Page 88 - Forsvarets forum 2-2020
P. 88

Bekjempelse av

        seksualisert vold



        En manual utviklet ved
        Forsvarets høgskole er
        til godkjenning av Natos
        militærkomité.


        Den tradisjonelle oppdelingen av
        krigsvold som noe militæret tar seg av, og
        kriminalitetsvold som en politioppgave, må
        vi nyansere, sier Sine Holen, forsker ved
        FHS/Stabsskolen, som sammen med oberst
        Petter Lindquist har utarbeidet manualen.
          – Vår tenkning tar utgangspunkt i
        behovet for å sikre sivile bedre i konflikter.
        Denne tenkningen går ikke på tvers av den
        tradisjonelle tanken om statssikkerhet. Men
        skal vi være i stand til å oppnå stabilitet i
        dagens og morgendagens konflikter, kan
        vi ikke ta utgangspunkt i den tradisjonelle
        rollefordelingen mellom for eksempel mili-
        tære og politi, sier Holen.
        I dagens konflikter er militære styrker
        ofte en intervenerende part mellom aktø-
        rer som bruker vold mot hverandre og seg
        imellom, og som i tillegg har vold mot sivile
        som en del av sin strategi. Slike operasjo-
        ner skiller seg fra Forsvarets tradisjonelle
        oppgaver, som forsvar av staten, seg selv
        og et territorium.                     Utestudenten
          – I moderne konflikter brukes seksuali-
        sert vold systematisk som ett blant flere
        våpen og virkemidler. Hvordan kan vi for-
        hindre bruken av dette? Jo, da må vi tenke
        på militært vis, hvem er aktørene, hvordan
        tenker de, og hvordan kan vi begrense
        deres evne eller vilje til å bruke vold mot   John Øyvind Ormseth Polden tilpasset seg den
        sivile, sier Lindqvist.
                                              digitale undervisningen fra Forsvarets høgskole med
        Manualen er til godkjenning i Nato, men
        kunnskapen er allerede tatt i bruk i under-  fysisk trening med sekk på fjelltur.
        visningen ved FHS.

                                              – Vi som studenter på Forsvarets høgskole   utdanningen ved høyskolen, sier Polden.
        Seniorrådgiver                        (FHS) har på lik linje med alle andre et ansvar   Som kadettenes representant i styret roser
        ANNA T. KLINGSTEDT                    for å rette oss etter myndighetenes føringer, sier   han medstudenter og ansatte for omstillingsev-
                                              kadett Polden.                         nen som er vist i denne perioden.
                                                Han går bachelor i militære studier med for-  – Jeg tror implementeringen av høgskolens
                                              dypning i ledelse og landmakt på Krigsskolen. I   strategi med fokus på digitalisering har skutt
                                              tillegg er han studentenes representant i styret   fart de siste ukene, og at vi vil dra nytte av de
                                              ved Forsvarets høgskole.               erfaringene vi gjør oss nå i mange år fremover,
                                                12. mars innførte Forsvarets høgskole (FHS)   forteller Polden.
                                              stans i all oppmøtebasert undervisning og tok   Selv om digitale løsninger og fjernundervis-
                                              i bruk digitale verktøy. All undervisning har i   ning har sine fordeler, kan ikke dette erstatte
                                              perioden etter dette blitt gjennomført digitalt.  fysisk samarbeid. Polden er opptatt av at de digi-
                                                                                     tale plattformene må bli et supplement til den
                                              Omstillingsevne. – Jeg opplever at digitale fore-  vanlige undervisningen og praktiske øvingen.
                                              lesninger og løsninger gir nye muligheter for   – Jeg mener digitale løsninger må komple-
                                              effektiv læring. Hvis man klarer å kombinere   mentere andre undervisningsmetoder. Det
                                              mulighetene som ligger i slike plattformer med   foreligger fortsatt begrensninger i teknologiske
                                              kreativitet og god pedagogikk mener jeg digi-  løsninger som best løses ved tett fysisk samar-
                                              tale plattformer bidrar til å heve kvaliteten på   beid, sier Polden.

        FORSVARETS HØGSKOLE

     86
     86 MAI 2020
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93