Page 41 - Forsvarets forum 3-2016
P. 41

– Skeptiske til dyre droner


          – En droneselger vil nok si han har   årlig å drifte kystradarkjeden, og alle
          den beste løsninga, men det blir dyrt   utgiftene vil ikke kunne spares ved en
          å ha droner i lufta 24 timer i døgnet,   nedlegging. Radarstasjonene er også
          mener NOF-tillitsvalgt Bjørn Arne Peder-  vertskap for andre militære sambands-
          sen på Kystradar Nord.          installasjoner som må ha tilsyn
           De åtte radarstasjonene som overvå-  – Vi er ikke imot droner, og de kan
          ker kysten fra Træna til Varanger, er i   jo være et supplement til for eksempel
          det militærfaglige rådet foreslått utfa-  Orion, som i USA. Men det er store
          set. Andre ISR-kapasiteter skal overta   utfordringer knyttet til kommunikasjon
          oppgaven. Men de tillitsvalgte i Norges   i Nordområdene, droner er dyre og kre-
          Offisersforbund (NOF) og Befalets Fel-  ver omfattende vedlikeholdssystemer,
          lesorganisasjon (BFO) er skeptiske:  sier Pedersen.
           – Vi tviler på at det kommer noe   Satellitter har også sine klare
          fornuftig på plass i den perioden vi skal   begrensninger, AIS eller annen egenrap-
          avvikles, det vil si 2017 – 20, sier BFO-til-  portering kan man ikke stole fullt ut på;
          litsvalgt Stein Roar Eriksen.   og helikoptrene til Kystvakten vil i svært
           De to mener det er urealistisk å   beskjeden grad kunne gjøre jobben som
          erstatte radaren med noe annet kom-  radaren står for, mener Pedersen.
          plekst system i løpet av en tiårshorisont.   – Forsvaret har også et samfunns-
           – Det er jo avvikene i trafikkbildet   oppdrag, og der mener vi forsvarssjefen
          på sjøen vi er ute etter, og vår radar-  svikter når han vil legge kystradaren
          informasjon deles med Kystverket. En   død. Nå er det opp til politikerne å løfte
          militær dronetjeneste kan ikke være   blikket, sier NOF-Pedersen, som mener
          til stede hele tida. Det finnes egentlig   den landbaserte nasjonale kystovervå-
          ikke noen fagmilitær begrunnelse for å   kingen bør videreutvikles som en tverr-
          legge oss ned, men kanskje er den store   departemental sivilmilitær satsing som
          angsten å måtte kjøpe nytt radarsystem   også kan omfatte Jan Mayen, Bjørnøya
          når dagens amerikanske har nådd sin   og Svalbard.
          levetid omkring 2025, sier Pedersen.                              KASTEBALL: Forsvarsjefen vil kaste Kystradarkjeden ut av For-
           Det koster 30-40 millioner kroner                                svaret, sier Bjørn A. Pedersen og Stein Roar Eriksen (bak).



                             «Droneføring er et dataspill – som attpåtil koster flesk»

                             KAI RUNE STOREVIK, fartøysjef




          sjon av Triton og P-8 ville vært et tydelig signal   til flere nordnorske flyplasser denne dagen, og   bord i Orion er aktiviteten som normal på tross
          om at Norge vektlegger norske interesser. Ifølge   kuling fra sørvest gjør at flyet kommer skrått   av at P-3 og Andøya flystasjon om noen år kan
          militæranalytikeren handler det om å skape   inn fra nord.                   være historie.
          et godt etterretnings- og overvåkningsbilde   – Slike treningsturer er nok mest for å trene   – Vi kan ikke la oss prege av forslaget om
          samtidig som det er mulig å svare på fiendtlige   piloter og navigatør. Og fartøysjefen, understre-  nedlegging. Det fagmilitære rådet er som et
          handlinger. Han frykter konsekvensene dersom   ker kaptein Storevik.         politisk trekkspill – det er ingen som forventer
          Norge oppgir sin anti-ubåtkapasitet og heller lar   – Det er mye dårlig vær i nord som stiller   at det blir det endelige resultatet.
          én av våre allierte ta oppgaven.      høye krav til en flyger, og nå er nye sivile innfly-  – De ansatte på Andøya føler ikke at det er
            – Hvis vi hadde holdt oss til bare å kartlegge   gingsprosedyrer et treningsmoment.  logisk at vi skal legges ned, samtidig som vi
          havoverflaten og andre nasjoner tok på seg opp-  Landingshjulene har kontakt med Evenes-as-  vet at aktiviteten øker. Vi har uansett for mye
          gaven med å finne ubåter, ville det trolig gjort   falten noen titalls meter før maskinist Terje   å gjøre til at det blir dårlig stemning, sier far-
          situasjonen mellom Nato, Norge og Russland   Tjeldnes gir gass og halenummer 6603 igjen   tøysjef Storevik.
          mer spent. Patruljeringen med Orion og norsk   setter nesa i sky – ut over Ofotfjorden. Kursen   Han ser ikke på droneføring som flyging og
          tilstedeværelse har vært konfliktdempende, sier   settes mot Bodø, men der er det så steinrik asfalt   er neppe å regne som framtidig dronepilot.
          Håvoll.                               at flyet ikke går helt nedpå. Det blir bare en   – Det er heller et dataspill – som attpåtil
            – Det er lite sannsynlig at Russland ville   «low pass» for å spare dekkene for slitasje.  koster flesk.
          reagert like positivt på nærvær av britiske eller
          amerikanske fly.                      Dyrt dataspill. På bakken på Andøya oppdages
                                                en liten oljelekkasje fra ytre styrbord motor, og
          «Low pass». I lufta over Sør-Troms vender   teknikerne lokaliserer raskt en defekt pakning
          Orion-maskinen «Hjalmar Riiser Larsen» nesa   på et oljefilter. Det tar bare en halvtime før   I USA:
                                                                                       ØYVIND FØRLAND OLSEN ofo@fofo.no
          mot Evenes – flyplassen som er foreslått å   Hjalmar Riiser Larsen igjen kan ta av. Nå letes   På Andøya:
          erstatte Andøya sin rolle i maritim overvåking.   kartene for Tromsø og Bardufoss fram, og nye   TORBJØRN LØVLAND tl@fofo.no
          Fartøysjef Kai Rune Storevik er på treningstokt   værobservasjoner noteres av fartøysjefen. Om   FOTO: ARNE FLAATEN

                                                                                                                     JUNI 2016   41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46