Page 37 - Forsvarets forum 5-2016
P. 37
Omstilling ombudsmannen
Er det greit med omstilling, eller? NY SPALTE: Roald Linaker er
ombudsmann for Forsvaret. Han
er også tidligere yrkesoffiser,
Ombudsmannsnemnda og Ombudsmannen for Forsvaret er av feltprest og ordfører i Bardu
Stortinget satt til å kontrollere at de allmennmenneskelige rettigheter for kommune.
alt personell i Forsvaret blir ivaretatt, samt påse at Forsvaret drifter effek-
tivt. Gjennom vårt arbeid med klagesaker og befaringsreiser, informa-
sjonsinnhenting, samtaler og møter prøver vi å løse vårt oppdrag. Dette
har vært gjort siden 1952. Under skiftende tider, epoker og omstillinger.
Ombudsmannen møter svært mange mennesker i Forsvaret gjennom
Også i 2016 er det skiftende tider i Forsva- «Det uroer året. På alle nivå. Og jeg slutter aldri å la meg imponere over den innsat-
ret. Endringer som får konsekvenser for sen, viljen og kunnskapen som de ansatte og de vernepliktige legger for
Forsvarets viktigste ressurs som alltid er meg at alt for dagen for å løse oppdraget som er gitt av nasjonen. Samtidig uroer det
og vil være personellet. Ikke bare skal den meg at altfor mange, på alle nivå og arbeidsfelt, uttrykker frustrasjoner
nye langtidsplanen for Forsvaret behandles mange uttrykker og til dels oppgitthet over stadige endringer og omstillinger. «Når tid
i Stortinget. I seg selv en utfordring for frustrasjon og skal vi få gjøre det vi er satt til å gjøre?», var det en som uttrykte her om
de fleste. Samtidig er allmenn verneplikt dagen. Han syntes ikke det var hensiktsmessig at han som avdelings-
innført, noe som innebærer langt flere oppgitthet» leder skulle sitte time etter time foran datamaskinen for å godkjenne
kvinnelige rekrutter. Samtidig iverksettes ulike sider av personellregnskapet istedenfor å bruke tiden sammen
og innføres ny befalsordning hvor et nytt med soldater og befal for å sikre at de ble best mulig utdannet og rustet
spesialistkorps skal dannes, og det gjen- for det oppdraget som avdelingen er gitt. Det er så langt vanskelig å
nomføres en HR-transformasjon som etter sigende skal effektivisere og skjønne at dette er å drifte effektivt.
profesjonalisere all personellforvaltning.
Dette er noen av de omfattende endringene forsvarssektoren står over- Ombudsmannen er ikke sikker på at denne typen frustrasjoner og til
for. Hvordan har så personellet i alt dette? dels oppgitte sukk kommer frem i alle medarbeiderundersøkelser før
det er for sent. Ombudsmannens råd er at dere som beslutter, aldri slut-
Gjennom medarbeiderundersøkelser og vernepliktundersøkelsen, kan ter å lytte til personellets synspunkter. De er fortsatt Forsvarets viktigste
det virke som at personellet på alle nivå stort sett fikser dette greit. Eller? ressurs. Det er de som er. For alt vi har.
OKTOBER 2016 37