Page 37 - Forsvarets forum 5-2016
P. 37

Omstilling                                                      ombudsmannen



          Er det greit med omstilling, eller?                        NY SPALTE: Roald Linaker er
                                                                     ombudsmann for Forsvaret. Han
                                                                     er også tidligere yrkesoffiser,
          Ombudsmannsnemnda og Ombudsmannen for Forsvaret er av      feltprest og ordfører i Bardu
          Stortinget satt til å kontrollere at de allmennmenneskelige rettigheter for   kommune.
          alt personell i Forsvaret blir ivaretatt, samt påse at Forsvaret drifter effek-
          tivt. Gjennom vårt arbeid med klagesaker og befaringsreiser, informa-
          sjonsinnhenting, samtaler og møter prøver vi å løse vårt oppdrag. Dette
          har vært gjort siden 1952. Under skiftende tider, epoker og omstillinger.
                                                                       Ombudsmannen møter svært mange mennesker i Forsvaret gjennom
          Også i 2016 er det skiftende tider i Forsva-  «Det uroer   året. På alle nivå. Og jeg slutter aldri å la meg imponere over den innsat-
          ret. Endringer som får konsekvenser for                    sen, viljen og kunnskapen som de ansatte og de vernepliktige legger for
          Forsvarets viktigste ressurs som alltid er   meg at alt for   dagen for å løse oppdraget som er gitt av nasjonen. Samtidig uroer det
          og vil være personellet. Ikke bare skal den                meg at altfor mange, på alle nivå og arbeidsfelt, uttrykker frustrasjoner
          nye langtidsplanen for Forsvaret behandles  mange uttrykker   og til dels oppgitthet over stadige endringer og omstillinger. «Når tid
          i Stortinget. I seg selv en utfordring for   frustrasjon og   skal vi få gjøre det vi er satt til å gjøre?», var det en som uttrykte her om
          de fleste. Samtidig er allmenn verneplikt                  dagen. Han syntes ikke det var hensiktsmessig at han som avdelings-
          innført, noe som innebærer langt flere   oppgitthet»       leder skulle sitte time etter time foran datamaskinen for å godkjenne
          kvinnelige rekrutter. Samtidig iverksettes                 ulike sider av personellregnskapet istedenfor å bruke tiden sammen
          og innføres ny befalsordning hvor et nytt                  med soldater og befal for å sikre at de ble best mulig utdannet og rustet
          spesialistkorps skal dannes, og det gjen-                  for det oppdraget som avdelingen er gitt. Det er så langt vanskelig å
          nomføres en HR-transformasjon som etter sigende skal effektivisere og   skjønne at dette er å drifte effektivt.
          profesjonalisere all personellforvaltning.
            Dette er noen av de omfattende endringene forsvarssektoren står over-  Ombudsmannen er ikke sikker på at denne typen frustrasjoner og til
          for. Hvordan har så personellet i alt dette?               dels oppgitte sukk kommer frem i alle medarbeiderundersøkelser før
                                                                     det er for sent. Ombudsmannens råd er at dere som beslutter, aldri slut-
          Gjennom medarbeiderundersøkelser og vernepliktundersøkelsen, kan   ter å lytte til personellets synspunkter. De er fortsatt Forsvarets viktigste
          det virke som at personellet på alle nivå stort sett fikser dette greit. Eller?  ressurs. Det er de som er. For alt vi har.





















































                                                                                                                  OKTOBER 2016   37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42