Page 39 - Forsvarets forum 3-2016
P. 39

til innkjøp av P-8 Poseidon etter at Orion blir       En «norsk» predator
          utfaset, ikke ulikt en løsning USA og Australia
          har valgt å gå for - et samvirke mellom Triton
          og P8. - En kombinasjon av ubemannede og              Guardian ER (Extended Range) er en tilpasning av General Atomics vel-
          bemannede kapasiteter vil gi en markant bedre         kjente Predator, og den kan bli Norges neste ubemannede overvåkningsfly. For-
          overvåkningssituasjon. I dag finnes det ingen         svarets forskningsinstitutt har undersøkt muligheten for å innlemme Guardian i
          droner som kan løse alle oppgavene til et Orion       den norske flyparken. Ifølge produsentene av den såkalte MALE- (Medium Alti-
          eller P-8, sier Andreassen og sikter til blant        tude Longe Endurance) maskinen er Guardian tilpasset norske klimatiske forhold.
          annet anti-ubåtkrigføring.                            Den har fleksible løsninger for montering av utstyr på skroget, blant annet mon-
            – Uten bemannede fly ofrer man kontrollen           tering av «poder» som kan skyte ut lyttebøyer, under utvikling.
          på det som skjer under havoverflaten. I mine           – Guardian ER kan tilby over 40 timer med overvåkning og etterretning til en
          øyne er det viktigste å bevare den kapasiteten        brøkdel av den prisen det koster å ha et bemannet fly i luften, sier Monique Eisen-
          vi har.                                               hardt som er sjef for strategisk utvikling i General Atomics.
                                                                 Hun viser til den lange flytiden og den relativt lave prisen per enhet (i under-
                                                                kant av 20 millioner dollar), som store konkurransefortrinn for deres ubeman-
          Koster mye. Men å kjøpe inn nye Poseidon-fly
          er dyrt, rundt 250 millioner amerikanske dollar       nede alternativ.
          per stykk. En driftsløsning med                        Ifølge Eisenhardt undersøker General Atomics muligheten for å samarbeide
          store bemannede maritime                              med norsk industri for å utvikle anti-ubåtkapasitet.
          fly og droner kan bli en dyr                           – Et Guardian utsyrt med lyttebøyer kan bruke sin lange flytid til å dekke et
          løsning, men ikke nødvendig-                          større område en dagens ASW- (Anti Submarine Warfare) fly. I samarbeid med
          vis mer kostbart enn bare P-8,                        bemannede fly eller helikoptre ville det styrke dagens anti-ubåtkapasitet, sier
          mener Halvor Bjordal (bildet)                         Eisenhardt som viser at Guardian også kan bidra i blant annet søk- og rednings-
          forsker ved avdeling for Luft- og                     oppdrag ved å utstyre flyet med en redningsflåte.
                                                                 I likhet med Northrop Grummans Triton ser ikke Eisehardt for seg at Guardian
          romsystemer ved Forsvarets                            skal bli bestykket med våpen.
          departementet å undersøke  » » »                      kapasiteten best er ivaretatt med en bemannet plattform.
          forskningsinstitutt (FFI). Han
                                                                 – Selv om Guardian har mulighet til en stor nyttelast (payload), mener vi at den
          har fått i oppdrag av Forsvars-








        P-8 POSEIDON
        Motorer: 2 × CFM65-7B (hver med 120 kN skyvekraft)                   P-3C ORION
        Mannskap     2 (7 på tokt)
        Lengde       39,47 m                                                 Motorer: 4 × Allison T56-A-14 turboprops
                                                                             Mannskap
                                                                                          11 (på tokt)
        Vingespenn   35,72 m
        Høyde        12,83 m                                                 Lengde       35,6 m
                                                                             Vingespenn
        Vekt (tom)   62.730 kg                                                            30,4 m
        Vekt (max takeoff)  85.370 kg                                        Høyde        11,8 m
        Maks. hastighet  907 km/t                                            Vekt (tom)   35.000 kg
                                                                             Vekt (max takeoff)  64.400 kg
        Marsjhastighet  815 km/t
        Maks. flyhøyde  12.500 m (41.000 fot)                                 Maks. hastighet  750 km/t
                                                                             Marsjhastighet  610 km/t
        Rekkevidde   2222 km, 1200 nm +,
                     med 4 timers                                            Rekkevidde   2490 km (1.500 fot) 3 timers patruljetid
                                                                                          16 timer
                                                                             Maks. flytid
                     patruljetid.















                                                                                     KILDER: wikipedia, lockheedmartin, northropgrumman



                                                                                                                     JUNI 2016   39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44