Page 89 - Forsvarets forum 2-2020
P. 89
STUDENT: Kadett John Øyvind Ormseth Har digitalisert undervisningen
PÅVIRKER: Det vil være naturlig for kommunene å vurdere
Polden kombinerer fjernundervisning fra
hvordan en militær konflikt påvirker innbyggernes sikkerhet for over 30 emner.
Forsvarets høgskole med fysisk trening i fjellet.
og kommunens evne til å levere tjenestene sine.
FOTO: PRIVAT
Kriser og muligheter
FOTO: DSB
Det var om ettermiddagen onsdag 11. mars at
verdens helseorganisasjon WHO erklærte pandemi.
Morgenen etter iverksatte vi umiddelbart stans i all
oppmøtebasert undervisning. Deretter ble over 30 ulike
emner fulldigitalisert i rekordfart.
I likhet med resten av samfunnet og alle andre høy-
skoler og universiteter måtte vi handle raskt for å bidra
effektivt til begrensning av smitte. Derfor gikk vi fulldi-
gitalt. Kadetter og elever ble i all hovedsak sendt hjem.
Ansatte som kunne utføre jobben sin hjemmefra, skulle
jobbe der.
Med kriser kommer også muligheter. Vi satte oss derfor
tre målsettinger. For det første skulle vi bli blant de
beste i norsk universitets- og høgskolesektor (UH) på
digital undervisning. For det
«NÅ HAR DEN ENKELTE andre skulle vi sørge for god
og hyppig informasjon til
STUDENT MÅTTET TA ansatte og studenter, og for
STØRRE ANSVAR FOR EGEN det tredje skulle vi effektivt
legge om planene for drift,
LÆRING» undervisning og FoU til den
nye situasjonen.
Å bli blant de beste på
digital undervisning i UH-sektoren er nok ikke helt
målbart. Men det handler om å sette tydelige og ambi-
siøse mål som inspirerer til innsats. Jeg var trygg på at
Utestudenten viljen. I løpet av noen dager var vi oppe og gikk med
vi hadde evnen og trodde på at situasjonen ville vekke
den teoretiske undervisningen. Over 30 ulike emner
ble hurtig digitalisert, og produksjonen av videofore-
lesninger satte fart. Ansatte som driver med forskning
og utvikling, grep også mulighetene. Dette skjedde over
hele organisasjonen. Jeg er meget imponert over ansatte
og studenter på alle FHS’ lokasjoner for både omstil-
lingsevne, innsats tilpasningsdyktighet og kompetanse.
Trener til stridskurset. I tillegg til digi- ker, ofte i ugjestmilde omgivelser, sier Utdanning i Forsvaret har etter mitt syn vært sterkt
tal undervisning blir dagene hjemme Matlary. bundet av det vi har sett på som tradisjonell, lærerstyrt
brukt til egentrening. Polden forteller at – Når leksjoner og oppgaver er peda- undervisning. Nå har den enkelte student måttet ta
det er viktig for kadettene på hans linje gogisk riktig utforme, kan kadetten større ansvar for egen læring. Situasjonen har også stilt
å trene på og gå med sekk – blant annet i dag velge det tidspunktet på dagen høyere krav til selvdisiplin. Så har det vært skolens
for å bli klare til stridskurset. hvor kadetten vet han eller hun lærer ansvar å tydeliggjøre læringsmålene, gi gode videofore-
– Det har blitt noen økter med sekk. best. Undervisningen blir i større grad lesninger og sette tydelige arbeidskrav – for det meste i
Det fungerer greit, men jeg gleder meg tilpasset individets styrker. Kadettene form av innleveringer.
til situasjonen normaliserer seg og vi kan sette lengre forelesninger på pause Selvstudier kan aldri erstatte all «vanlig» utdanning.
kan samarbeide tett om å løse militære når de blir ukonsentrert eller usikre på Befal og offiserer skal beherske den militære profesjon.
oppdrag igjen, sier Polden. begreper, sier Matlary. Han peker på at Den er praktisk, men praksisen krever et teoretisk
Rittmester Philip Matlary er instruk- fordelene ved fjernundervisning i lengre fundament. Uten det kan den bli hodeløs. Den digitale
tør i taktikk på Krigsskolen. Han er også tid blitt fremhevet av ledende peda- kompetansen og erfaringene vi nå har gjort oss, skal vi
positiv til erfaringene som gjøres, men goger, men det har bestandig vært en forvalte godt og videreutvikle. Den vil bidra til å gjøre
understreker at de praktiske sidene viss vegring for å «slippe løs» kadettene. oss enda bedre når samfunnet vinner tilbake hverdagen.
ved undervisningen ikke kan erstattes – Situasjonen i dag viser imidlertid at Digitale løsninger innebærer også mulighet for å styrke
digitalt. det stort sett ikke var grunn til bekym- samhandling på tvers innenfor FHS. Det skal vi bli enda
– Nå preger fjernundervisning hver- ring. Disse positive erfaringene håper bedre på i den kommende tiden.
dagen. Det gir mange fordeler innenfor jeg at vil gjøre undervisningen mer
de teoretiske aspektene ved profesjo- digital, også etter denne eksepsjonelle
nen. På den annen side er de praktiske perioden er over, sier Matlary. her&nå
aspektene ved profesjonen svært
utfordrende å erstatte med fjernunder- Major Generalmajor
visning. Hoveddelen av profesjonen EIVIND BYRE HENNING A. FRANTZEN
utføres i samhandling med mennes- Kommunikasjonssjef FHS Sjef og rektor for
Forsvarets høgskole
MAI 2020 87