Page 41 - Forsvarets forum 3-2016
P. 41
– Skeptiske til dyre droner
– En droneselger vil nok si han har årlig å drifte kystradarkjeden, og alle
den beste løsninga, men det blir dyrt utgiftene vil ikke kunne spares ved en
å ha droner i lufta 24 timer i døgnet, nedlegging. Radarstasjonene er også
mener NOF-tillitsvalgt Bjørn Arne Peder- vertskap for andre militære sambands-
sen på Kystradar Nord. installasjoner som må ha tilsyn
De åtte radarstasjonene som overvå- – Vi er ikke imot droner, og de kan
ker kysten fra Træna til Varanger, er i jo være et supplement til for eksempel
det militærfaglige rådet foreslått utfa- Orion, som i USA. Men det er store
set. Andre ISR-kapasiteter skal overta utfordringer knyttet til kommunikasjon
oppgaven. Men de tillitsvalgte i Norges i Nordområdene, droner er dyre og kre-
Offisersforbund (NOF) og Befalets Fel- ver omfattende vedlikeholdssystemer,
lesorganisasjon (BFO) er skeptiske: sier Pedersen.
– Vi tviler på at det kommer noe Satellitter har også sine klare
fornuftig på plass i den perioden vi skal begrensninger, AIS eller annen egenrap-
avvikles, det vil si 2017 – 20, sier BFO-til- portering kan man ikke stole fullt ut på;
litsvalgt Stein Roar Eriksen. og helikoptrene til Kystvakten vil i svært
De to mener det er urealistisk å beskjeden grad kunne gjøre jobben som
erstatte radaren med noe annet kom- radaren står for, mener Pedersen.
plekst system i løpet av en tiårshorisont. – Forsvaret har også et samfunns-
– Det er jo avvikene i trafikkbildet oppdrag, og der mener vi forsvarssjefen
på sjøen vi er ute etter, og vår radar- svikter når han vil legge kystradaren
informasjon deles med Kystverket. En død. Nå er det opp til politikerne å løfte
militær dronetjeneste kan ikke være blikket, sier NOF-Pedersen, som mener
til stede hele tida. Det finnes egentlig den landbaserte nasjonale kystovervå-
ikke noen fagmilitær begrunnelse for å kingen bør videreutvikles som en tverr-
legge oss ned, men kanskje er den store departemental sivilmilitær satsing som
angsten å måtte kjøpe nytt radarsystem også kan omfatte Jan Mayen, Bjørnøya
når dagens amerikanske har nådd sin og Svalbard.
levetid omkring 2025, sier Pedersen. KASTEBALL: Forsvarsjefen vil kaste Kystradarkjeden ut av For-
Det koster 30-40 millioner kroner svaret, sier Bjørn A. Pedersen og Stein Roar Eriksen (bak).
«Droneføring er et dataspill – som attpåtil koster flesk»
KAI RUNE STOREVIK, fartøysjef
sjon av Triton og P-8 ville vært et tydelig signal til flere nordnorske flyplasser denne dagen, og bord i Orion er aktiviteten som normal på tross
om at Norge vektlegger norske interesser. Ifølge kuling fra sørvest gjør at flyet kommer skrått av at P-3 og Andøya flystasjon om noen år kan
militæranalytikeren handler det om å skape inn fra nord. være historie.
et godt etterretnings- og overvåkningsbilde – Slike treningsturer er nok mest for å trene – Vi kan ikke la oss prege av forslaget om
samtidig som det er mulig å svare på fiendtlige piloter og navigatør. Og fartøysjefen, understre- nedlegging. Det fagmilitære rådet er som et
handlinger. Han frykter konsekvensene dersom ker kaptein Storevik. politisk trekkspill – det er ingen som forventer
Norge oppgir sin anti-ubåtkapasitet og heller lar – Det er mye dårlig vær i nord som stiller at det blir det endelige resultatet.
én av våre allierte ta oppgaven. høye krav til en flyger, og nå er nye sivile innfly- – De ansatte på Andøya føler ikke at det er
– Hvis vi hadde holdt oss til bare å kartlegge gingsprosedyrer et treningsmoment. logisk at vi skal legges ned, samtidig som vi
havoverflaten og andre nasjoner tok på seg opp- Landingshjulene har kontakt med Evenes-as- vet at aktiviteten øker. Vi har uansett for mye
gaven med å finne ubåter, ville det trolig gjort falten noen titalls meter før maskinist Terje å gjøre til at det blir dårlig stemning, sier far-
situasjonen mellom Nato, Norge og Russland Tjeldnes gir gass og halenummer 6603 igjen tøysjef Storevik.
mer spent. Patruljeringen med Orion og norsk setter nesa i sky – ut over Ofotfjorden. Kursen Han ser ikke på droneføring som flyging og
tilstedeværelse har vært konfliktdempende, sier settes mot Bodø, men der er det så steinrik asfalt er neppe å regne som framtidig dronepilot.
Håvoll. at flyet ikke går helt nedpå. Det blir bare en – Det er heller et dataspill – som attpåtil
– Det er lite sannsynlig at Russland ville «low pass» for å spare dekkene for slitasje. koster flesk.
reagert like positivt på nærvær av britiske eller
amerikanske fly. Dyrt dataspill. På bakken på Andøya oppdages
en liten oljelekkasje fra ytre styrbord motor, og
«Low pass». I lufta over Sør-Troms vender teknikerne lokaliserer raskt en defekt pakning
Orion-maskinen «Hjalmar Riiser Larsen» nesa på et oljefilter. Det tar bare en halvtime før I USA:
ØYVIND FØRLAND OLSEN ofo@fofo.no
mot Evenes – flyplassen som er foreslått å Hjalmar Riiser Larsen igjen kan ta av. Nå letes På Andøya:
erstatte Andøya sin rolle i maritim overvåking. kartene for Tromsø og Bardufoss fram, og nye TORBJØRN LØVLAND tl@fofo.no
Fartøysjef Kai Rune Storevik er på treningstokt værobservasjoner noteres av fartøysjefen. Om FOTO: ARNE FLAATEN
JUNI 2016 41