Page 89 - Forsvarets forum 2-2020
P. 89

STUDENT: Kadett John Øyvind Ormseth        Har digitalisert undervisningen
                           PÅVIRKER: Det vil være naturlig for kommunene å vurdere
                                      Polden kombinerer fjernundervisning fra
                           hvordan en militær konflikt påvirker innbyggernes sikkerhet   for over 30 emner.
                                  Forsvarets høgskole med fysisk trening i fjellet.
                                    og kommunens evne til å levere tjenestene sine.
                                                             FOTO: PRIVAT
                                                                                  Kriser og muligheter
                                                                 FOTO: DSB
                                                                                  Det var om ettermiddagen onsdag 11. mars at
                                                                                  verdens helseorganisasjon WHO erklærte pandemi.
                                                                                  Morgenen etter iverksatte vi umiddelbart stans i all
                                                                                  oppmøtebasert undervisning. Deretter ble over 30 ulike
                                                                                  emner fulldigitalisert i rekordfart.
                                                                                    I likhet med resten av samfunnet og alle andre høy-
                                                                                  skoler og universiteter måtte vi handle raskt for å bidra
                                                                                  effektivt til begrensning av smitte. Derfor gikk vi fulldi-
                                                                                  gitalt. Kadetter og elever ble i all hovedsak sendt hjem.
                                                                                  Ansatte som kunne utføre jobben sin hjemmefra, skulle
                                                                                  jobbe der.

                                                                                  Med kriser kommer også muligheter. Vi satte oss derfor
                                                                                  tre målsettinger. For det første skulle vi bli blant de
                                                                                  beste i norsk universitets- og høgskolesektor (UH) på
                                                                                                     digital undervisning. For det
                                                                                  «NÅ HAR DEN ENKELTE   andre skulle vi sørge for god
                                                                                                     og hyppig informasjon til
                                                                                  STUDENT MÅTTET TA   ansatte og studenter, og for
                                                                                  STØRRE ANSVAR FOR EGEN   det tredje skulle vi effektivt
                                                                                                     legge om planene for drift,
                                                                                  LÆRING»            undervisning og FoU til den
                                                                                                     nye situasjonen.
                                                                                                       Å bli blant de beste på
                                                                                  digital undervisning i UH-sektoren er nok ikke helt
                                                                                  målbart. Men det handler om å sette tydelige og ambi-
                                                                                  siøse mål som inspirerer til innsats. Jeg var trygg på at
 Utestudenten                                                                     viljen. I løpet av noen dager var vi oppe og gikk med
                                                                                  vi hadde evnen og trodde på at situasjonen ville vekke
                                                                                  den teoretiske undervisningen. Over 30 ulike emner
                                                                                  ble hurtig digitalisert, og produksjonen av videofore-
                                                                                  lesninger satte fart. Ansatte som driver med forskning
                                                                                  og utvikling, grep også mulighetene. Dette skjedde over
                                                                                  hele organisasjonen. Jeg er meget imponert over ansatte
                                                                                  og studenter på alle FHS’ lokasjoner for både omstil-
                                                                                  lingsevne, innsats tilpasningsdyktighet og kompetanse.

          Trener til stridskurset. I tillegg til digi-  ker, ofte i ugjestmilde omgivelser, sier   Utdanning i Forsvaret har etter mitt syn vært sterkt
          tal undervisning blir dagene hjemme   Matlary.                          bundet av det vi har sett på som tradisjonell, lærerstyrt
          brukt til egentrening. Polden forteller at   – Når leksjoner og oppgaver er peda-  undervisning. Nå har den enkelte student måttet ta
          det er viktig for kadettene på hans linje   gogisk riktig utforme, kan kadetten   større ansvar for egen læring. Situasjonen har også stilt
          å trene på og gå med sekk – blant annet   i dag velge det tidspunktet på dagen   høyere krav til selvdisiplin. Så har det vært skolens
          for å bli klare til stridskurset.   hvor kadetten vet han eller hun lærer   ansvar å tydeliggjøre læringsmålene, gi gode videofore-
            – Det har blitt noen økter med sekk.   best. Undervisningen blir i større grad   lesninger og sette tydelige arbeidskrav – for det meste i
          Det fungerer greit, men jeg gleder meg   tilpasset individets styrker. Kadettene   form av innleveringer.
          til situasjonen normaliserer seg og vi   kan sette lengre forelesninger på pause   Selvstudier kan aldri erstatte all «vanlig» utdanning.
          kan samarbeide tett om å løse militære   når de blir ukonsentrert eller usikre på   Befal og offiserer skal beherske den militære profesjon.
          oppdrag igjen, sier Polden.      begreper, sier Matlary.  Han peker på at   Den er praktisk, men praksisen krever et teoretisk
            Rittmester Philip Matlary er instruk-  fordelene ved fjernundervisning i lengre   fundament. Uten det kan den bli hodeløs. Den digitale
          tør i taktikk på Krigsskolen. Han er også   tid blitt fremhevet av ledende peda-  kompetansen og erfaringene vi nå har gjort oss, skal vi
          positiv til erfaringene som gjøres, men   goger, men det har bestandig vært en   forvalte godt og videreutvikle. Den vil bidra til å gjøre
          understreker at de praktiske sidene   viss vegring for å «slippe løs» kadettene.  oss enda bedre når samfunnet vinner tilbake hverdagen.
          ved undervisningen ikke kan erstattes   – Situasjonen i dag viser imidlertid at   Digitale løsninger innebærer også mulighet for å styrke
          digitalt.                        det stort sett ikke var grunn til bekym-  samhandling på tvers innenfor FHS. Det skal vi bli enda
            – Nå preger fjernundervisning hver-  ring. Disse positive erfaringene håper   bedre på i den kommende tiden.
          dagen. Det gir mange fordeler innenfor   jeg at vil gjøre undervisningen mer
          de teoretiske aspektene ved profesjo-  digital, også etter denne eksepsjonelle
          nen. På den annen side er de praktiske   perioden er over, sier Matlary.  her&nå
          aspektene ved profesjonen svært
          utfordrende å erstatte med fjernunder-  Major                           Generalmajor
          visning. Hoveddelen av profesjonen   EIVIND BYRE                        HENNING A. FRANTZEN
          utføres i samhandling med mennes-  Kommunikasjonssjef FHS               Sjef og rektor for
                                                                                  Forsvarets høgskole



                                                                                                                     MAI 2020  87
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94