksne
mannen befinner seg i en trang kløft utenfor
Kommunikasjonsrådgiver at vi fikk så mange flytimer, og at vi hadde en Tønsberg. Det er derfor Sea King blir tilkalt.
MARTIN MELLQUIST rekordhøy beredskap på 98 prosent i 2017, for- –Redningsheisen gjør det mulig å gjennom-
teller pilot Trond Egil Hilstan. føre redningsoperasjoner på en skånsom måte
for pasienten, forteller piloten.
På beredskap. Det er andre påskedag, fint vær,
og redningshelikoptret Sea King er tauet ut. På Flere oppdrag. Etter 14 minutter er redningshe-
ettermiddagen går alarmen for mannskapet på likoptret i lufta. Kort tid etter heises rednings-
Rygge. mannen ned til ulykkesstedet for å gjøre en
Det meldes om en godt voksen mann med vurdering av skaden.
et åpenbart brudd. Piloten på redningshe- – Jeg vurderte det til at legen måtte sendes
likoptret Sea King forteller at et brudd kan ned for å utføre medisinsk hjelp. Alt handler om
SAMLET: Norair-veteraner samlet på til vanlig høres udramatisk ut, men det kan å jobbe effektivt, med et skjerpet sinn, forteller
Bæreia. FOTO: MARTIN MELQUIST faktisk være dødelig i de verste tilfellene. Fra redningsmann Lars.
86 APRIL 2018