Page 39 - Forsvarets forum 3-2016
P. 39
til innkjøp av P-8 Poseidon etter at Orion blir En «norsk» predator
utfaset, ikke ulikt en løsning USA og Australia
har valgt å gå for - et samvirke mellom Triton
og P8. - En kombinasjon av ubemannede og Guardian ER (Extended Range) er en tilpasning av General Atomics vel-
bemannede kapasiteter vil gi en markant bedre kjente Predator, og den kan bli Norges neste ubemannede overvåkningsfly. For-
overvåkningssituasjon. I dag finnes det ingen svarets forskningsinstitutt har undersøkt muligheten for å innlemme Guardian i
droner som kan løse alle oppgavene til et Orion den norske flyparken. Ifølge produsentene av den såkalte MALE- (Medium Alti-
eller P-8, sier Andreassen og sikter til blant tude Longe Endurance) maskinen er Guardian tilpasset norske klimatiske forhold.
annet anti-ubåtkrigføring. Den har fleksible løsninger for montering av utstyr på skroget, blant annet mon-
– Uten bemannede fly ofrer man kontrollen tering av «poder» som kan skyte ut lyttebøyer, under utvikling.
på det som skjer under havoverflaten. I mine – Guardian ER kan tilby over 40 timer med overvåkning og etterretning til en
øyne er det viktigste å bevare den kapasiteten brøkdel av den prisen det koster å ha et bemannet fly i luften, sier Monique Eisen-
vi har. hardt som er sjef for strategisk utvikling i General Atomics.
Hun viser til den lange flytiden og den relativt lave prisen per enhet (i under-
kant av 20 millioner dollar), som store konkurransefortrinn for deres ubeman-
Koster mye. Men å kjøpe inn nye Poseidon-fly
er dyrt, rundt 250 millioner amerikanske dollar nede alternativ.
per stykk. En driftsløsning med Ifølge Eisenhardt undersøker General Atomics muligheten for å samarbeide
store bemannede maritime med norsk industri for å utvikle anti-ubåtkapasitet.
fly og droner kan bli en dyr – Et Guardian utsyrt med lyttebøyer kan bruke sin lange flytid til å dekke et
løsning, men ikke nødvendig- større område en dagens ASW- (Anti Submarine Warfare) fly. I samarbeid med
vis mer kostbart enn bare P-8, bemannede fly eller helikoptre ville det styrke dagens anti-ubåtkapasitet, sier
mener Halvor Bjordal (bildet) Eisenhardt som viser at Guardian også kan bidra i blant annet søk- og rednings-
forsker ved avdeling for Luft- og oppdrag ved å utstyre flyet med en redningsflåte.
I likhet med Northrop Grummans Triton ser ikke Eisehardt for seg at Guardian
romsystemer ved Forsvarets skal bli bestykket med våpen.
departementet å undersøke » » » kapasiteten best er ivaretatt med en bemannet plattform.
forskningsinstitutt (FFI). Han
– Selv om Guardian har mulighet til en stor nyttelast (payload), mener vi at den
har fått i oppdrag av Forsvars-
P-8 POSEIDON
Motorer: 2 × CFM65-7B (hver med 120 kN skyvekraft) P-3C ORION
Mannskap 2 (7 på tokt)
Lengde 39,47 m Motorer: 4 × Allison T56-A-14 turboprops
Mannskap
11 (på tokt)
Vingespenn 35,72 m
Høyde 12,83 m Lengde 35,6 m
Vingespenn
Vekt (tom) 62.730 kg 30,4 m
Vekt (max takeoff) 85.370 kg Høyde 11,8 m
Maks. hastighet 907 km/t Vekt (tom) 35.000 kg
Vekt (max takeoff) 64.400 kg
Marsjhastighet 815 km/t
Maks. flyhøyde 12.500 m (41.000 fot) Maks. hastighet 750 km/t
Marsjhastighet 610 km/t
Rekkevidde 2222 km, 1200 nm +,
med 4 timers Rekkevidde 2490 km (1.500 fot) 3 timers patruljetid
16 timer
Maks. flytid
patruljetid.
KILDER: wikipedia, lockheedmartin, northropgrumman
JUNI 2016 39