Page 38 - Forsvarets forum 3-2016
P. 38

dokument  »  med eller uten fører




      »  øye ser den ut som tvillingen til den langt mer   biliteten er Orions styrke, uavhengig av bred-  mennesker er nødvendig for å gjøre jobben, sier
        kjente Global Hawk. Det er likevel vesentlige   bånd og satellitter i Nordområdene. En drone   Drew Flood.
        forskjeller, blant annet flere kraftgeneratorer og   vil ifølge Berge ha problemer med å operere slik    Ved å erstatte for eksempel Orion med Triton
        et avisningssystem som Global Hawk mangler.   Orion gjør, under svært krevende værforhold og   vil Forsvaret spare penger i drift, mener den
          – Kundene våre har ulike krav. Triton ønsker   stadig oppdukkende oppdrag. I dag har heller   dresskledde ledelsen i Northrop Grumman.
        å fly høyt, men den har ingen problemer med å   ingen droner antiubåtkapasitet, som fortsatt er   Det vil øke tilstedeværelsen i nord ved at uthol-
        fly lavt over havet for å identifisere fartøy med   en av Orions primære oppgaver.  denheten er større, og de vil kunne overvåke
        kamera om nødvendig.                     – Norge kan ha god nytte av UAV, men da   et enormt havområde per tur. Flood peker på
          – Det som var en stor «boks» for ti å siden, er   som et supplement, slik som i USA. Utfordrin-  at deres fly kan holde seg i lufta opp til rundt
        en liten en i dag, sier McCormack som viser til   gen blir prisen ved å drifte to ulike systemer, det   30 timer. Et døgn i strekk er en vanlig dag på
        den teknologiske utviklingen som har ført til   har kanskje ikke lille Norge råd til. Droner av   jobben.
        mindre og smartere elektroniske komponenter.   typen Global Hawk eller Triton blir dessuten litt
          Triton er utstyrt med med radar- og sensor-  «overkill» for oss, mener Berge.   «Ambisjonen om luftbåren og langtrekkende under-
        systemer og identifikasjonssystemet AIS som                                  vannovervåkning- og krigføring prioriteres ned»
        kan holde seg oppdatert på hvilke fartøy som   Billigere flytimer. Det er nettopp sparte penger   (FMR 2015).
        befinner seg på havet.                 som er ett av salgsargumentene for representan-
          – Det er mye plass igjen i flyet. Hvis kundene   tene i Northrop Grumman. Triton er ikke «over-  Ja takk - begge deler.  I det fagmilitære rådet
        ønsker spesielle tilpasninger og utstyr, er det   kill», men rett medisin for Forsvaret, mener de.   går Forsvaret vekk fra målsettingen om å finne
        rom for det, sier McCormack.           I stedet for et mannskap på drøyt ti om bord   ubåter og potensielt bekjempe dem fra  lufta
                                               Orion, er det nok med fire personer på bakken   med et bemannet fly i det P-3 Orion utfases i
        «Overkill». På Andøya forteller Anders Berge   for å kontrollere Triton. Det koster å kjøpe inn   løpet av 2020-tallet. På Andøya ser fungerende
        om semesteroppgaven sin. Orion-piloten har   nytt, men det vil det uansett gjøre om Forsvaret   sjef for 133 Luftving, Odd Arne Andreassen,
        sett nærmere på bruken av UAV (Unmanned   velger å gå til anskaffelse av bemannede eller   for seg en framtid der ubemannede og beman-
        Arerial Vehicle) opp mot Orion. Ifølge Berge kan   ubemannede farkoster, framholder de.  nede fly jobber sammen for å holde oversikt på
        en ubemannet plattform egne seg til noen av de   – Vi har tatt alle de menneskelige feilene ut   havet og det som skjer under overflaten. Dro-
        oppgavene Orion i dag løser, som overvåking og   av regnestykket ved Global Hawk og Triton. Å   ner er ikke en fullgod erstatning i hans øyne.
        etterretning. Men operasjonsbredden og fleksi-  drifte et ubemannet fly er billigere siden færre   Helst hadde han sett at Forsvaret hadde gått









         Hvem skal fly?

         Hva blir Norges fremtidige overvåkingsfly?
         Skal Norge fortsatt ha Orion og base på Andøya?
                                                                     MQ-4C TRITON
         Hva med ubemannede fly? Det er noen av                       Motor: Rolls-Royce AE 3007 turbofan
         spørsmålene som Forsvaret tar stilling til i                Vingespenn       39,9 m
                                                                     Lengde           14,5 m
         forslag til ny langtidsplan som                             Høyde            4,6 m
                                                                     Vekt (max takeoff)  14.628 kg
         kommer 17. juni.                                            Maks. hastighet  612 km/t (331 knop)
                                                                     Marsjhastighet   575 km/t (310 knop)
         Les mer her:                                                Maks. flyhøyde    56.500 fot (17.220 m)
                                                                     Rekkevidde       15.186 km
                                                                     Maks. flytid      28 timer






                    MQ 9 GUARDIAN
                    Motor: Honeywell TPE331-10GD
                    Vingespenn    20,1 m
                    Lengde        11 m
                    Høyde         3,8 m
                    Vekt (tom)    2233 kg
                    Vekt (max takeoff)  4763 kg
                    Maks. hastighet  444 km/t (240 knop)
                    Marsjhastighet  371 km/t (200 knop)
                    Maks. flyhøyde  50.500 fot (15.000 m)
                    Rekkevidde    1853 km
                    Maks. flytid   27 timer (14 timer med maks. last)



     38  JUNI 2016
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43