Page 37 - Forsvarets forum 3-2016
P. 37

Ubemannet framtid


          – Om 30 år kan det hende at vi kjøper «det førerløse F-35», sier Torgeir   Overlever ikke. Berg mener det fortsatt er svakheter ved dagens droner
          Berg (bildet) og tegner opp en visjon om autonome fjernstyrte ubemannede   som gjør at de ikke kan erstatte bemannede fly som P-8 eller P-3 på en full-
          kampfly.                                                   god måte.
           På Rygge planlegges framtiden til Luftforsvaret, ikke     – Per i dag har ubemannede ISR-fartøy dårlig overlevelsesevne. Vi må få
          bare fire år framover i tid, men i en mye lengre tidshori-  fram UAV-er som også kan operere og klare seg i fiendtlig luftrom, sier Berg
          sont. Ifølge oberst og sjef for langsiktig planlegging i Luft-  og understreker at farkoster som Triton og Guardian har lite å stille opp
          forsvaret, Torgeir Berg, er vi bare i startfasen i utviklingen   med i en konflikt mot en teknologisk likeverdig motstander.
          av fjernstyrte ubemannede farkoster. Ifølge Berg må For-       – P-3 Orion eller P-8 er vel heller ikke egnet til å klare seg i fiendtlig
          svaret planlegge for en framtid der ubemannede fly, store   luftrom alene?
          som små, blir en stadig større trussel.                    – Det er sant. Likevel har de bedre forutsetninger til å forsvare seg. De
               – Om 20 år kan det vrimle av fjernstyrte ubemannede ressurser som blir   er mer manøvrerbare og raskere enn dagens førerløse ISR-fartøy. De har
          styrt av Hæren, Sjøforsvaret og spesialstyrkene. Luftforsvaret vil typisk   mennesker om bord som i sine plattformer er i stand til å tilpasse seg en
          operere de større og tyngre RPAS-systemene (Remotely Piloted Aircraft   dynamisk trussel, raskere og mer fleksibelt enn nåværende fjernstyrte,
          Systems). Samtidig vil våre motstandere utvikle ubemannede fartøyer. Det   førerløse systemer.
          må vi forholde oss til, og vi må finne måter å beskytte oss på, sier Berg som   – Samtidig ønsker forsvarssjefen å satse på ubemannede ISR-fartøy. De
          peker på viktigheten av å utvikle systemer som kan oppdage og uskadelig-  har store fordeler ved utholdenheten, evnen til å observere og operere over
          gjøre fiendtlige førerløse fly.                             mye lengre tid enn dagens bemannede fly, sier Berg.













                                  «For mange, og spesielt for pilotene, er det vanskelig å innrømme
                                  at ubemannede fly kan gjøre ting de ikke klarer»

                                  DREW FLOOD, tidligere F-16-pilot









       »  and Reconnaissance)-plattform, blant andre   kvadratkilometers størrelse jobber tre tusen   Dyre maskiner. Australia har kjøpt syv Triton

          Northrop Grumman i USA.               menn og kvinner for å skru sammen noe av det   for å overvåke sine havområder, USAs forsvar og
                                                mest moderne ubemannede med to vinger. I en   NASA har allerede maskinene i sin flykatalog.
          Droneland. En drøy times kjøretur nord for Los   hangar står flere flymaskiner side ved side. Det   Amerikanerne i Northrop Grumman satser på
          Angeles åpenbarer det seg et enormt industri-  er Triton og Global Hawk. Førstnevnte, som er   at Norge vil komme til å kjøpe tre–fire av det
          område. Rundt ligger et tørt og goldt landskap,   bygget på samme lest som Global Hawk, kan   de omtaler som «an unblinking eye», et alltid
          kjøpesentre og enkelte palmer står strødd som   bli Norges neste og kanskje viktigste overvåk-  årvåkent øye.
          pynt ved veiene. Inne i en bygning på flere   ningsnode i lufta. Northrop Grumman mener i   Noe før de siste Orion P-3-maskinene settes
                                                hvert fall at de sitter med nøkkelen for å få over-  på bakken, kan vi derfor se Triton i lufta.
                                                sikt over norske havområder.             Det vil i så fall koste.
                                                  Tidligere F-16-pilot og sjef for Triton-pro-  Prisen vil ligge på 100 til 200 millioner
                                                grammet i Europa, Drew Flood, sier at MQ-4C   amerikanske dollar, per stykk. Det er en svært
                                                Triton kan løse de fleste oppgavene det mari-  omtrentlig kostnad. Prislappen avhenger nem-
                                                time overvåkningsflyet Orion har hatt.   lig av hvordan den ubemannende flymaskinen
                                                  – For mange, og spesielt for pilotene, er det   er utstyrt og hvilke spesifikasjoner kundene
                                                vanskelig å innrømme at ubemannede fly kan   ønsker.
                                                gjøre ting de ikke klarer. Det er en kulturell   – Her sitter lynavlederne, sier Mike McCor-
                                                overgang som er vanskelig å takle, sier Flood.   mack og peker på snuten til Triton.
                                                  – Triton opererer i en høyde på 50 000 fot, den   – Vingene ser ut som de på en Global Hawk,
                                                kan overvåke et enormt område et døgn i strekk   men på innsiden er de forsterket.
                                                og sende informasjon i sanntid. Den lander på   Produksjonssjefen sier at det har blitt gjort
          VETERAN: Produksjonssjef Mike McCormack   akkurat samme sted hver eneste gang, mye mer   store tilpasninger på Triton
          (t.v) har lagd ubemannede fly i mange år.   presist enn hva jeg kan drømme om å få til.   matiske forhold. For et utrent » » »
                                                                                       slik at den takler tøffere kli-
          Chad  Rindlisbacher til høyre.

                                                                                                                     JUNI 2016   37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42