Page 38 - Forsvarets forum 3-2016
P. 38
dokument » med eller uten fører
» øye ser den ut som tvillingen til den langt mer biliteten er Orions styrke, uavhengig av bred- mennesker er nødvendig for å gjøre jobben, sier
kjente Global Hawk. Det er likevel vesentlige bånd og satellitter i Nordområdene. En drone Drew Flood.
forskjeller, blant annet flere kraftgeneratorer og vil ifølge Berge ha problemer med å operere slik Ved å erstatte for eksempel Orion med Triton
et avisningssystem som Global Hawk mangler. Orion gjør, under svært krevende værforhold og vil Forsvaret spare penger i drift, mener den
– Kundene våre har ulike krav. Triton ønsker stadig oppdukkende oppdrag. I dag har heller dresskledde ledelsen i Northrop Grumman.
å fly høyt, men den har ingen problemer med å ingen droner antiubåtkapasitet, som fortsatt er Det vil øke tilstedeværelsen i nord ved at uthol-
fly lavt over havet for å identifisere fartøy med en av Orions primære oppgaver. denheten er større, og de vil kunne overvåke
kamera om nødvendig. – Norge kan ha god nytte av UAV, men da et enormt havområde per tur. Flood peker på
– Det som var en stor «boks» for ti å siden, er som et supplement, slik som i USA. Utfordrin- at deres fly kan holde seg i lufta opp til rundt
en liten en i dag, sier McCormack som viser til gen blir prisen ved å drifte to ulike systemer, det 30 timer. Et døgn i strekk er en vanlig dag på
den teknologiske utviklingen som har ført til har kanskje ikke lille Norge råd til. Droner av jobben.
mindre og smartere elektroniske komponenter. typen Global Hawk eller Triton blir dessuten litt
Triton er utstyrt med med radar- og sensor- «overkill» for oss, mener Berge. «Ambisjonen om luftbåren og langtrekkende under-
systemer og identifikasjonssystemet AIS som vannovervåkning- og krigføring prioriteres ned»
kan holde seg oppdatert på hvilke fartøy som Billigere flytimer. Det er nettopp sparte penger (FMR 2015).
befinner seg på havet. som er ett av salgsargumentene for representan-
– Det er mye plass igjen i flyet. Hvis kundene tene i Northrop Grumman. Triton er ikke «over- Ja takk - begge deler. I det fagmilitære rådet
ønsker spesielle tilpasninger og utstyr, er det kill», men rett medisin for Forsvaret, mener de. går Forsvaret vekk fra målsettingen om å finne
rom for det, sier McCormack. I stedet for et mannskap på drøyt ti om bord ubåter og potensielt bekjempe dem fra lufta
Orion, er det nok med fire personer på bakken med et bemannet fly i det P-3 Orion utfases i
«Overkill». På Andøya forteller Anders Berge for å kontrollere Triton. Det koster å kjøpe inn løpet av 2020-tallet. På Andøya ser fungerende
om semesteroppgaven sin. Orion-piloten har nytt, men det vil det uansett gjøre om Forsvaret sjef for 133 Luftving, Odd Arne Andreassen,
sett nærmere på bruken av UAV (Unmanned velger å gå til anskaffelse av bemannede eller for seg en framtid der ubemannede og beman-
Arerial Vehicle) opp mot Orion. Ifølge Berge kan ubemannede farkoster, framholder de. nede fly jobber sammen for å holde oversikt på
en ubemannet plattform egne seg til noen av de – Vi har tatt alle de menneskelige feilene ut havet og det som skjer under overflaten. Dro-
oppgavene Orion i dag løser, som overvåking og av regnestykket ved Global Hawk og Triton. Å ner er ikke en fullgod erstatning i hans øyne.
etterretning. Men operasjonsbredden og fleksi- drifte et ubemannet fly er billigere siden færre Helst hadde han sett at Forsvaret hadde gått
Hvem skal fly?
Hva blir Norges fremtidige overvåkingsfly?
Skal Norge fortsatt ha Orion og base på Andøya?
MQ-4C TRITON
Hva med ubemannede fly? Det er noen av Motor: Rolls-Royce AE 3007 turbofan
spørsmålene som Forsvaret tar stilling til i Vingespenn 39,9 m
Lengde 14,5 m
forslag til ny langtidsplan som Høyde 4,6 m
Vekt (max takeoff) 14.628 kg
kommer 17. juni. Maks. hastighet 612 km/t (331 knop)
Marsjhastighet 575 km/t (310 knop)
Les mer her: Maks. flyhøyde 56.500 fot (17.220 m)
Rekkevidde 15.186 km
Maks. flytid 28 timer
MQ 9 GUARDIAN
Motor: Honeywell TPE331-10GD
Vingespenn 20,1 m
Lengde 11 m
Høyde 3,8 m
Vekt (tom) 2233 kg
Vekt (max takeoff) 4763 kg
Maks. hastighet 444 km/t (240 knop)
Marsjhastighet 371 km/t (200 knop)
Maks. flyhøyde 50.500 fot (15.000 m)
Rekkevidde 1853 km
Maks. flytid 27 timer (14 timer med maks. last)
38 JUNI 2016